Transportul public timișorean a oprit în stația nostalgiei

La Timișoara sunt aniversați, luni, 150 de ani de transport public, cu o paradă a tramvaielor trase de cai și cu concerte de muzică în centrul orașului. Într-un veac și jumătate, orașul de pe Bega a ajuns de la bătrânele vehicule trase de patrupede la o impresionantă varietate a mijloacelor de transport în comun: tramvaie, autobuze, troleibuze, vaporașe, biciclete și trotinete electrice.

Societatea de Transport Public Timişoara şi primăria au organizat o paradă a mijloacelor de transport în comun care au circulat în Timişoara, în ultimul veac şi jumătate. Pentru a rememora istoria şi atmosfera de epocă, angajații STPT au înhămat doi bidivii pur-sânge, de la Herghelia Izvin, care au pus în mişcare tramvaiul de care se bucurau timişorenii acum 150 de ani, pe ruta Cetate – Fabric.

Urmat de tramvaiul „Gemenele” sau de „Timişul” fabricat în urmă cu mai multe decenii la Timişoara, tramvaiul tras de cai a condus parada din care au mai făcut parte zece garnituri de epocă, din cadrul Muzeului „Corneliu Mikloşi”.

Parada s-a încheiat în Piaţa Libertăţii, pentru ca aniversarea celor 150 de ani de transport public să continue, la orele serii, în Piaţa Victoriei, cu concerte ale lui Mircea Baniciu şi Nicole Cherry.

Cum s-a mai circulat în Timișoara

Istoria ne arată că primul mijloc de transport public care a circulat în Timişoara, pe vremea când era capitală a provinciei Voivodina sârbească şi Banatul timişan, a fost omnibusul. În august 1856, omnibusul (trăsuri cu cai) începea să circule între Cetate şi celelalte cartiere.

Totuşi, acest mijloc de transport nu făcea faţă cererii şi nu satisfăceau călătorii din punct de vedere al calităţii transportului, fiind lent şi incomod, din cauza drumurilor necarosate, iar distanţele între cartierele oraşului erau mari. Împrumutând sistemul căilor ferate, primul mijloc de transport în Timişoara, cu curse regulate, a fost tramvaiul tras de cai, în anul 1869.

De-a lungul istoriei, tramvaiele timişorene, în rolul lor principal de a transporta călători, au fost ajutate prin suplimentarea transportului pe şine de fier cu transportul prin omnibuse, în perioada 1894-1899, cu transportul cu autobuze, în perioadele 1926-1929, 1934-1948, încontinuu din anul 1954, şi cu transportul cu troleibuze, începând din anul 1942.

În fiecare an, sunt transportaţi în jur de 90 de milioane de pasageri, din care grosul este preluat de tramvaie, care transportă circa 52 de milioane de călători. Transportul cu troleibuze din Timişoara este cel mai vechi sistem de acest fel din România de azi, fiind pe locul al doilea, după capitală, la lungimea reţelei.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 Răspunsuri “Transportul public timișorean a oprit în stația nostalgiei

  1. Nostalgie va fi la anu’, ma voi uita la fotografia de mai sus si voi zice: „uite, ala a fost primarul nostru, ala a fost city-managerul, ala a fost directorul STPT”…

Lasă un răspuns