Direcţia de Sănătate Publică Timiș încalcă legea, iar Ministerul Sănătății n-are nimic împotrivă

dsp timis

Adoptată în urmă cu cinci ani cu scopul declarat de a ține sub control, de a reduce cheltuielile publice, ordonanța de urgență nr. 26/2012 prevedea, chiar în primul său articol, că instituțiile publice care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare.

Pe cale de excepție, în situații temeinic justificate, în care activitățile juridice enumerate mai sus nu se puteau asigura de către propriii angajați, respectiva ordonanță prevedea că instituțiile publice puteau achiziționa servicii juridice însă doar în condițiile legii și numai cu aprobarea ordonatorilor principali de credite.

Externalizare perpetuă la DSP Timiș

La exact un an de la intrarea în vigoare a OUG 26/2012, în iunie 2013, una dintre instituțiile publice de maximă importanță din Timiș, Direcția de Sănătate Publică (DSP), a interpretat respectivul act normativ într-o manieră originală: rămasă fără jurist, după ce acesta a demisionat, entitatea locală subordonată Ministerului Sănătății n-a mai scos postul vacant la concurs, ci și-a externalizat serviciile juridice, pe care le-a încredințat unui avocat din Timișoara.

organigrama dsp timis

Compartimentul juridic există doar pe hârtie

 

Sigur că, pentru a nu rămâne descoperită în litigiile din instanță, DSP Timiș putea opta pentru externalizarea serviciilor juridice, însă pe o perioadă determinată, până la ocuparea prin concurs a postului vacant de consilier juridic și în nici un caz acea externalizare nu ar fi trebuit permanentizată, fiindcă ar fi contrastat flagrant cu esența OUG 26/2012. Or, din iunie 2013 până astăzi, DSP Timiș n-a organizat nici un concurs de recrutare în vederea ocupării postului vacant de consilier juridic, preferând să plătească serviciile asigurate de avocatul timișorean!

Post blocat doar prin propria voință

Este adevărat, în vara lui 2013 era încă în vigoare și celebra OUG 34/2009 a Guvernului Boc, prin care se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din instituțiile publice, numai că, la rândul său, și această ordonanță prevedea anumite excepții.

Astfel, ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, puteau aproba ocuparea unui procent de maximum 15 la sută din totalul posturilor vacante unice cu condiția încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, prin post unic înţelegându-se acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică, ori un post dintre posturile aflate în compartimentele în care există numai posturi vacante.

Așadar, în organigrama DSP Timiș figurând un singur post de jurist, rămas vacant în iunie 2013, acesta putea fi scos fără probleme la concurs. N-a fost scos, nici atunci, nici până la această oră. Mai mult, externalizarea din 2013 permanentizată până în clipa de față s-a făcut fără aprobarea ordonatorului principal de credite, Ministerul Sănătății (MS), așa cum prevede legislația în vigoare!

Întrebări către minister

Curioși să înțelegem cum a fost posibilă încălcarea flagrantă a legii fără ca Ministerul Sănătății să aibă vreo reacție, am solicitat respectivei instituții, pe mail, câteva precizări punctuale cu privire la această situație. Astfel, în 21 aprilie, am solicitat Ministerului Sănătății următoarele informații: 1. contextul în care ministerul a aprobat, în anul 2013, externalizarea serviciului juridic de la Direcția de Sănătate Publică Timiș către un cabinet de avocatură din Timișoara; 2. o copie a referatului justificativ prin care DSP Timiș solicita MS externalizarea serviciului juridic; 3. o copie a documentului prin care MS a comunicat DSP Timiș că este de acord cu externalizarea serviciului juridic; 4. precizarea actului normativ în baza căruia Ministerul Sănătății a emis respectivul document; 5. modalitatea prin care DSP Timiș a selectat cabinetul de avocatură; 6. precizarea capitolului de cheltuieli bugetare din care au fost alocate fondurile pentru plata serviciilor juridice asigurate de cabinetul de avocatură; 7. cuantumul sumelor plătite cabinetului de avocatură până la data solicitării, cu defalcarea pe ani și pe luni a respectivelor plăți.

Un răspuns pe sărite

Răspunsul Ministerului Sănătății a venit greu (după o lună și o săptămână!), incomplet și formulat într-o asemenea manieră încât ambele entități publice – direcția și ministerul – să iasă cu fața curată. Încercarea de mușamalizare a ministerului nu ne miră, nu e nici prima, nici ultima instituție care speră să ne convingă că negrul e alb și invers, chestie care ne amuză mereu…

Dacă în primul paragraf din adresă nu au cum să ocolească adevărul – „Urmare a solicitării dumneavoastră, vă comunicăm faptul că, în urma verificărilor efectuate la nivelul instituției noastre, nu am indentificat (e transcrierea originală – n.r.) nici o aprobare a Ministerului Sănătății pentru anul 2013 privind externalizarea serviciilor de consultanță juridică din cadrul Direcției de Sănătate Publică Timiș” -, mai apoi, reprezentanții ministerului ne răspund lapidar și incomplet: „Contravaloarea serviciului prestat (de consultanță juridică – n.r.) a fost în cuantum de 31.500 lei, sumă aferentă perioadei 01.06.2013 – 31.12.2013”.

