Elevii din România au dreptul de a promova 2 ani de studii într-un an școlar.
Elevii cu performanțe școlare deosebite, care urmează o formă de învățământ acreditată, pot solicita parcurgerea a doi ani de studiu într-unul singur, cu avizul consiliului de administrație al școlii.
Nu este o prevedere nouă, ea a fost legiferată încă din anul 2011, dar astfel de cazuri, dacă au existat vreodată în școala românească, nu au avut ecou public.
Acest drept al beneficiarului primar al educației, reluat și în recentul Statut al elevului, se aplică pentru anul școlar 2024-2025 tot în acord cu vechea metodologie, cuprinsă în Ordinul nr. 5.489/29.09.2011.
Abia din anul școlar următor, există promisiunea aplicării unei noi metodologii privind promovarea a doi ani de studii într-un an şcolar în acord cu Legea învățământului preuniversitar adoptată în 2023:
”Noua metodologie elaborată în acord cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și a legislației subsecvente, se va aplica pentru cuprinderea elevilor în program începând cu anul școlar 2025 – 2026. Proiectul acestei metodologii urmează să parcurgă toate etapele procedurale necesare aprobării în perioada imediat următoare”, explică, punctual pe acest subiect, Ministerul Educației.
Potrivit prevederilor vechi, dar încă în vigoare, parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar se poate realiza o singură dată în fiecare dintre ciclurile de învățământ (primar, gimnazial și liceal), excepție făcând clase de început de ciclu (pregătitoare, a V-a și a IX-a).
Elevii care se înscriu în acest program trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii:
- a) să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul sau media generală la fiecare disciplină de studiu „foarte bine”, pentru elevii din învățământul primar, sau minimum 9,00, pentru elevii din învățământul gimnazial și liceal;
- b) să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul sau media anuală la purtare „foarte bine”, pentru elevii din învățământul primar, și minimum 9,50, pentru elevii din învățământul gimnazial și liceal.
- c) să promoveze un test transdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente, cu un punctaj de cel puțin 80% din totalul punctajului acordat pe test.
Parcurgerea celor doi ani de studii într-un an școlar se realizează prin frecventarea a cel puțin 50% din cursurile școlare aferente anului curent și a cel puțin 40% din cursurile școlare aferente celui de-al doilea an de studiu, cu ajutorul unor programe de instruire diferențiată.
Cererea de înscriere se depune în intervalul 1 martie – 1 mai a anului școlar precedent celui de intrare în program.
Avizarea intrării elevului în program este realizată de consiliul profesoral al unității de învățământ, pe baza analizei dosarului personal în conformitate cu dispozițiile metodologiei și a rezultatelor testului transdisciplinar.
Programul nu poate fi finalizat dacă:
– elevul nu promovează clasa la cel puțin 3 discipline (n.r. – semestru în vechiul act normativ, respectiv interval de învățare/modul, potrivit actualei structuri a anului școlar) din fiecare an de studiu;
– dacă elevul nu promovează evaluările sumative la cel puțin 3 dintre disciplinele la care a optat pentru o astfel de evaluare;
– dacă comisia de monitorizare a programului, constituită la nivel de școală, oferă argumente pentru întreruperea acestuia.
CITEȘTE ȘI: CJ Timiș lansează licitația pentru demolarea Stadionului „Dan Păltinișanu”