Autostrada Vestului, un proiect care se îneacă la mal?

Veștile rele par să se țină lanț, în acest sfârșit de an, de Autostrada Vestului. După scandalul surpărilor de pe lotul Săliște-Cunța și zvonurile despre amânarea programatei dări în exploatare a tronsonului Timișoara-Lugoj, iată că a venit și rândul lotului patru al sectorului Lugoj-Deva.

Zilele acestea, pe baza unei dispoziții emise de Compania Națională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), constructorul lotului în cauză, asocierea Tehnostrade-Spedition UMB, și-a retras utilajele de pe șantier, motivul invocat fiind descoperirea, de către Inspectoratul de Stat în

Construcţii din Hunedoara, a faptului că șantierul nu are… autorizație de construire. Lucrările au fost suspendate pe două secțiuni, însumând 11,5 kilometri, care se află între localitățile hunedorene Mintia și Șoimuș, deci în imediata vecinătate a traseului bănățean al Autostrăzii Vestului, în vreme ce pe restul traseului aflat în lucru între localitatea timișeană Traian Vuia și Mintia, adică pe cei 60,6 kilometri care fac legătura între Banat și Ardeal, activitatea se desfășoară în continuare, cel puțin aparent, în grafic.

Ce-i drept, zona pentru care au fost suspendate lucrările este cea afectată, în ultimii trei ani, de cele mai multe incidente, aici descoperindu-se, rând pe rând, un cimitir neautorizat care a trebuit strămutat, o peșteră cu lilieci (a cărei situație este încă nerezolvată) și mai multe cazuri neprevăzute legate de strămutarea unor utilități energetice.

Tot aici se află și sectorul cel mai dificil de pe întregul traseu bănățeano-ardelean al magistralei, care trebuie să traverseze halda de steril a termocentralei din zonă. Aceste impedimente au fost, de altfel, invocate și în comunicatul CNADNR, care a încercat să justifice neîndeplinirea obligațiilor de parcurgere a întregului proces de avizare pentru un șantier deschis, după îndelungi tergiversări, încă de acum un an.

Este de precizat că alte două secțiuni ale lotului pe care activitatea a fost suspendată au primit cu întârziere, abia în 15 octombrie 2014, autorizaţia de construire necesară, după ce, în 24 decembrie 2013, acordul de mediu aferent tronsonului de autostradă Lugoj – Deva a fost revizuit integral. Miza acestor întârzieri, în afară de cea fundamentală, a afectării interesului public, o constituie pierderea finanțării din bugetul european aferent exercițiului 2007-2013, pentru lucrările neexecutate până la sfârșitul anului.

CNANDR ne asigură însă – deși acest aspect nu este de natură să bucure pe nimeni – că autostrada nu va rămâne fără finanțare, plățile neaccesate anul acesta urmând să fie acoperite din programele UE aferente exercițiului 2014-2020.

1 Comments
poli21 22/10/2015
!. Ce amenda a primit CNADNR din partea Inspectoratului de Stat in Constructii pentru executarea de lucrari fara autorizatie ? 2. Ce amenda a primit Inspectoratul de Stat in Constructii pentru ca nu a oprit acum un an lucrarile ce se executau fara autorizatie ? 3. Ce documente de control sau intocmit pentru lucrarile executate fara autorizatie pina la aceasta ora si cine le-a semnat din partea Inspectoratului Hunedoara ?