Păi noi întrebasem cât decartase DSP Timiș cabinetului de avocatură din iunie 2013 până în aprilie 2017, nu doar în cele șase luni din 2013! Apoi, nu ne-a lămurit ministerul cum a selectat direcția de sănătate respectivul cabinet, probabil a considerat că nu e treaba noastră…

Însă chiar și informația sumară care ni s-a transmis, 31.500 de lei plătiți în șase luni, ne ajută să ne dăm seama cum a „respectat” DSP Timiș principiile OUG 26/2012, de reducere a cheltuielilor publice: instituția cu pricina a preferat să plătească circa 5.200 de lei pe lună unui avocat, în loc să plătească un salariu net de aproximativ 2.000 de lei unui jurist pe care să-l angajeze prin concurs.

Ministerul Sănătății, creator de legislație

Iar Ministerul Sănătății, în loc să-și recunoască eroarea de a nu fi sancționat atâta vreme acest derapaj și în loc să solicite de urgență Direcției de Sănătate Publică Timiș reintrarea în normalitate, se face de râs, la final, printr-o tentativă caraghioasă de ascundere a mizeriei sub preș. Iată explicația hilară a ministerului pentru încălcarea legii: „În conformitate cu prevederile OUG nr. 26/2012 (…) entitățile publice care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță, de asistență și / sau de reprezentare.

Legiuitorul a prevăzut pe cale de excepție de la această dispoziție, în situații temeinic justificate, în care activitățile de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entități, posibilitatea de achiziționare a serviciilor de consultanță numai cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Așadar, în condițiile în care nu exista angajat personal propriu de specialitate juridică, achiziționarea acestor servicii se putea realiza fără aprobarea ordonatorului principal de credite”.

Cum a tras această stupefiantă concluzie Ministerul Sănătății?! Unde scrie în OUG 26/2012 așa ceva?! Niciunde, evident, e produsul „brainstormingului” desfășurat vreme de o lună și o săptămână de capetele luminate din minister, care s-au chinuit să găsească o soluție salvatoare, pe care, pentru ca lucrurile să fie clare, o demontăm în continuare.

O aberație unică în țară

Unu: esența OUG 26/2012 era că, pe cale de excepție, entitățile publice pot externaliza serviciile juridice doar dacă juriștii proprii nu fac față activității (prea multe procese sau prea complexe), nu presupunea că instituțiile publice pot face din externalizare o regulă, că își pot înlocui juriștii proprii cu avocați privați!

Doi: organigrama din toate direcțiile de sănătate publică din țară este identică și cuprinde compartimentul juridic; așadar prezența personalului de specialitate juridică este prevăzută în structura organizatorică, tot ce trebuia DSP Timiș să facă era să scoată postul vacant la concurs și, doar în cazul în care, după ce acesta s-ar fi ocupat, s-ar fi constatat că noul jurist are nevoie de ajutor specializat, abia atunci s-ar fi putut achiziționa servicii de consultanță juridică, însă doar cu aprobarea Ministerului Sănătății.

Trei: situația aberantă în care se află Direcția de Sănătate Publică Timiș este UNICĂ în România; am verificat, rând pe rând, informațiile prezentate pe site-urile DSP-urilor din întreaga țară, concluzia fiind că marea majoritate a acestora au juriști proprii, în timp ce câteva dintre ele au scos posturile vacante de consilieri juridici la concurs, astfel că, pe o perioadă determinată, până la ocuparea posturilor, au achiziționat servicii de consultanță de la diverse cabinete de avocatură.

Nici o direcție de sănătate publică din țară n-a renunțat, însă, la propriul compartiment juridic! În fond, nici nu avea cum să se întâmple așa ceva, în condițiile în care atribuțiile compartimentului juridic sunt enumerate expres (de la litera „a” la litera „o”) și detaliate în Ordinul nr. 1.078/27 iulie 2010 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, emis chiar de către Ministerul Sănătății și aflat și la această oră în vigoare! Asta trebuia să constate ministerul, că la DSP Timiș persistă o anomalie de patru ani încoace, nu să facă eforturi penibile de a ne „traduce” legea în așa fel încât să iasă basma curată…


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “Direcţia de Sănătate Publică Timiș încalcă legea, iar Ministerul Sănătății n-are nimic împotrivă

  1. Mãi Cipriane – esti VARZA de Banat! OUG 26/2012 face referire STRICTA la îmbunătăţirea sistemului de finanţare a instituţiilor publice de CULTURA …, dar e bina, ca, pe Lavinia Nicoleta FEDORAS mare director economic la Casa de Sanatate, care NU a intrunit conditiile OBLIGATORII de participare la concurs, dar care dupa o buzitza scurta, sau lunga la mai marele CIURCHEA a ocupat postul nu ati scris NIMIC! Lasati-va de meserie si apucati-va de NECROFILIE.

    1. 1. Draga „Jijinio”, aberezi. OUG 26/2012 se refera la TOATE institutiile publice, nu doar la cele de cultura. Altadata informeaza-te, ca sa nu te mai faci de ras.
      2. Sunt singurul jurnalist din Timisoara care a demascat impostura recenta de la varful CJASTM, esti penibil cand ma iei pe mine la rost ca n-am scris de X sau Y.
      Deocamdata nu ma las de meserie, in schimb poti renunta tu sa mai citesti articolele mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *