Un copil cu deficiențe de auz uimește România

Alexandru Velescu e un copil care nu și-a auzit niciodată numele. Aflat acum în clasa a VIII-a, băiatul și-a făcut, în schimb, un renume atât în fotbalul juvenil, cât și la concursurile școlare. E vedeta Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă (CSEI) ”Constantin Pufan”, unde învață elevii cu deficiențe de auz, Alexandru fiind un model pentru
colegii de școală.

”Este un copil foarte inteligent. Pot spune că e cel mai inteligent dintre cei cu care am lucrat în ultimii zece ani. La
concursurile școlare a fost printre primii trei din țară de-a lungul anilor. Excelează la toate materiile, cu excepția desenului, unde nu manifestă un talent special.

A fost remarcat și la fotbal, fiind cooptat la echipa de juniori C a Liceului cu Program Sportiv «Banatul»
Timișoara. Alexandru Velescu joacă cu ambele picioare, are inteligență în joc și este creativ, fiind titular în echipă ca atacant stânga. Mă încăpățânez să cred că e cel mai bun copil surd din țară”, a declarat Sorin Luntraru, dirigintele lui Alexandru și profesor de matematică la CSEI ”Constantin Pufan”.

Muncește de trei ori mai mult față de copiii care nu au deficiență de auz

Cei care îl cunosc pe Alexandru Velescu vorbesc despre el la superlativ. Cuvintele nu ajung însă la el, ci doar performanțele înscrise în diplomele obținute și gesturile de prietenie care îl mângâie.

”Pentru a compensa deficiența de auz, Alexandru lucrează de trei ori mai mult față de copiii care nu se confruntă cu această problemă. El, dar și alți copii asemeni lui, sunt ambițioși și luptători. Atunci când ajung la performanță, aceasta vine după multă muncă”, spune directoarea CSEI ”Constantin Pufan”, Laura Bălăngean. Și băiatul muncește, în special la matematică, materia sa preferată.

După cursuri, Alexandru Velescu lucrează câte șase-șapte ore, zilnic, la matematică

”Alexandru nu are aproape deloc vreun rest de auz. Până nu demult a avut un aparat auditiv care îl ajuta oarecum, dar pentru a-și achiziționa unul nou, performant, părinții săi nu au bani. Pentru el, matematica e mai potrivită decât alte discipline, pentru că e nevoie de mai puține cuvinte. După cursuri, lucrează lejer șase-șapte ore la matematică, zilnic. Face asta de bună-voie și chiar mă cheamă să lucrăm suplimentar!”, precizează profesorul Sorin Luntraru.

”Vreau să fiu fotbalist”

Prin gesturi, Alexandru Velescu arată că vrea să devină fotbalist, iar antrenorii îl susțin, deoarece, pe lângă munca asiduă, are și un talent ieșit din comun. Faptul că atunci când aleargă pe teren după minge nu aude sfaturile antrenorului sau rumoarea părinților din tribune nu îl împiedică să performeze.

El citește din ochi intențiile coechipierilor și adversarilor, știe să se poziționeze în teren și să își facă bine treaba. ”Nu a ajuns de mic la fotbal, ci de curând, când a fost încurajat de colegul de la disciplina de Educație fizică. A arătat ce poate cu mingea și a luat locul unuia dintre titulari”, spune dirigintele lui Alexandru.

Alexandru Velescu este în echipa de juniori C a Liceului cu Program Sportiv «Banatul» Timișoara

Băiatul înțelege că, în ciuda capacităților sale, în alte domenii i-ar fi mai greu. ”Meseriile nu sunt adaptate pentru persoanele cu deficiențe de auz. Ele își găsesc greu de lucru și doar la bandă, în fabrică. Atelierele protejate sunt prevăzute în legislație, dar nu știu dacă mai sunt cinci în toată țara. Din păcate, societatea nu face nimic pentru copiii
cu deficiențe de auz. Licee speciale pentru acești copii sunt la Cluj-Napoca și la Craiova. Înainte era școală profesională la Timișoara, special pentru persoanele cu deficiențe de auz, care ulterior lucrau la Progresul.

Acum, ar trebui ca persoanele din funcții înalte să se confrunte cu o astfel de problemă pentru a face ceva pentru ei. E vorba de o dizabilitate pe care oricine o poate dobândi”, spune directoarea CSEI ”Constantin Pufan”, Laura Bălăngean.

”Sunt entuziasmat!”

În paralel cu fotbalul, băiatul muncește și pentru echipa care va reprezenta școala timișoreană la Concursul național pentru elevii cu deficiențe de auz. ”Anul acesta concursul se va desfășura la Timișoara, sub egida Ministerului Educației și a Inspectoratului Școlar Județean, în perioada 27-30 martie. Vor participa 14 școli, elevii susținând probe atât la Limba și literatura română, cât și la Matematică, Tehnologia informației și Educație plastică”, explică directoarea Laura Bălăngean.

Directoarea CSEI ”Constantin Pufan”, Laura Bălăngean: ”E vorba de o dizabilitate pe care oricine o poate dobândi”

CSEI ”Constantin Pufan” s-a clasat pe primele locuri la fiecare ediție a concursului național, iar Alexandru Velescu
a avut o contribuție importantă. ”Dacă sunt mulțumit de el? Nu! Nu așa se pune problema. Sunt entuziasmat de el! Dacă el ia locul I la concursul de Matematică e exclusiv meritul său. La alți copii meritele sunt împărțite. Munca
pe care o depun eu e mare și am și eu cel puțin jumătate din merite. La Alexandru, munca mea e de lămurire – să îl conving să scrie toți pașii rezolvării problemelor pe hârtie, pentru că multe le face din cap! El nu lucrează
cu ciorne, e foarte rapid la calcule și pune direct rezultatul! Or, undeva s-ar putea strecura o greșeală, iar rezultatul ar ieși eronat și nu ar mai primi punctele care se acordă gradual în rezolvarea exercițiilor”, explică profesorul Sorin Luntraru.

Dirigintele său, cel care lucrează zilnic cu el la matematică, este convins că în acest an la concursul național va ieși pe locul întâi. ”La matematică, anul trecut a ieșit pe locul al doilea. A greșit foarte puțin, din cauză că a lucrat rapid. Pot paria că anul acesta va ieși primul”, spune profesorul Luntraru.

Băiatul care te lasă fără cuvinte

Lumea lui se Alexandru se rezumă la semne. Copilul fără cuvinte trebuie să compenseze deficiența înnăscută cu rapiditatea și complexitatea gândirii.

Așa i-a fost dat. S-a născut la Armeniș, în Caraș-Severin și din cauza ”handicapului” a plecat devreme de acasă pentru a învăța la Timișoara, alături de copiii care prezentau aceeași deficiență.

A reușit să se remarce și să ajungă sus. Din păcate, după urcușul pe culmi îl așteaptă o cădere abruptă. În iunie, la finalul acestui an școlar, opțiunile i se restrâng. Familia nu își permite să îl țină la liceu departe de casă, așa că se va întoarce la locul de baștină și vaurma profesionala ca navetist, unde – foarte probabil – va fi remarcat ca singurul copil surd. În paralel, însă, va munci în gospodărie.

Profesorul Sorin Luntraru: ”Dacă el ia locul I la concursul de matematică e exclusiv meritul său”

”Părinții săi sunt auzitori și nu au alți copii. Din păcate, nu au bani să investească mai departe în educația lui. În vacanța intersemestrială, Alexandru Velescu nu a putut merge în cantonament cu echipa pentru că n-a avut nici un leu. Dacă nuar fi avut deficiența de auz, el putea alege orice liceu bun din  Timișoara! Cei de la Liceul cu Program Sportiv «Banatul» și-ar dori să îl aibă elev! Am discutat cu părinții săi, însă aceștia refuză să-l lase să urmeze liceul,
din cauze materiale imediate și din perspective practice. Nu au nici bani și nici timp să îl lase să se dezvolte potrivit capacităților lui.

Ei vor ca Alexandru să poată câștiga bani cât mai rapid și să îi ajute la treburi acasă. Din păcate, nu trebuie pierdut din vedere și un alt aspect: după ce pleacă de la noi, societatea îl va face să simtă brutal diferențele față de persoanele care nu prezintă deficiențe”, spune profesorul Sorin Luntraru.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

5 Răspunsuri “Un copil cu deficiențe de auz uimește România

  1. Copilul trebuie ajutat,încurajat,susținut.. sa isi atingă idealurile..Dacă e surd ,nu inseamana neaparat ca trebuie sa ramana mai jos ca sa poata ajuta la treburile gospodărești. Lui îi lipsește doar auzul, în rest e un copil normal ca orice alt copil , are o inteligenta ieșită din comun,pentru asta trebuie ajutat…Personal sunt deficiență de auz..soțul meu surd nativ ,a urmat scoala normală si liceu …Alți au terminat facultatea cu brio…Deci,se poate ! Nu sunt de acord cu spusele părinților, se lamentă ca nu au bani, ca copilul trebuie sa ajute în treburile gospodărești,pe cand ei primi trebuie sa faca sacrificii pentru binele copilului ..Din pacate cu parere de rau spun ca sunt fel si de oameni ,patinti de exemplu care pe propriu copil il foloseste ca jug la vite fiindca e surd…

  2. Acesti copii trebuie ajutati sa-si continue studiille, nu lenesii care-si pierd timpul jucand biliard sau altii care sprijina mesele din carciumi (acestia primes bani).

Lasă un răspuns