ATENŢIE la SMS-urile către numere scurte cu suprataxă!

sms

Prin transmiterea unor mesaje SMS/MMS către numere scurte de 3-5 cifre, utilizatorii de telefonie mobilă solicită sau se abonează la servicii de conținut cu valoare adăugată (premium), precum concursuri, jocuri, horoscop sau anumite aplicații pentru care sunt, de regulă, taxați suplimentar. Pentru a evita taxarea nedorită, abuzul sau fraudele asociate accesării acestor servicii, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a impus o serie de obligații de informare a utilizatorilor, a căror nerespectare atrage aplicarea unor sancțiuni. Acest avertisment vine după ce, la începutul acestei luni, ANCOM a sancționat o astfel de practică a unui operator de telefonie mobilă.

 

Obligațiile de informare impuse de ANCOM

Utilizatorii trebuie să primească informații clare despre tariful aplicabil și modalitatea de tarifare a mesajelor SMS/MMS către numere scurte de fiecare dată când le este comunicat numărul național scurt intern ori codul scurt aferent serviciului cu valoare adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum și la momentul inițierii serviciului și pe parcursul utilizării acestuia, prin intermediul unor mesaje care să includă informații despre:
tariful aplicat – precizarea dacă tariful este mai mare decât cel practicat în rețea și dacă SMS/MMS-urile sunt incluse în abonamente/extraopțiuni;
serviciul oferit – confirmarea serviciului, perioada de furnizare, modalitatea de accesare a serviciului, codul de acces la conținut;
eventuala existență a unui tarif pentru mesajele de informare transmise utilizatorilor – ale căror costuri nu vor depăși însă tarifele pentru SMS-urile/MMS-urile naționale asociate planului tarifar aplicat fiecărui utilizator.

De asemenea, detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată (premium) oferite prin intermediul numerelor naționale scurte interne ori al codurilor scurte, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, dacă este cazul, trebuie să se regăsească în factura detaliată emisă de furnizor la cererea abonatului.

SMS-uri/MMS-uri recurente

În situațiile în care trimiterea de SMS-uri/MMS-uri către un număr scurt reprezintă abonarea la un serviciu cu valoare adăugată pentru care utilizatorii urmează să primească SMS-uri/MMS-uri recurente, operatorii trebuie să informeze utilizatorii asupra faptului că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acțiuni din partea utilizatorilor, dar și asupra frecvenței primirii mesajelor și asupra mecanismului de dezabonare. În acest caz, utilizatorii vor primi mesaje de informare atât înainte de accesarea serviciului și în procesul de comandă, cât și pe întregul interval de timp în care serviciul cu valoare adăugată este activat. Pentru serviciile de tip abonament se va comunica perioada și valoarea abonamentului pentru perioada respectivă. Din aceste informații ar trebui să rezulte valoarea abonamentului pe timp de o lună.

Sancțiuni aplicate de ANCOM pentru neinformarea utilizatorilor

În luna mai a anului 2016, Autoritatea a sancționat RCS & RDS cu amendă contravențională în cuantum total de 10.000 lei pentru că nu și-a informat corect și complet abonații despre tarifele aplicabile pentru transmiterea de SMS-uri către numărul scurt intern 1872 în cadrul concursului “Câștigă premii cu viteza 4G de la Digi Mobil și Pro FM!”, precum și pentru că a aplicat un tarif mai mare decât cel maxim reglementat pentru această categorie de numere. Operatorul a fost, de asemenea, obligat să restituie integral abonaților participanți la concurs diferența dintre costul suplimentar tarifat pentru transmiterea de SMS-uri către numărul scurt intern 1872 și tariful pe care ar fi trebuit să îl încaseze pentru prestarea acestor servicii conform reglementărilor ANCOM.

Ce, cum şi unde reclami

Dacă în procesul de utilizare a serviciilor cu valoare adăugată nu primesc informațiile reglementate de ANCOM prin Decizia nr. 1131/2014 privind adoptarea Codului de conduită pentru utilizarea numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS sau dacă operatorii de telefonie mobilă nu publică pe pagina de internet proprie aceste informații, conform Deciziei nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM, urmând pașii descriși aici.

Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro.


Opiniile exprimate în articolele publicate pe RENASTEREA.RO aparţin în exclusivitate autorilor! Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *