Dezvoltare haotică în Timişoara: Primăria închide Pasarela Îndrăgostiților, dar demolează Pasarela Gelu

Dezvoltare haotică în Timişoara: Primăria închide Pasarela Îndrăgostiților, dar demolează Pasarela Gelu

Dezvoltare haotică în Timişoara: Primăria închide Pasarela Îndrăgostiților, dar demolează Pasarela Gelu

Într-o dezordine sistematică, cu care i-a obișnuit pe timișoreni de trei ani, Primăria Timișoara a început lucrările de demolare la actuala pasarelă Gelu-Crizantemelor. Între timp, Pasarela Îndrăgostiților a fost închisă circulației din 11 aprilie, dar aici nu se lucrează, pentru că primăria are proiect, dar nu are bani pentru o nouă construcție.

Între timp, utilajele au început demolarea pasarelei Gelu – Crizantemelor.

“Construim un pod pietonal și velo pe Bega, în locul actualei pasarele Gelu-Crizantemelor. Am început demolarea actualei pasarele, rampele de acces au fost deja îndepărtate. Cu ajutorul unor macarale de mare tonaj vom susține podul în timpul operațiunilor de dezmembrare.

Transportul naval este restricționat în următoarele săptămâni, cât durează această etapă. Apoi, urmează construirea unui nou pod, lucrări estimate să se finalizeze în acest an. Noul pod va avea acces ușor pentru bicicliști, familii cu cărucior sau persoane cu mobilitate redusă ori dizabilități locomotorii. De asemenea, când vom ieși la plimbare pe promenadă seara, ne vom putea bucura de iluminatul arhitectural al podului”, a anunțat luni, 3 iulie 2023, primarul Dominic Fritz, pe Facebook.

Proiectul este făcut încă din 2019. După două licitații ratate, Primăria Timișoara a reușit, în martie 2023, să găsească un constructor care să realizeze lucrarea de modernizare a pasarelei Gelu – Crizantemelor. Estimările edililor sunt că noul pod pietonal care va lega cartierele Iosefin și Dâmbovița va fi gata până la finele anului 2023.

Pasarela a fost construită în anul 1949, iar de atunci nu a mai fost reabilitată complet niciodată. Până în prezent, a fost folosită de timișorenii care scurtau astfel drumul de pe o parte pe cealaltă a canalului Bega, fără a fi nevoiți să ocolească peste un kilometru, până la cel mai apropiat pod.

Joaca de-a fondurile, în funcție de ambițiile edililor

O problemă, ca și la Pasajul Îndrăgostiților, este cea a finanțării. Lucrările vor fi realizate cu bani din bugetul local, după ce proiectul depus de Primăria Timișoara pentru a obține fonduri prin Programul Național de Investiții “Anghel Saligny” a fost respins la finanțare. Valoarea totală a lucrărilor se ridică la peste 12 milioane de lei, adică aproximativ 2,6 milioane de euro.

Ceea ce readuce în discuție, celebra Pasarelă a Îndrăgostiților, închisă definitiv circulației pedestre pe 11 aprilie 2023. Există documentația care va sta la baza modernizării podului pietonal care unește Parcul Copiilor și Parcul Regina Maria. Însă pentru execuția unui nou pod, anunțat deja, primăria dispune de numai 5% din banii necesari.

Renașterea bănățeană vă informa că Primăria Timișoara anunța, cu pompă, că demarează construcția unui nou pasaj pietonal peste Bega. Un pod modern și revoluționar, care să înlocuiască vechia Pasarelă a Îndrăgostiților, care a fost închisă definitiv (Primăria Timișoara construiește, pe hârtie, Podul Minciunilor).
În prezent, pasarela pietonală se află într-o stare avansată de degradare. Din acest motiv, “specialiștii” au recomandat demolarea acesteia și construirea unei pasarele noi.

Pasarela Îndrăgostiților este situată peste Canalul Bega, a fost construită în 1949 și este utilizată pentru a conecta Parcul Copiilor (malul drept) și Parcul Regina Maria, respectiv intersecția dintre bd. Corneliu Coposu și str. H. Pestalozzi (malul stâng).

Modernizare sau construcție nouă?

Din cele comunicate de primărie nu e clar dacă se reabilitează vechea pasarelă sau se construiește una nouă, de la zero. Viceprimarul Ruben Lațcău vorbește despre vechiul pod care “va trece printr-un proces de transformare” dar, în același timp, spune că “vom construi o pasarelă nouă pe amplasamentul celei existente”.

Confuzia este amplificată și de un comunicat al Primăriei Timișoara. “Un studiu de fezabilitate pentru modernizarea Pasarelei Îndrăgostiților – aflată într-o stare avansată de degradare – a fost trimis la Comisia Tehnică a Primăriei Municipiului Timișoara pentru a obține ultimul aviz. După obținerea acestuia, indicatorii tehnico-economici vor fi supuși votului Consiliului Local, acesta fiind ultimul pas înaintea lansării licitației de execuție”, anunțau, luni, 11 aprilie, cei de la Primăria Timișoara.

Toate bune și frumoase din schițele prezentate și din lauda de sine a edililor timișoreni, explicabile doar prin goana după popularitate în prag de campanie electorală.

Conform edililor orașului, “noua pasarelă va fi construită dintr-o structură de oțel-beton, având o formă simplă și armonioasă. Aceasta va fi mai lată și mai spațioasă decât cea veche, va fi iluminată arhitectural și va avea puncte de belvedere lângă rampele de acces pentru a nu restricționa circulația pe pod. Noua pasarelă trebuie să îndeplinească cerințele de dimensiune și portanță necesare pentru circulația pietonală, în conformitate cu reglementările în vigoare. În plus, noua pasarelă trebuie să permită trecerea liberă a ambarcațiunilor de agrement sau transport public de persoane pe Canalul Bega”. Cel puțin așa au declarat oficial…

Problema intervine la partea de finanțare a proiectului. Primăria a omis intenționat să precizeze valoarea proiectului, cât și termenele de execuție și finalizare ale noului pod. Motivul este foarte simplu: în bugetul pe anul 2023, primăria a alocat suma infimă de 500 de mii de lei pentru acest proiect.

“Încă un pod pietonal din Timișoara va trece printr-un proces de transformare și va fi refăcut integral. Proiectul Pasarelei Îndrăgostiților, aflată lângă Parcul Copiilor, va intra în această săptămână în Comisia tehnică, iar apoi va fi supus aprobării Consiliului Local…Accelerăm pe cât putem procesul ca să lansăm licitația de proiectare plus execuție și să începem și aici lucrările. Va fi al doilea pod pietonal unde pornim execuția, după Pasarela Gelu. Bugetul estimat pentru construirea noii pasarele se ridică la aproximativ 2 milioane de euro”, scria, pe Facebook, viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău.

CITEŞTE ŞI: Giroc, Ghiroda și Dumbrăvița, între cele mai bogate 10 comune din țară

Cu alte cuvinte, dintr-un un simplu calcul, se înțelege că primăria dispune de numai 5 % din bani, mai exact de 100 de mii de euro din necesarul total de 2 milioane de euro.

Motiv pentru care nimeni din primărie nu a anunțat nici când vor începe lucrările și nici când va fi gata podul, dacă se va realiza vreodată. Căci nici despre surse alternative de finanțare sau suplimentări la buget, oricum auster, nu se face vreo mențiune.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 thoughts on “Dezvoltare haotică în Timişoara: Primăria închide Pasarela Îndrăgostiților, dar demolează Pasarela Gelu

  1. Observ că aveți o problema cu faptul că se fac investiții și la periferia orașului, nu numai în centru.

  2. Asta cu specialiștii îi o prostie, o generalitate pe care o poți arunca legat de orice temă. Adevăratul pericol public în oraș îs clădirile paraginite. Speram că o să facă mai multe fritz în domeniu, dar chiar 0 barat, de fapt cam la toate capitolele îi la fel. Lipsă de soluții, de curaj, de inițiativă, dependență de o clică datorită căruia ai ajuns primar (discutabil dacă mai bună sau mai rea decât clica liberală dinainte) – totul e scârbos și nedrept față de oamenii care chiar lucrează într-un mediu competitiv și au așteptări de la o plimbare prin orașul ăsta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *