Concurs cu dedicație la Muzeul de Artă Timişoara: la relații publice se cer licență în științe juridice și vechime în televiziune!

Concurs cu dedicație la Muzeul de Artă Timişoara: la relații publice se cer licență în științe juridice și vechime în televiziune!

Cu un nou manager instalat cu acte în regulă, Muzeul Național de Artă Timișoara a început să-și primenească și personalul. Cel mai recent anunț de organizare a unui concurs pentru ocuparea unor funcții contractuale de conducere și de execuție vacante a fost postat în 20 septembrie pe site-ul instituției. Cerințele specifice care trebuie îndeplinite de candidați la două dintre posturile scoase la concurs nu doar că bat la ochi, dar frizează chiar ridicolul.

Astfel, cine vrea să ocupe funcția de șef al Biroului de Comunicare și Relații Publice trebuie să aibă, pe lângă o diplomă de licență în Filologie sau Istorie cu specializarea Istorie ori Istoria artei (o condiție normală), și o vechime în specialitatea studiilor de minimum șapte ani. Dar nu oriunde, ci musai în muzeu! Această condiție restrictivă miroase de la o poștă a dedicație, ba chiar una de manual.

Nu-i pentru cine se nimerește, ci pentru cine se pregătește

Însă e apă de ploaie pe lângă aberațiile cuprinse în anunțul pentru ocuparea postului de inspector de specialitate la același Birou de Comunicare și Relații Publice. Candidații la această funcție sunt obligați să aibă diplomă de licență în… științe juridice plus o vechime de minimum patru ani nu în domeniul juridic, ci în… televiziune! Încă o dată: nu te poți angaja în Biroul de Comunicare și Relații Publice al Muzeului Național de Artă din Timișoara dacă ești licențiat în Comunicare și Relații Publice, ci doar dacă ești licențiat în Drept!

Și chiar și licențiat în Drept fiind, nu ai nici o șansă dacă ai experiență cu carul în domeniul juridic, dar nu ai vechime în televiziune, indiferent unde, chiar și la rubrica Meteo! Și dacă, printr-un miracol, îndeplinești și această condiție, tot rămâi pe dinafară dacă ai lucrat doar doi sau trei ani în televiziune, și nu minimum patru…

Acum, înțelegem că trebuie să mănânce și piloșii o pâine, sinecurile vor continua să facă parte din cotidian indiferent de cine e la putere, dar să insulți inteligența oamenilor în asemenea mod e prea mult. Am scris până acum o serie întreagă de articole despre concursuri cu dedicație în instituțiile publice, în special în Primăria Timișoara, dar o asemenea dezinvoltură în combinații încă n-am întâlnit.

Fosta eminență cenușie din primărie, Rodica Aurelian, poate lua liniștită lecții de la oamenii de cultură din Palatul Baroc. E o competiție inegală, gen clasa pregătitoare versus anul trei de facultate.
Înainte de publicarea articolului, l-am contactat pe managerul muzeului, Filip Petcu, pentru a discuta despre acest subiect. Vă prezentăm dialogul purtat cu dumnealui.

-Cum ați ajuns la concluzia că un inspector de specialitate la Biroul Comunicare și Relații Publice trebuie să fie licențiat în științe juridice și să aibă patru ani de vechime în televiziune?

– Pot să vă spun că de ani de zile, de când lucrez la muzeu, de prin 2017, am avut o grămadă de probleme. Începând cu 2017 ne-a plecat juristul. Din 2017 până în prezent s-a lucrat cu contracte de prestări servicii cu diverși avocați. S-au organizat vreo trei sau patru concursuri pentru jurist și, de fiecare dată, nimeni nu s-a calificat.

Ba și-au depus dosarele vreo trei-patru, dar nu s-a calificat niciunul, ba, la un moment dat, s-a calificat o doamnă și ulterior nu a mai venit la lucru în momentul în care a luat concursul. Pe partea de comunicare noi avem o foarte mare nevoie pentru că suntem într-o criză fantastică din multe puncte de vedere. Am avut primele colaborări internaționale cu muzeele din străinătate, am avut importul lucrărilor din Serbia și alte relații contractuale…

– Domnule manager, înțeleg că aveți probleme cu juriștii, de altfel, ați scos și post de consilier juridic la concurs. Dar întrebarea mea viza Biroul de Comunicare și Relații Publice…

– Da, da, pe Comunicare, asta încercam să vă spun…

– Păi pentru ce este nevoie de un absolvent de științe juridice la Comunicare?

