Albania, noua atracție turistică din 2024

Albania, noua atracție turistică din 2024

Albania, noua atracție turistică din 2024

La Aeroportul Internațional din Tirana sunt atât de mulți călători care sosesc și pleacă în ultimele săptămâni, încât infrastructura este deja saturată, motiv pentru care se lucrează la extinderea ei.

În prima parte a anului 2024 este aeroportul cu cea mai rapidă creștere din Europa, cu peste 200% față de 2019, certifică Aci Europe. Motivul principal constă în lupta fără precedent dintre Ryanair și Wizz Air pentru tarife atât de mici încât Albania devine țara cu cele mai ieftine bilete de avion din lume, anunță Corriere della Sera, citat de g4media.ro.

În cele douăsprezece luni ale acestui an, potrivit datelor furnizate pentru Corriere de către platforma specializată Cirium, trei din patru locuri puse în vânzare pe zborurile spre și dinspre țara balcanică sunt în mâinile celor două companii aeriene europene ultra low-cost: Wizz Air zboară din aprilie 2017, Ryanair doar din 31 octombrie 2023.

Un zbor dus-întors între Bergamo și Tirana (15-20 mai) costă cu Wizz Air 59,98 euro, iar cu Ryanair 25,98 euro. Taxele sunt incluse. Călătoria cu irlandezii pe o mie de kilometri (dus-întors) costă puțin mai mult decât biletul de autocar necesar pentru a ajunge la aeroportul din Bergamo de la Gara Centrală din Milano (48 de kilometri).

CITEȘTE ȘI: Două zile de petrecere într-o localitate timișeană. Carmen Chindriș şi Taraful Rutenilor, printre artiștii invitați

Dinspre București, prețul este chiar mai mic. Un zbor București – Tirana costă de la 15 euro cu RyanAir.
Potrivit analizei efectuate de Corriere pe platformele specializate, tarifele aeriene în T1 2024 spre Tirana (luând în considerare toate destinațiile) au scăzut cu 29% față de aceeași perioadă din 2023 și cu 54% față de 2019.

Toate acestea, în condițiile în care prețurile în alte părți ale Europei au crescut, chiar și cu procente de două cifre. Dacă ne uităm doar la zborurile Albania-Italia din primele șase luni ale acestui an, biletele sunt cu 66-68% mai mici decât în 2019 și cu 39% mai mici decât în prima jumătate a anului 2023.

La Tirana, cele două companii aeriene ultra low-cost fac ceea ce au făcut întotdeauna în alte părți, dar cu o mai mare „intensitate”. Compania care administrează aeroportul oferă un pachet de stimulente, cum ar fi zero taxe de aterizare, parcare pentru primul an sau 5,7 euro pe pasager transportat dacă se depășește pragul de 470.000 de călători îmbarcați anual.

Transportatorii deschid baze (așa cum a făcut Wizz Air) sau între timp încep conexiuni (alegerea Ryanair). Creșterea este atât de rapidă, încât irlandezii, care și-au început activitatea la 1 noiembrie 2023, a trecut imediat pe locul al doilea în topul celor mai prezente companii aeriene, după Wizz Air.

În 2024, potrivit datelor Cirium, Wizz Air va oferi 7,8 milioane de locuri la vânzare pe zborurile spre și dinspre Tirana. Este urmată, momentan la o oarecare distanță, de Ryanair, cu 3,2 milioane de locuri. La o distanță și mai mare se află Air Albania cu 680 de mii și Albawings cu 500 de mii.

Aceasta din urmă, însă – destul de prezentă pe rutele cu Italia – nu mai operează zboruri de câteva săptămâni. În total, în capitala albaneză sunt oferite 14,1 milioane de locuri – cu 62% mai multe decât anul trecut și cu 240% mai multe decât în 2019 – dintre care opt din zece sunt în mâna celor care au pierdut.

Specialiștii subliniază că boom-ul Tiranei este un prim semnal de alarmă serios, în special pentru turismul din sudul Italiei. Anul acesta, de fapt, cu peste 14 milioane de locuri puse în vânzare, aeroportul albanez a depășit singur oferta combinată a celor două aeroporturi din Apulia (Bari și Brindisi: 12,3 milioane) și pe cea a celor trei facilități din Sardinia (Cagliari, Olbia, Alghero: 12,6 milioane), se apropie de Campania (Napoli, Salerno: 15,4 milioane) și reduce distanța față de Sicilia (Palermo, Catania, Comiso, Trapani: 25,9 milioane).

În 2023, a raportat Aeroportul Internațional Tirana, aeroportul albanez a înregistrat 7,26 milioane de călători între sosiri și plecări: dintre aceștia 6,85 milioane de la zboruri regulate, 396 de mii de la conexiuni charter. În ceea ce privește cotele de piață – în acest caz pe persoane transportate și nu pe locurile oferite – Wizz Air a fost principala companie aeriană cu 61%, apoi grupul Lufthansa cu 8%, apoi Air Albania (7%), Albawings (5%), Ryanair (2%, dar a zburat în ultimele două luni), în timp ce Ita Airways din Italia a avut o felie de 1%.

Foto: arhivă cu rol ilustrativ


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *