Vestul turistic. Cea mai spectaculoasă cale ferată din România

Unul dintre cele mai interesante monumente istorice din zona Banatului montan poate fi vizitat la 110 kilometri de Timișoara. Calea ferată Oravița – Anina a fost inaugurată la 15 decembrie 1863, fiind prima cale ferată montană (și a patra construită) de pe teritoriul actual al României.

CITEŞTE ŞI: Doi şoferi beţi au băgat trei oameni în spital, la Timişoara, după ce au intrat cu maşinile unul în altul

Construcția ei a început în anul 1861 și a fost o lucrare inginerească dificilă, pentru că se situa într-o regiune muntoasă (partea de vest a Munților Banatului), greu accesibilă, urcând pe cei 33,4 kilometri ai traseului, 339 de metri, având nu mai puțin de 14 tunele cu o lungime totală de 2,1 kilometri și nouă viaducte.

Traseul pornește de la Oravița (oraș situat la 220 de metri altitudine medie), apoi urcă pe platoul din masivul Munților Semenic, urmând un traseu pe care nu se află nici un alt drum.

Datorită razelor de curbură mici, unele chiar de numai 104 metri, și rampelor mari cu declivitate (înclinarea față de orizontală a axei unui traseu de cale ferată) maximă de 21 ‰, linia se aseamănă foarte mult cu celebra cale ferată Semmering din Austria, intrată în patrimoniul UNESCO în anul 2005.

CITEŞTE ŞI: Modificări la programul „Rabla pentru electrocasnice”. Ce categorie de produse va fi introdusă

Podurile, tunelele și stâncile străpunse pentru a face loc vagoanelor cu cărbuni sunt simbolurile unei realizări tehnice impresionante.

Construită înainte de inventarea dinamitei, calea ferată Oravița Anina a luat naștere din mâinile meșterilor pietrari care cu puterea și priceperea lor au creat un traseu inedit, foarte apreciat și după 150 de ani de existență.

Între Oravița și Anina, iubitorii peisajelor naturale și împătimiții excursiilor pe șine vor avea parte de o experiență de neuitat, purtați de bătrânul tren în altă epocă.

În orice anotimp, călătoria între Oravița și Anina dezvăluie peisaje splendide și culori care îți încântă privirea. Văile care se deschid chiar lângă șine și stâncile pe lângă care trenul trece razant taie respirația.

Când locomotiva se pune în mișcare, călătorul se trezește transpus într-un trecut nu foarte îndepărtat, într-un tren cu bănci de lemn și sobe care încălzesc vagoanele

Pe dreapta se întinde Valea Carașului, maiestuoasă în imensitatea sa, iar pe partea stângă se zăresc, tot mai aproape, Munții Aninei. Cel mai lung dintre tuneluri, Gârliște, măsoară 660 de metri și amintește de arhitectul care s-a sinucis după ce a fost făcut vinovat de perforarea greșită a galeriei.

Cele zece poduri întregesc spectacolul priveliștilor montane. Dintre acestea, Jitin este de-a dreptul impunător, fiind considerat o operă de artă. Stâlpii masivi cu înălțimi de până la 32 de metri și prăpastia uriașă în care sunt ancorați fac din această porțiune punctul cel mai palpitant al traseului. De altfel, Jitin si Schlucht sunt viaductele preferate de curajoșii care practică pendulum jump.

De la Gârliște, trenul coboară alene către Anina, lăsând în urmă dealuri domoale, gări vechi și mici cantoane folosite odinioară pentru supravegherea traficului.

După două ore, locomotiva ajunge în gara Anina, la rândul ei, monument istoric. La ora actuală, trenul pleacă din Oravița la ora 11,15 și ajunge la Anina la 13,08, de unde pleacă înapoi la ora 13,30, cu sosire la 15,24.

Posibilități de cazare și masă

Pentru cei care doresc să se oprească în Anina, există locuri de cazare la pensiunea „Casa Piri”, deschisă anul trecut, unde o noapte de cazare costă 127 de lei pentru o cameră dublă. Micul dejun de tip continental costă 23 de lei de persoană. De asemenea, un prânz de tip „meniul zilei” la restaurantul „Condor” din Oravița costă 18 lei.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns