Un nou an școlar atipic. În județul Timiș, cea mai mare problemă este lipsa spațiilor de învățământ

De luni, vor merge la școală toți elevii din localitățile cu rată de infectare sub 3 la mie, indiferent de procentul de vaccinare din școală

Noul an școlar debutează, ca și cel precedent, sub auspiciile lipsei de predictibilitate, instalată pe fondul evoluției epidemiologice ce pare să se anunțe una nu tocmai favorabilă desfășurării procesului educativ în cele mai bune condiții.

CITEȘTE ȘI: Video. Descoperirea epocală din Sarmizegetusa Regia: un templu dacic misterios iese la iveală după două milenii

Conform datelor furnizate de prefectură cu trei zile înainte de începerea noului an școlar pentru elevi, 13 localități din Timiș erau cotate cu o rată de infectare de 2 la mia de locuitori, iar alte trei se apropiau vertiginos de pragul de 6, limita până la care activitățile didactice se pot desfășura, conform ultimelor reglementări legale, cu prezența fizică la școală pentru toți elevii.

În situația în care rata de infectare depășește pragul de 6 la mia de locuitori, participarea cu prezență fizică în unitățile de învățământ va fi permisă fie doar pentru antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din învățământul special sau, în funcție de decizia autorităților zonale, doar pentru aceștia din urmă. Carantinarea unei localități va presupune mutarea procesului didactic în sistem online pentru toți educabilii, cu excepția activităților de terapie pentru elevii cu cerințe educaționale speciale din învățământul special și special integrat.

De asemenea, stagiile de pregătire practică pentru elevii din învățământul liceal tehnologic, postliceal, profesional și profesional dual se vor desfășura cu prezența fizică, cu respectarea procedurilor privind măsurile de protecție, indiferent de scenariul epidemiologic.

Interes scăzut pentru educație din partea primăriilor

Pregătirile pentru ca noul an școlar să îi întâmpine pe elevii din Timiș în condiții de siguranță și de protecție s-au derulat pe tot parcursul verii. La nivelul Inspectoratului Școlar Județean Timiș, acest amplu proces a însemnat: interogarea directorilor unităților de învățământ cu privire la necesitățile pe care le au – echipamente, produse igienico-sanitare, mobilier, spații etc. și identificarea de soluții pentru acoperirea acestor nevoi -, înființarea, împreună cu DSP, a unor centre mobile de vaccinare pentru elevi sau angajații din învățământ, propuneri pentru screening-ul stării de sănătate a elevilor din mediul rural cu ajutorul medicilor de familie și al studenților de la Medicină, coordonarea și centralizarea distribuirii elevilor în spațiile de învățământ existente, precum și identificarea altora pretabile pentru desfășurarea, cel puțin temporară, a procesului didactic în contextul deficitului de săli de clasă, sprijin pentru măsuri organizatorice în școli ș.a.m.d.

Totodată, instituția a achiziționat și a distribuit unităților de învățământ 300 de laptop-uri, 280.000 de măști sanitare, 3.250 de bidoane a câte 5 litri de săpun lichid, 18.000 de dezinfectanți pentru suprafețe, precum și alte 5.000 de produse de igienizare pentru mâini. De asemenea, prin parteneriatul încheiat de inspectorat anul trecut cu mediul universitar, 20 de unități de învățământ au fost dotate cu mobilier donat de Universitatea de vest Timișoara și alte 13, de companii private și ONG-uri.

La nivelul managementului unităților de învățământ, directorii de școli și de grădinițe, principalii responsabili în organizarea activităților care-i privește pe elevi (distribuirea efectivelor în clase, igienizarea spațiilor, crearea circuitelor de intrare/ieșire, stabilirea orarului, scenariul festivității de deschidere a noului an școlar, regulamentul de ordine interioară, asigurarea logisticii necesare etc.) s-au străduit să le ducă la bun sfârșit, astfel încât procesul didactic să se poată desfășura în bune condiții.

Unii au reușit, alții mai puțin, după priceperea și implicarea fiecăruia. În multe cazuri, unitățile de învățământ fie au solicitat sprijinul inspectoratului, autorităților locale sau al partenerilor din mediul privat, fie au realizat proiecte educaționale sau au accesat programe de finanțare. Pe de altă parte, au existat și situații în care directorii au pasat responsabilitatea profesorilor, lăsându-i pe aceștia să găsească, împreună cu părinții, soluții pentru acoperirea nevoilor de la clasă.

Administrațiile locale, cărora le revine finanțarea complementară a grădinițelor și școlilor, dar și în calitate, în cele mai multe dintre cazuri, de proprietari ai clădirilor în care se desfășoară actul de învățământ, au alocat bani în funcție de bugetul disponibil, dar mai ales de importanța pe care fiecare primar o acordă educației.

În Timișoara, de exemplu, primăria a achiziționat, pentru noul an școlar, 463.650 de măști facial, spunând că a cheltuit aproape 6 milioane de lei (!) pe reparații și achiziții de materiale sanitare pentru unitățile de învățământ. O sumă destul de mare, neregăsită în nevoile reale. Cele mai multe școli și grădinițe au trebuit să se descurce prin efortul directorilor, personalului angajat, inspectoratului școlar, părinților și a mediului economic privat și universitar, începând de la igienizarea claselor până la dotarea cu mobilier și echipamente informatice.

În Timișoara nu sunt școli pentru toți elevii

Infrastructura școlară reprezintă problema cea mai acută la nivelul județului. În Timișoara, situația e de-a dreptul dramatică, pentru că în ultimii 30 de ani nu s-a mai construit nicio școală. Anul acesta, populația școlară a județului a crescut cu peste 7.000 de elevi (500 repatriați), ceea ce înseamnă un necesar de cel puțin 5 școli. La aceasta, se adaugă și faptul că efectivul clasei de elevi a fost redus în noul an școlar printr-un ordin al ministrului educației (maximum 26 în învățământul gimnazial și învățământul liceal filiera teoretică, 24 la filiera vocațională și în învățământul profesional și liceal tehnologic, 22 în ciclul primar) rezultând, astfel, un număr mai mare de clase.

Drept urmare, o mare parte dintre elevi vor merge la cursuri după-amiaza (în Timișoara, fiind vorba de Liceul Teoretic ”Grigore Moisil”, Școala Gimnazială nr. 19, Școala Gimnazială nr. 24, Școala Gimnazială nr. 27, Școala Gimnazială nr. 7 și Școala Gimnazială nr. 30), iar unii dintre ei vor învăța în cele 57 de construcții modulare amplasate în curtea a opt școli din Timișoara (Colegiul Național Bănățean, Școala Gimnazială nr. 7, Școala Gimnazială nr. 13, Școala Gimnazială nr. 19, Școala Gimnazială nr. 30, Liceul Teoretic ”Grigore Moisil”, Liceul Waldorf și Liceul Teoretic Ortodox ”Sf. Antim Ivireanu”).

Chiar și în aceste condiții, spațiile sunt insuficiente. Deși administrația locală cunoaște problema deficitului de spații încă de anul trecut, nu a oferit nicio soluție viabilă. Pe de altă parte, în cazul a șase școli din Timiș, elevii au fost relocați în alte unități de învățământ, cauza fiind executarea unor lucrări de reabilitare și reparații în incinta școlilor în care ar fi trebuit să învețe.

În această situație, se află elevii și preșcolarii de la Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu din Lovrin, Școala Gimnazială Fârdea, Școala Gimnazială Satchinez, Școala Gimnazială Chișoda, grădinița din Dudeștii Vechi și grădinița din Șag.

Reguli de protecție în școli și grădinițe

Potrivit Ordinului comun 5.196 din 3 septembrie 2021, purtarea măștii de protecție nu este obligatorie în cazul preșcolarilor, ci doar în unitățile de învățământ atât pentru elevi, cât și pentru personalul angajat, atât în timpul orelor, cât și în pauze.

Excepție fac unitățile de învățământ special, unde această regulă nu se aplică în procesul specific de predare/învățare/recuperare care impune un contact vizual complet, caz în care se vor putea folosi viziere. În cazul elevilor din învățământul special, masca de protecție are caracter de recomandare și nu reprezintă o obligație. De asemenea, se va renunța la mască în timpul orelor de studiu ale instrumentelor de suflat (în învățământul vocațional) și în timpul orelor de educație fizică.

”La o rată de incidență mai mare de 2/1.000 de locuitori, orele de educație fizică se pot desfășura doar în spații deschise, fără obligativitatea purtării măștii de protecție. Prin excepție, preșcolarii nu au obligația purtării măștii de protecție în timpul orelor de educație fizică, indiferent de rata de infectare”, potrivit ordinului menționat.

La apariția unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o grupă sau clasă, se va dispune, la propunerea consiliului de administrație al unității de învățământ, suspendarea cursurilor cu prezență fizică și desfășurarea acestora în sistem online.

Prin excepție, elevii claselor VII – XIII, vaccinați împotriva virusului SARS-CoV-2, pentru care au trecut cel puțin 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, precum și elevii care au fost confirmați pozitiv pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 180 de zile, dar pentru care au trecut mai mult de 14 zile de la data testului pozitiv, pot continua cursurile cu prezența fizică.

În situația în care în aceeași sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile cu prezență fizică pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire. Cursurile pentru grupa/clasa suspendată se pot relua cu prezență fizică pentru elevii și preșcolarii care se testează și rezultatul este negativ, testarea realizându-se în a 8-a zi de la data confirmării cazului pozitiv, de către cadrul medical din unitatea de învățământ sau, acolo unde nu este posibil, de către o echipă mobilă din cadrul DSP.

Elevii care nu se prezintă la testare reiau cursurile cu prezență fizică după 14 zile de la suspendarea acestora. La apariția cazurilor de îmbolnăvire în rândul personalului angajat din unitățile de învățământ, DSP va decide împreună cu conducerea unității dacă se impune suspendarea activităților didactice la nivelul  grupei/clasei sau a întregii unități de învățământ.

Preșcolarii/elevii cu vârstă mai mică de 12 ani, care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli  inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilități, tratament imunosupresiv sau alte afecțiuni cronice, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant și cu acordul scris al părinților, pot fi scutiți de prezența fizică în unitatea de învățământ.

De această scutire pot beneficia și elevii cu vârsta de peste 12 ani, care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv sunt diagnosticați cu afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă (transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare), cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant și cu acordul scris al părinților, chiar dacă sunt vaccinați cu schema completă, precum și elevii sau preșcolarii care locuiesc împreună cu o persoană diagnosticată cu afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă. În cazurile menționate mai sus, conducerile unităților de învățământ vor identifica, după caz, soluții pentru asigurarea procesului educațional, inclusiv online.

Scenariul de funcționare al școlilor și grădinițelor se va actualiza săptămânal, cu referință la fiecare zi de vineri, în funcție de situația privind evoluția epidemiologică.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

0 Comments

No Comment.