Elevii din Timişoara vor începe şcoala în sistem hibrid

Rețeaua creșelor din Timișoara ar putea fi preluată de inspectoratul școlar

”Cum va începe școala?”, este întrebarea care se află pe buzele tuturor, elevii și părinții reprezentând segmentul cel mai interesat să afle un răspuns clar în această direcție, cu atât mai mult cu cât mai sunt doar două săptămâni până la deschiderea anului preuniversitar pentru educabilii din sistem. După ce autoritățile centrale au bâjbâit întreaga vară printre scenarii și planuri mai mult sau mai puțin fiabile, după îndelungate discuții purtate între factorii decizionali pe plan local, conducerea Inspectoratului Școlar al Județului Timiș a venit cu mai multe precizări în ceea ce privește desfășurarea activităților educaționale din zona de competență, deocamdată atât cât s-a putut creiona până în momentul de față.

În primul rând, printr-o fructuoasă colaborare cu Grupul de lucru pentru educație al Platformei AntiCovidTM, a fost elaborat un ghid cu recomandări de bună practică privind începerea și desfășurarea anului școlar 2020/2021 în condițiile impuse de COVID-19, destinat îndeosebi, dar nu numai, conducerilor unităților de învățământ. Ghidul cuprinde un set de măsuri care ar putea fi implementate pe mai multe paliere, cum ar fi structura școlii, logistica ei, organizarea activităților în clasă și în perimetrul adiacent din exterior, infrastructura instrumentelor informatice necesare etc.

Modelele de acțiune prezentate în ghid oferă un sprijin suplimentar la nivelul managementului unităților de învățământ, întrucât, până la începutul săptămânii viitoare, acestea vor trebui să întocmească planuri concrete pentru toate cele trei scenarii enunțate de autorități– verde, galben și roșu – privind modalitatea de desfășurare a activităților educaționale în toate componentele ei.

”Contextul este delicat, nu știm cum va evolua, și, din această perspectivă, ne-am gândit să facem acest lucru (elaborarea unui ghid cu recomandări – n.r.), pentru că nu am vrea să lăsăm unitățile de învățământ singure, ci să fim aproape de ele, să le consiliem și să găsim soluții la problemele pe care le identifică”, a precizat inspectorul școlar general al ISJ Timiș, Marin Popescu, menționând, totodată, faptul că acest ghid este unul perfectibil, putând fi îmbunătățit cu sugestii.

Propunerile pe care conducerile unităților de învățământ trebuie să le finalizeze până pe data de 7 septembrie vor fi transmise către prefectura timișeană, urmând să fie prezentate Comitetului pentru Situații de Urgență.

Chiar dacă datele epidemiologice din acest moment dau ”undă verde”, din cauza lipsei de spațiu majoritatea unităților de învățământ din Timișoara (cu mici excepții), dar și din alte orașe din județ, vor adopta, cel puțin pentru început, o variantă a modelului hibrid (o parte dintre elevi la școală, o parte acasă, online). În schimb, în mediul rural, unde efectivul de elevi este considerabil mai redus, activitatea la clasă se va putea desfășura în sistem clasic.

Peste 50 la sută dintre părinții elevilor timișeni, chestionați asupra variantelor agreate, au afirmat că își doresc ca orele să se desfășoare cu prezența fizică la clasă, însă infrastructura deficitară nu va permite acest lucru, prin urmare scenariul cel mai realist va conduce la rocada educabililor. Derularea orelor în variantă hibridă presupune însă și existența unei structuri IT adecvate. Or, pe acest segment, există încă probleme legate de dotarea cu echipamente specifice unei bune funcționări a activității didactice.

În acest sens, conducerea ISJ Timiș a solicitat Primăriei Municipiului Timișoara sprijin financiar pentru achiziționarea echipamentelor necesare derulării activităților didactice de predare online, iar în ședința de marţi, consilierii locali au votat, în unanimitate, suplimentarea fondurilor alocate învățământului timișorean.

Abordând și problema îngrijorării directorilor de școli în privința reponsabilităților pe care trebuie să și le asume, dar și a părinților, consilierul local Adrian Orza a atras atenția asupra haosului care domnește în spațiul educațional, solicitându-i primarului Timișoarei o implicare mai accentuată în această direcție, pe plan local.

”Din punctul meu de vedere ar fi fost mai bine dacă ar fi fost amânată un pic, nu mult, începerea anului școlar. Dar vom face tot ceea ce ne stă în putință, tot ceea ce ține de noi, ca sănătatea și securitatea elevilor și profesorilor să fie asigurate”, a transmis Nicolae Robu.

O altă problemă identificată în spațiul învățământului timișean este asigurarea de personal medical în zona învățământului rural, potrivit inspectorului școlar general Marin Popescu, precizând că o soluție ar putea-o constitui medicii de familie. Discuțiile cu celelalte organisme locale, prefectura și DSP Timiș, pe această temă, vor continua și în zilele următoare, pentru ca problema să își găsească o rezolvare. De asemenea, tot în această zonă, este așteptată cu mare interes adoptarea proiectului de lege, inițiat pe ultima sută de metri, privind deblocarea posturilor pentru personalul didactic, nedidactic şi medical, a cărui finalitate depinde, în aceste zile, de votul din parlament.

În ceea ce privește grădinițele cu program prelungit, cel mai probabil vor merge și ele pe un scenariu hibrid. În urma discuțiilor purtate între conducerile acestor unități și părinții copiilor, s-a ales o metodă alternativă cel puțin pentru cea de-a doua parte a zilei: jumătate dintre preșcolari vor merge două săptămâni la grădiniță, în timp ce cealaltă va rămâne acasă. Pe de altă parte, este de menționat faptul că, potrivit noilor reglementări legislative, doar preșcolarii din grupa mare sunt obligați să frecventeze grădinița, ca o condiție sine qua non pentru înscrierea lor la școală.

Situația căminelor școlilor este, de asemenea, luată în calcul de conducerea ISJ Timiș, în contextul închiderii acestora. ”Trebuie să găsim soluții și pentru această problemă. Am recomandat unităților de învățământ liceal – pentru că nu este vorba numai cei care sunt cazați în cămine, ci și de copiii care, din motive de sănătate, nu pot merge la școală – să fie pregătite pentru a preda în timp real, live, conform orarului din clasă, elevilor care sunt acasă”, a afirmat inspectorul școlar general Marin Popescu.

Evitarea supraaglomerării a fost un alt aspect analizat la nivelul inspectoratului școlar timișean. În acest sens, se are în vedere decalarea programului de începere a orelor la clase, o măsură care va ajuta la fluidizarea circuitelor de intrare și de ieșire din școli. Conceperea unui astfel de program ține însă de infrastructura fiecărei unități de învățământ în parte. Pe de altă parte, va fi analizată situația școlilor amplasate în zona centrală a municipiului, cum sunt Colegiul Național Pedagogic ”Carmen Sylva” și Colegiul Național ”C.D. Loga”, în perimetrul cărora se creează mereu ambuteiaje în traficul rutier, deja de ani buni. În cazul lor indicația este aceea de corelare a programului de începere a orelor, astfel încât elevii care urmează cursurilor acestor instituții de învățământ să meargă la școală la ore diferite.

În mediul preuniversitar timișean urmează să fie instruiți aproximativ 90.000 de elevi și preșcolari. Anul școlar 2020/2021 va debuta sub alte auspicii, fără ceremonii, fără îmbrățișări, dar cu multă incertitudine, iar de data aceasta, copiii vor putea afla doar cu câteva zile înainte de începerea anului școlar cum va fi prima zi de școală pentru fiecare dintre ei în parte.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

5 thoughts on “Elevii din Timişoara vor începe şcoala în sistem hibrid

  1. Aveti grija cu studiile. Era bine daca pe langa răspuns era asociata si o scurta argumentare a parerii pentru a vedea daca opinia se bazează pe 5G sau pe studii stiintifice.

  2. Dar de ce domnii profesori nu circulă ei însăși cu bicicletele sau, mai bine, de ce nu își colectează elevii direct pe biciclete din cartierele, unde aceștia locuiesc?!
    Astfel, nu vom mai avea ambuteiaje, părinții nu vor mai trebui să iasă din casă fără motiv, nu își vor mai cumpăra diverse snacks-uri sau acidulate parfumate, iar mintea copiilor va fi pregătită să asimileze experiența profesorilor lor.
    Este știut faptul că mintea mai ruginește cu anii, așa că doamnelor profesoare le-ar șade minunat pe șițul bicicletelor în rochii înflorate cu șaluri fluturând în vântul toamnei.
    Iar când vor pătrunde în curtea școlii, să mai poposească dragii de copii sub cetina vreunui brad, care a scăpat de la defrișat, pentru a face inspecția tehnică a vehiculului lor (ora de mecanică și sport se face așadar fără efort) și pentru a închega prietenii sociale fără măștile virale.
    Ce auspicii minunate pentru noul an școlar!

  3. Serios??? Oare unde s-au desfășurat discuțiile între directorii grădinițelor și părinți? Eu am copilul la grădiniță și nici vorba de asemenea discuții! Numai minciuni și aberații publicați! În afara de niște chestionare fără sens nu am primit nimic de la grădiniță, și astea asa doar ca să ni se dea falsa impresie ca părerea noastră, a părinților ar conta! De discuții nici nu încape vorbă! Nu e nimeni curios de părerea părinților!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *