Fără posturi blocate!

Mai mulţi parlamentari vor să interzică blocarea posturilor de titular pentru profesorii care îşi găsesc alte slujbe şi aleg să plece. La ora actuală, un dascăl titular poate bloca un post chiar şi zece ani dacă alege să plece să predea la altă şcoală sau să iasă efectiv din sistem.

Cadrele didactice titulare care doresc să plece prin detaşare în altă instituţie ar putea fi obligate să scurteze perioada în care îşi pot ţine posturile blocate. Un profesor care se detaşează la o unitate de învăţământ din Timişoara (blocându-şi postul obţinut într-o comună) poate preda în oraş doar trei ani, după care dascălul este obligat să activeze în judeţul unde a reuşit să se titularizeze, se arată în proiectul de lege care urmează să fie dezbătut în Parlament.

Legea actuală prevede că un cadru didactic detaşat (în urma cererii sale sau ca urmare a unei hotărâri a inspectoratului şcolar) îşi poate ţine postul rezervat de-a lungul a zece ani consecutivi.

„Orice unitate de învăţământ îşi doreşte cadre didactice stabile, dar din cauză că sunt puţine catedre unde candidaţii se pot titulariza, iar o bună parte din acestea se află în zone din mediul rural, se întâmplă des ca, după ce posturile vacante sunt ocupate, titularii să solicite imediat detaşarea într-o altă localitate.

Astfel, elevii din comunele sau satele mici rămân fără pedagogi pregătiţi, iar şcolile de acolo sunt nevoite să apeleze la suplinitori, pentru că posturile de unde s-au detaşat cadrele didactice după examenul de titularizare nu mai sunt vacante şi se pot ocupa doar temporar. Nu în puţine cazuri detaşarea persistă chiar şi pentru decenii, iar elevii şi instituţia sunt văduviţi de posibilitatea de a dispune de personal bine calificat“, a explicat iniţiatorul proiectului.

Supărarea titularilor

Experţii în educaţie afirmă că măsura este bine-venită pentru că ar putea diminua numărul de şcoli fără cadre didactice. Să presupunem că un profesor prinde un loc de titular într-o comună, acolo fiind mai multe locuri disponibile. De multe ori se întâmplă ca dascălul aflat în această postură să nu îşi dorească acel post din cauza condiţiilor precare din şcoala respectivă şi, în general, din comunitatea cu pricina.

Ori, în acest caz, el face cerere pentru a se detaşa la o şcoală dintr-o zonă mai prosperă şi cu condiţii adecvate de predare. Astfel, se ajunge la situaţii în care dascălul care a obţinut o detaşare să nu lucreze nici măcar o zi în judeţul unde a obţinut titularizarea şi, mai mult, îşi blochează postul. Acestea este modalitatea prin care şcolile din mediul rural rămân cu un deficit mare de profesori.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns