Cele mai ieftine, dar și cele mai vechi mașini la mâna a doua se întâlnesc în Banat

Un ipotetic turist, reîntors după 25-30 de ani în România, n-ar mai găsi niciunde liniștea străzilor mărginașe ale Timișoarei, pe unde rar putea fi văzută circulând mai mult de o mașină pe zi, nici ordinea parcărilor din cartierele de blocuri, unde cei cinci-șase locatari care dețineau un autoturism îi treceau acestuia numărul de înmatriculare pe asfalt, indiciul din vopsea atrăgând atenția unui eventual musafir motorizat că locul acela aparține de drept unui rezident al imobilului.

Dacă numărul mașinilor este incomparabil mai mare decât cel care se înregistra acum trei decenii, diversitatea parcului auto este, și ea, mult mai evidentă. Autoturisme de toate formele și mărimile, reprezentante ale brand-ului național sau dimpotrivă, purtând mărci dintre cele mai felurite, alcătuiesc un peisaj pestriț al străzii, în care o Dacie 1300 face o notă tot atât de discordantă pe cât de rară era o mașină străină în perioada antedecembristă.

La un autoturism nou, se înmatriculează patru second-hand

Ne cumpărăm, așadar, autoturisme de import, fiind de altfel cunoscut „portretul-robot“ al cumpărăturilor pe patru roți pe care le face bănățeanul: mașină germană, de cele mai multe ori Volkswagen și de preferință cu motorizare diesel.

Asta nu înseamnă că dealerii locali ai mărcilor bine reprezentate pe șoselele Banatului dau pe dinafară de bucurie, căci, din cinci mașini recent înscrise în circulație, una singură este nouă. O atestă și datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor, conform cărora, în primele şapte luni ale acestui an, în țară s-au înmatriculat circa 160.000 de autoturisme second-hand, de aproape patru ori mai multe decât vehiculele noi (46.000).

Căutați un chilipir? Mergeți în Caraș-Severin

Apetitul pentru mașinile la mâna a doua nu este caracteristic, așadar, doar bănățenilor, care se remarcă însă la câteva capitole pe această piață a second-hand-urilor auto. Oarecum surprinzător, Banatul este una dintre regiunile unde se întâlnesc atât cele mai ieftine autoturisme deja rulate, cât și cele cu îndelungate state de serviciu.

Așa reiese, cel puțin, din studiul platformei online de consultanță auto Vezicatface.ro, care a analizat 160.000 de anunţuri de vânzare a maşinilor second-hand din România, din toate judeţele. În ceea ce priveşte preţul, unele dintre cele mai ieftine maşini second-hand se găsesc tocmai în zona de vest a țării.

Astfel, prețul mediu al unui autoturism la mâna a doua în Timiș este de 3.383 de euro, în timp ce în Caraș-Severin acesta coboară chiar sub limita celor 3.000 de euro. Bănățenii de munte sunt întrecuți în acest inedit clasament național doar de vecinii din Mehedinți, unde media nu depășește 2.835 de euro. De altfel, în afara Bihorului și a Clujului, unde prețurile sar de 4.000 de euro, jumătatea de vest a țării este cea mai propice pentru achiziționarea unei mașini rulate.

Totodată, Bucureștiul pare de evitat în acest demers, căci un cumpărător trebuie să scoată în buzunar, în medie, aproape 5.200 de euro pentru un autoturism second-hand.

Desigur, prețul nu este, de unul singur, relevant în această privință, căci mai trebuie luați în calcul și anii de „stagiu“, cu alte cuvinte vechimea mașinii.

Ei bine, Banatul este fruntaș și aici, căci, dacă mai toate autoturismele la mâna a doua pot participa fără probleme la Programul „Rabla“, cea mai înaintată vârstă medie a mașinilor scoase la vânzare se întâlnește, previzibil, în judeţele unde se practică cele mai mici preţuri.

Carașul este campionul domeniului, cu o medie de 15,2 ani, în timp ce Timișul figurează în această ierarhie cu o cifră de 14,4 ani, în condițiile în care, la nivel național, vechimea medie este de 13,2 ani. Evident, la polul opus se găsește Capitala, adică locul unde se întâlnesc cele mai mari prețuri: 12,2 ani.

Contactează autorul la: [email protected]


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns