Evaluările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vin cu modificări importante în anul școlar 2024-2025
Mai mult timp alocat rezolvării testelor pentru clasa a II-a, punctaje în loc de note, evaluarea competențelor la matematică și științele naturii atât în limba română, cât și în limba maternă pentru elevii care studiază în limba minorităților naționale sunt câteva dintre modificările intrate în vigoare pentru evaluării naționale proiectate pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, care vor avea loc spre finalul anului școlar 2024-2025, în scopul cunoașterii rezultatelor învățării a beneficiarilor primari ai educației.
Conform Ordinului (publicat în 10 septembrie în Monitorul Oficial) privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024-2025, testele din acest an au un format de tip „broșură de test”, având un grad mediu de dificultate.
Pentru elevii claselor a II-a, testele vor avea o durată de 45 de minute, în loc de 30, cum era în anii anteriori. ”Decizia a fost bazată pe armonizarea duratei testelor scrise, astfel încât toți elevii, inclusiv cei din mediul rural, să-și poată demonstra abilitățile de scris-citit-socotit fără presiunea timpului, într-o oră de curs, așa cum sunt obișnuiți”, precizează Ministerul Educației într-o notă de informare.
CITEȘTE ȘI: Noi precizări privind obținerea de adeverințe pentru recalcularea pensiilor
Elevii din clasele a IV-a și a VI-a vor avea la dispoziție câte 60 de minute pentru rezolvarea fiecărui test.
De asemenea, denumirea probelor de evaluare a fost actualizată în concordanță cu prevederile Legii nr. 198/2023 de la art. 99, alin. 4: „La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației”.
Rezultatele elevilor la aceste evaluări sunt exprimate în punctaje, inclusiv cele pentru clasele a II-a și a IV-a.
Testele elaborate pentru clasa a II-a, administrate elevilor care au urmat cursurile în limba română, sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea competențelor de producere a mesajelor scrise;
b) al doilea test vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite;
c) al treilea test vizează evaluarea competențelor de matematică și explorarea mediului.
Testele pentru elevii claselor a II-a care studiază în limba minorităților naționale sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea competențelor de receptare-producere
a mesajelor scrise-citite în limba română;
b) al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică și explorarea mediului (atât în limba în care au studiat, cât și în limba română);
c) al treilea test vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite în limba maternă;
d) al patrulea test vizează evaluarea competențelor de producere a mesajelor scrise în limba maternă.
Testele elaborate pentru EN IV sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea competențelor de înțelegere a textului scris în limba română;
b) al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică și științe ale naturii.
Pentru elevii de clasa a IV-a care urmează cursurile în limba maternă, testele sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea competențelor de înțelegere a textului scris în limba română;
b) al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică și științe ale naturii (în limba maternă și în limba română);
c) al treilea test vizează evaluarea competențelor de înțelegere a textului scris în limba maternă.
Testele elaborate pentru EN VI sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare” — Limba română;
b) al doilea test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare” — Limba maternă;
c) al treilea test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Matematică și Științe ale naturii”.
La fel, elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testul care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Matematică și Științe ale naturii” atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.
Evaluările naționale se desfășoară în timpul orelor de curs.
În cadrul EN II, pentru elevii care studiază în limba maternă, testul de evaluare a competențelor de receptare-producere a mesajelor scrise-citite în limba română se administrează în aceeași zi în care se desfășoară evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite.
Elevii cu deficiențe, integrați în învățământul de masă sau școlarizați în învățământul special susțin evaluarea națională la solicitarea scrisă a părinților/reprezentanților legali ai elevului, prin adaptarea procedurii specifice de administrare a evaluării.
Elevii școlarizați la domiciliu susțin testele de evaluare la domiciliu.
Rezultatele individuale obținute la EN 2025 nu se afișează, nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se vor putea echivala în calificative (la ciclul primar), respectiv în note (la clasa a VI-a) și pot fi trecute în catalog.
Calendarul de administrare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a este următorul:
1. Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a II-a:
Limbă și comunicare — scris — Limba română — 13 mai 2025
Limbă și comunicare — scris — Limba maternă — 13 mai 2025
Limbă și comunicare — citit — Limba română — 14 mai 2025
Limbă și comunicare — citit — Limba maternă — 14 mai 2025
Matematică și Explorarea mediului — 15 mai 2025
Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale — 16 mai 2025
2. Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a IV-a:
Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale — 20 mai 2025
Matematică și Științe ale naturii — 21 mai 2025
Limbă și comunicare — Limba maternă — 22 mai 2025
3. Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a VI-a:
Limbă și comunicare — Limba română — 27 mai 2025
Matematică și Științe ale naturii — 28 mai 2025
Limbă și comunicare — Limba maternă — 29 mai 2025