“Aventură prin lectură”, un proiect prin care 240 de copii din Timiș au fost ajutați să citească mai bine și să nu abandoneze școala

“Aventură prin lectură”, un proiect prin care 240 de copii din Timiș au fost ajutați să citească mai bine și să nu abandoneze școala

“Aventură prin lectură”, un proiect prin care 240 de copii din Timiș au fost ajutați să citească mai bine și să nu abandoneze școala

Asociația “Inițiativă în Educație” (inEDU) din Timișoara a implementat în perioada februarie-noiembrie 2022 a doua ediție a proiectul educațional județean „Aventură prin lectură”, inițiat și finanțat de către Fundația “United Way” România, prin care au fost ajutați peste 200 de copii să nu abandoneze școala, să învețe să citească și să descopere frumusețea învățării colaborative.

Proiectul a fost implementat în 4 comunități din mediul rural: Biled, Pesac, Bencecu și Satchinez, având ca scop prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul a 60 de copii din fiecare comunitate, aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică sau risc de abandon școlar, prin asigurarea accesului la activități specifice de literație.

Obiectivele proiectului au vizat dezvoltarea literației la copiii din școlile partenere în proiect, creșterea accesului cadrelor didactice la cursuri de formare profesională care să conducă la dezvoltarea competențelor de literație a elevilor și creșterea gradului de conștientizare a părinților privind necesitatea stimulării lecturii la copii.

Au avut loc formări pentru cadrele didactice implicate, cursuri de perfecționare și webinarii online cu scriitori români, ședințe tematice pentru părinți și au fost dotate bibliotecile școlare cu un fond de carte.

Timp de opt luni, 240 de copii cu o situație de vulnerabilitate socio-economică au primit o masă caldă, asigurată prin proiect, rechizite și ghiozdane la începutul anului școlar, încălțăminte pentru zilele friguroase și pachete cu surprize de Crăciun și au beneficiat de activități de învățare remedială săptămânal.

„A fost un timp plin de bucurie, de căutări, de întrebări și răspunsuri, de legat sau de consolidat prietenii. Lectura nu mai e o taină, nici nu mai e grea sau plictisitoare, pentru că printre atâtea cărți frumoase, ne-am descoperit pasiunea de a citi! Apoi, am învățat să visăm, ne-au crescut aripi și am ajuns și noi în poveste! Azi, suntem parte din povestea voastră, “Aventură prin lectură”!, a împărtășit doamna prof. Corina Fenichiu, de la Liceul Teoretic Petre Mitroi Biled

„Cercul de literație și gândire critică „Aventura prin lectură” mi-a dat posibilitatea de a cunoaște elevii, de a-i atrage într-o călătorie în care am învățat să prețuim, să ajutăm, să întrebăm și să așteptăm răspunsuri, să fim deschiși și comunicativi, în aceeași măsură”, a declarat doamna prof. Mihaela Petrov, de la Școala Gimnazială Satchinez

Copiii s-au aventurat prin lectură, ghidați de prof. Fenichiu Corina, prof. Popescu Roxana, prof. înv. primar Matieș Margareta, prof. înv. primar Deac Raluca, prof. înv. primar Alecsei Ana, prof. Petrov Mihaela-Dana, prof. înv. primar Martin Florica Nicoleta și prof. înv primar Oprea Ana-Maria, cadre didactice dedicate de la următoarele școli: Liceul Tehnologic „Petre Mitroi” Biled, Școala Gimnazială Satchinez, Școala Gimnazială „Maria Brindea” Pesac, Școala Gimnazială Bencecu de Sus.

Au explorat lumea magică a poveștilor, realizând săptămânal activități de literație și scriere, au descoperit că învățarea se poate realiza și prin joacă și că școala poate fi plăcută. Au realizat activități de dezvoltare personală pornind de la povești, au introdus un ritual de citire în activitatea lor zilnică și au fost motivați să colaboreze și să lucreze împreună.

În cadrul proiectului, pe lângă activitățile săptămânale de dezvoltarea competențelor de literație, s-au organizat alte 10 ateliere de învățare non-formală și activități educative. Elevii au cunoscut scriitori, au audiat povești citite de invitați și au vizitat orașul Timișoara în cadrul celor 4 excursii educative organizate de asociație și partenerii săi.

„Excursiile sunt activitățile preferate ale copiilor. Abia așteaptă momentul de a ajunge din nou la Timișoara. Anul acesta am planificat vizite la Institutul Cultural Francez, la librării, muzeul de artă și la cinema. Dorința copiilor a fost de a vedea un film împreună. A fost emoționant să văd evoluția lor în acest proiect! Progresul copiilor este semnificativ, atât la nivel școlar, cât și comportamental.”, a declarat Andrada Mazilu, coordonator proiecte și programe al Asociației “Inițiativă în Educație”.

Peste 80 de voluntari au fost implicați în realizările proiectului. Aceștia și-au adus aportul la atelierele educaționale, au însoțit elevii în excursii, au ajutat la implementarea unor teste standardizate pentru a măsura nivelul de literație al elevilor, au donat cărți și alte daruri și au contribuit la crearea unui trai mai bun pentru elevi.

Pentru a crea și susține un mediu propice dezvoltării literației, s-a continuat amenajarea spațiilor pentru clubul de lectură. Clubul de lectură de la Școala Gimnazială Bencecu de Sus a fost renovat și amenajat cu ajutorul voluntarilor de la compania Sustainalytics Timișoara.

CITEȘTE ȘI: Ministrul Culturii propune ca elevii să fie obligați să meargă la teatru, operă sau muzeu: „Apoi să facă un eseu despre ce au văzut”

„Sunt recunoscătoare pentru ediția a II-a a proiectului “Aventură prin lectură”, o aventură plină de magie, cunoaștere, creștere și bucurie și le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la implementarea lui cu succes”, a încheiat Alina Iga, coordonator al proiectului.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *