Finanţare pentru autobuze electrice şi coridor de mobilitate în centrul municipiului Oradea
Primăria Oradea anunţă că a fost semnat contractul de finanţare cu fonduri europene pentru proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru – Republicii, Etapa 2, şi achiziţia a 10 autobuze electrice” între Municipiul Oradea şi Agenţia de Dezvoltare Regională Nord – Vest, în valoare totală de 146 milioane de lei, din care 85 de milioane de lei nerambursabil.
Potrivit comunicatului de presă, proiectul a fost depus spre finanţare de Primăria Municipiului Oradea prin Direcţia Management Proiecte cu Finanţare Internaţională.
Sursa de finanţare este reprezentată de Programul Regional Nord – Vest 2021 – 2027, apelul de proiecte 481.A – Utilizarea crescută a transportului public şi a altor forme de mobilitate urbană ecologice, apel cu prealocare pentru municipiile reşedinţă de judeţ din regiunea Nord – Vest.
Proiectul tehnic al coridorului de mobilitate, care include pasajul de la Magazinul Crişul, este finalizat, fiind demarată procedura de licitaţie a execuţiei lucrărilor. Termenul de execuţie este de 22 de luni de la ordinul de începere al lucrărilor. Se estimează începerea lucrărilor în anul 2025.
Proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru – Republicii, Etapa 2, şi achiziţia a 10 autobuze electrice” are o valoare totală de 146.248.646,85 lei, din care valoarea nerambursabilă este de 85.153.115,91 lei.
Obiectivul de investiţii vizează zona cuprinsă între Magazinul Crişul (din dreptul Parcului Petofi) şi Gara Oradea. În această etapă se urmăreşte realizarea unei benzi dedicate pentru tramvai şi autobuz prin realizarea unui pasaj subteran în zona staţiei de cale ferată Gara Centrală Oradea. Astfel, traficul rutier va intra prin subteran, iar tramvaiul şi autobuzele vor circula la nivelul solului.
Proiectul mai prevede reamenajarea zonei din faţa Gării Oradea, prin crearea unei piaţete publice deasupra pasajului subteran rutier, crearea unei zone intermodale în Piaţa Bucureşti (nod între următoarele tipuri de transport: feroviar, tramvaie, autobuze regionale, autobuze OTL, taxi).
Tot în această etapă se va reabilita suprafaţa carosabilă şi trotuarele aferente străzii Republicii, se vor înlocui liniile de tramvai, se vor moderniza staţiile de tramvai şi autobuz, se vor înlocui stâlpii de susţinere a firului de contact şi stâlpii de iluminat, se va amplasa mobilier urban, coşuri de gunoi şi rastele pentru biciclete.
Cele 10 autobuze electrice de 12 metri lungime, care vor fi finanţate în cadrul acestui contract de finanţare, fac parte dintr-un lot de 30 de autobuze electrice. Contractul de furnizare pentru aceste 30 de autobuze electrice urmează să fie semnat în perioada următoare.
CITEȘTE ȘI: Universitatea Politehnica Timișoara înființează 16 laboratoare în domeniul microelectronicii, în valoare de 29 de milioane de euro
Acestea vor fi primele autobuze electrice nepoluante care vor intra în dotarea societăţii de transport local OTL. Autobuzele vor fi dotate cu aer condiţionat pentru sezonul cald şi instalaţii de încălzire pentru sezonul rece şi vor avea podea complet coborâtă. Amplasamentul scaunelor va asigura locuri rezervate pentru persoane cu nevoi speciale, iar fiecare autobuz va fi prevăzut la uşa din mijloc cu platformă pentru facilitarea accesului acestor persoane. Autobuzele vor fi dotate cu echipamente pentru informare călători (audio-vizuală), numărare călători şi supraveghere video.