Timișoreni, aveți grijă cum treceți podurile!

pod dragalina

O bună parte din cele nouă poduri rutiere care traversează Canalul Bega pe teritoriul Timișoarei nu mai prezintă siguranță în exploatare. Majoritatea au fost construite în secolele trecute și au o istorie interesantă, dar chiar și cele mai noi au cam ieșit din garanție.

Despre problemele pe care le-ar putea avea Timișoara cu podurile în cazul unui cutremur minor se vorbește încă din anii 2012-2013, dar până în prezent autoritățile nu au reușit să întreprindă mare lucru. Câteva dintre poduri au fost consolidate în ultimii ani, iar aici întră Podul Maria, Podul Decebal și Podul Michelangelo, dar este necesară continuarea eforturilor, altfel timișorenii care trec peste Bega pe jos sau în autovehicule își vor risca viața de fiecare dată când o fac.

Din păcate, reabilitarea podurilor va aduce noi probleme în trafic.

 

Două de la PNDL
Primele pe lista de reabilitare sunt podurile Eroilor și Dragalina, pentru care există studii de fezabilitate, proiecte și char sursă de finanțare, prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Podul Eroilor, numit și „podul Bem”, „de la Elba” sau „podul Pieței Iosefin” a fost ridicat pe locul celui mai vechi pod de fier al orașului, construit în 1870-1871 cu culee de cărămidă. În 1927 ajunsese într-o stare foarte rea și a fost proptit printr-o construcție provizorie din lemn. În 1938 a fost demolat și înlocuit cu actualul pod, construit din beton armat. Pentru reabilitarea și extinderea acestuia a fost prevăzută în PNDL suma de 5,58 milioane de lei. Podul Dragalina este fostul Ștefan cel Mare, cunoscut și sub denumirile „la Ancora”, „Franz Iosef”, „de la Gară”. A fost construit pe locul unui vechi pod de lemn, înlocuit în 1891 cu unul din fier, proiectat de inginerul Toth Robert. Inițial avea cinci arce, la care s-au adăugat două în 1900, odată cu introducerea tramvaiului electric. Din cauza degradării, a fost închis pentru vehicule în 1939. Podul Dragalina a fost primul pod rutier din oțel turnat din sud-estul Europei deschis circulației publice. fiind recostruit din beton în 1957. Pentru acest pod, suma din PNDL este de 8,22 milioane de lei, și aici urmând să fie lărgită calea rutieră la patru benzi. Autoritățile locale susțineau că lucrările vor începe în acest an, dar, având în vedere că suntem deja în septembrie, este destul de puțin probabil să se mai întâmple ceva.

 

Unul de la primărie
Următorul pe lista de reabilitare ar fi Podul Mihai Viteazu. Cunoscut sub numele de „Mitropolit Andrei Șaguna”, „Episcopal” sau „al Tinereții”, este situat la capatul bulevardului Mihai Viteazu. A fost construit în anul 1913, pe locul unui pod de lemn ce funcționase neîntrerupt din 1718 și care fusese ranforsat în 1898. Pe balustradele sale ar fi trebuit să fie amplasate patru statui cu episcopi romano-catolici, dar, din cauza izbucnirii războiului, sculptorul Zsigmond Kisfaludi Strobl a plecat cu banii, fără să mai onoreze comanda. Pentru acest pod s-a semnat, luna trecută, contractul de proiectare, toată documentația urmând să fie predată primăriei în termen de șase luni, adică în februarie 2018.

 

Și poduri noi
Intențiile conducerii municipalității sunt de a construi și poduri noi. Pentru cel care va traversa Bega în continuarea străzii Jiul a fost deja întocmit proiectul. Un al doilea pod destul de central va fi construit de un întreprinzător privat, care se ocupă de dezvoltarea zonei ILSA și care va finanța și această construcție. Deocamdată, nu există termene precise pentru demararea noilor punți peste Canalul Bega.

 

Atenție la trafic!
Din experiența anterioară, reabilitarea și modernizarea unui pod în Timișoara durează peste un an, iar dacă se descoperă probleme de structură se poate întinde și mai mult în timp. Este de sperat că, după ce vom răsufla ușurați că s-au finalizat lucrările de la pasajele Jiul și Popa Șapcă, autoritățile nu vor avea nefericita inspirație de a se apuca de reabiiltarea podurilor în același timp, pentru că problemele din traficul rutier se vor repeta. Nu mai vorbim de cel pietonal, care va fi, de asemenea, afectat și nici de zonele comerciale din apropierea lucrărilor…


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns