Autostrada Timișoara-Belgrad sare peste anul 2016

La aproape un deceniu de la lansarea proiectului și după cinci luni de la reiterarea, de către președintele Klaus Iohannis, cu prilejul vizitei în Serbia, a faptului că acesta este unul dintre obiectivele prioritate ale programelor de dezvoltare, autostrada Timișoara – Belgrad continuă să rămână la stadiul de deziderat fără termene.

Nici măcar traseul-cadru al viitoarei magistrale rutiere care ar interconecta polii urbani ai celor două părți ale Banatului nu a fost încă clarificat: dacă, inițial, sârbii au avansat ruta Belgrad – Vârșeț – Deta – Timișoara, paralelă cu drumurile europene existente, ulterior (în condițiile în care autoritățile regionale de la noi n-au avut și continuă să nu aibă nici o opinie în această chestiune), tot partea sârbă a lansat un proiect alternativ, prin Zrenjanin și Uivar, care ar oferi aantajele unor costuri mai mici cu traversările de râuri și strămutările de utilități și, respectiv, ar spori accesibilitatea zonei inundabile dintre Timiș și Bega.

Și în ceea ce privește sursele de finanțare, problema ține mai degrabă de lipsa de voință politică a celor două guverne (implicit și a autorităților regionale din vestul României și nordul Serbiei), întrucât, pe lângă oportunitatea lansării unui proiect de cooperare transfrontalieră cu fonduri nerambursabile, au fost lansate, până acum, oferte de creditare din partea unor bănci occidentale, dar și a părții chineze – ultima, se pare, luată mai serios în calcul de către sârbi, care ar fi dus proiectul cu ei la negocierile de la Beijing.

Așa cum se știe, însă, speranțe prea mari pentru autostrada transbanatică nu putem nutri pentru anul 2016, întrucât proiectul nu figurează nici în masterplanul general de transport, nici în pachetele de proiecte majore pentru care se solicită finanțări europene nerambursabile, iar premierul și noul ministru de resort din cabinetul Cioloș nu s-au arătat foarte optimiști cu privire la inițierea unor noi sectoare de autostradă, altele decât cele reportate din anii precedenți.

De altfel, incertitudinea plutește și asupra termenelor în care va fi finalizat sectorul Lugoj – Deva, iar despre inaugurarea lotului Izvin-Șanovița, deja finalizat, nu există nici până la această oră o notificare oficială.

0 Comments

No Comment.