– Pentru că la comunicarea cu instituțiile partenere din străinătate sunt o serie de clauze juridice care trebuie acoperite, inclusiv de drepturi patrimoniale asupra lucrărilor.

– Dar de acest aspect se poate ocupa consilierul juridic pe care vreți să-l angajați acum.

– Nu angajăm… Vă spun că de ani de zile se scot la concurs aceste posturi și se pare că nu se califică nimeni, iar în cazul în care nu o să avem consilier juridic, noi nu ne putem permite să angajăm un avocat pe termen lung, ca să se ocupe de toate problemele juridice…

– Mă scuzați, dar nu credeți că un absolvent de științe juridice va aplica pentru funcția de consilier juridic, credeți că el va aplica pentru funcția de inspector la relații publice?! Mai mult, acolo aveți și condiția de patru ani de vechime în televiziune. Care e legătura?

– E destul de greu să găsim un astfel de om, pentru că noi trebuie să găsim o persoană care să și înțeleagă problemele acestea de media, de drepturi de difuzare a imaginii, iar o persoană care a lucrat în televiziune, în radio sau în presa online…

– Dar dumneavoastră n-ați specificat <radio> sau <presa online>, ați pus doar <televiziune>…

– Am scris <televiziune> pentru că era cel mai la îndemână…

– (?!) În Timișoara avem, la Universitatea de Vest, Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, în cadrul căreia există specializare exact de Comunicare și Relații Publice. Dacă absolvenții acelei specializări din cadrul UVT nu se pot angaja în domeniul pentru care se pregătesc, Comunicare și Relații Publice, unde ar trebuie să se angajeze? Ca instituție publică, dumneavoastră căutați la Biroul de Comunicare și Relații Publice absolvenți de Drept…

– Da, noi aici ne-am lovit de această problemă, de rezolvare a unor chestiuni legate de contracte în relația de comunicare cu muzee din străinătate. Noi acum, în 22 și 23, urmează să avem relații contractuale cu instituții din Franța și avem nevoie de o persoană care e foarte stăpână pe problemele astea și are cunoștințe inclusiv despre difuzarea imaginii…

– Domnule manager, lămuriți-mă, vă rog, cum poate să fie o persoană foarte stăpână pe cunoștințele sale, din moment ce, deși are studii juridice, a lucrat în televiziune, deci nu a fructificat în nici un fel pregătirea pe care o are în științe juridice?

– Eu mă gândesc că o persoană care are studii juridice și ar fi lucrat în televiziune ar putea să înțeleagă mult mai bine ce se întâmplă cu drepturile de autor.

– Între a stăpâni foarte bine domeniul juridic și a putea să înțeleagă mult mai bine noțiunile juridice este o mare diferență. Dar e OK, voi prezenta explicația dumneavoastră în articol. Poate nu știați, însă legea nu permite impunerea unor condiții restrictive la angajările în instituțiile publice. Cerințele specifice pentru ocuparea postului nu înseamnă cerințe individualizate pentru un anumit tip de candidat.

– Eu sunt nou în această funcție, interesul meu este să angajez oameni competenți, să facem o echipă cu care să scoatem muzeul din impasul în care ne aflăm, pentru că noi funcționăm la jumătate din capacitate. Organigrama este de 47, iar noi suntem undeva la 20 de oameni…

– Întrebările mele nu vizau angajările la muzeu la modul general, ci mă refeream exclusiv la cele din Biroul de Comunicare și Relații Publice. Ați scos și funcția de șef de birou la concurs, unde este nevoie de o experiență de șapte ani și neapărat în muzeu. De ce ar fi trebuit să lucreze musai șapte ani în muzeu?

– Eu cred că persoanele care au lucrat în muzeu știu ce înseamnă un muzeu. Acum nu cred că dacă vine o persoană din nu știu ce instituție…

– Adică dacă ar fi lucrat în Ministerul Culturii, nu ar fi fost bine, nu?

– Nici nu știu cât de bine merge comunicarea la Ministerul Culturii…

– Domnule manager, eu v-am întrebat de ce nu poate accesa acest post scos la concurs o persoană care a lucrat în Ministerul Culturii. Este irelevant că știți dumneavoastră sau nu cât de bine merge comunicarea în minister… .


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “Concurs cu dedicație la Muzeul de Artă Timişoara: la relații publice se cer licență în științe juridice și vechime în televiziune!

  1. Sunt jurnalist,specializari in relatii publice, curator in arta(curs la Ministerul de Cultura) ,jurnalist on line”News-art-culture.com” si alte cursuri de limbi straine .Am depus dosarul la Muzeul Baroc a fost refuzat in august prin inchiderea postului. La ce sa ne mai gandim?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *