Bega, cel mai important bulevard al Timișoarei

Istoria Canalului Bega a început în urmă cu aproape 300 de ani. În tot acest timp a avut un rol extrem de important în existenţa şi dezvoltarea oraşului, pe plan economic şi comercial.

CITEȘTE ȘI: Ce se întâmplă dacă un copil are simptome de COVID la școală. Pașii de urmat

Pentru o perioadă de 98 de ani, pe Bega au circulat şi ambarcațiuni de pasageri iar la momentul lansării la apă a primei ambarcațiuni de acest fel, Timişoara devenea primul oraş, de pe actualul teritoriu al ţării, care utiliza acest mijloc de transport în comun.

Într-un oraş un curs de apă constituie un privilegiu, dar nu şi un beneficiu atât timp cât nu este folosit la adevăratul potenţial, nu este promovat în acest sens, nu este inclus în viața orașului și nu este asumat de o comunitate.

Ideea festivalului „Bega Bulevard” a fost tocmai aceea de a evidenția importanța acestei ape curgătoare pentru Timișoara.

Privind în urmă, istoria Canalului Bega începe în anul 1728, când contele Claudius Mercy dispune săparea unui canal care să contribuie la asanarea terenurilor inundabile din jurul Timișoarei. Atunci începe canalizarea râului Bega (Begheului) în amonte de Timișoara, până la Făget. Patru ani mai târziu, în 1732, pe noul canal circulă primul vas pâna la Pancevo. Între 1735 și 1754 se construiește o nouă variantă, mai la sud, între Timișoara și Klekk. Noul traseu este mult mai drept și favorabil navigației, însă depinde mult de nivelul apei al cărei debit oscilează pe parcursul unui an.

Lucrările începute de Mercy sunt continuate și de inginerul Maximilian Fremaut. Acesta continuă canalizarea intervenind cu diguri pentru regularizarea cursului Begheului. Ca urmare, Timișoara beneficiază enorm de reducerea riscului de inundații, dar mai ales de uscarea mlaștinilor din împrejurimi. În 1744 este dat un ordin imperial prin care toate comunele riverane canalului Bega sunt obligate să întrețină malurile și digurile, și să ajute la regularizarea canalului. În 1752 este menționat Portul Timișoara în cartierul Iosefin. În 1917 pe Canalul Bega sunt înregistrare 563 ambarcațiuni comerciale, care navighează timp de 305 zile pe an. Între anii 1937 – 1938 volumul de mărfuri transportate ajunge la un maxim de 250.000 tone/an. Transportul de pasageri pe Bega cunoaște un vârf de circa 500.000 pasageri în anul 1944. În 1945 sunt scoase din albia canalului podurile din Timișoara și Otelec, distruse de bombardamentele din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Traficul suferă grav din cauza conflagrației iar în 1958 transportul de mărfuri încetează. În 1967 sunt retrase și navele de pasageri, iar transportul public a fost reluat abia cu circa doi ani în urmă.

Cea de-a XIII-a ediție a festivalului „Bega Bulevard”, o manifestare devenită tradițională pentru Timișoara a avut loc în weekend, în condiții speciale din cauza pandemiei de Covid-19. Publicul a fost mai puțin numeros față de edițiile precedente, atât din cauza restricțiilor, cât și, mai ales, din cauza absenței cursei rățuștelor. Dar cei care au fost prezenți pe malurile Begăi, între Maria și Mihai Viteazul, precum și în Parcul Alpinet nu au regretat.

Festivalul a cuprins concerte, jocuri cu flăcări, artificii, dar și spectacole dedicate celor mici. Pe toată suprafața de desfășurare purtarea măștilor a fost obligatorie, iar scaunele și celelalte locuri pentru spectatori au fost așezate la distanță. Festivalul din acest an s-a încheiat aseară, cu un spectacol în cadrul căruia au urcat pe scenă Zoli Vee, The Skywalkers și Tango Simfonic.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns