În timp ce călătorilor li se acrește așteptând prin stații, RATT toacă banii pe muzee

ratt 10

Pentru urechile celor care înghit pe nemestecate ce li se povestește, municipalitatea pare nemulțumită de serviciile pe care le prestează Societatea de Transport Public Timișoara (fosta regie de profil RATT). Conducerea primăriei se află, teoretic, de partea necăjiților de călători care stau rebegiți prin stații.

S-ar zice că municipalitatea așteaptă cu multă încredere numirea noilor șefi ai societății comerciale. Între timp, la firmă treaba merge înainte, fără nici un deranj, în afara unor incidente ocazionale legate de întârzierea salariilor.

De unde bani de salarii, de altfel, dacă s-a subvenționat otova transportul pentru te miri câte categorii sociale, iar respectivele subvenții nu ajung totdeauna la timp în pușculița STPT? Dacă la elevii și pensionarii timișoreni, călătoriile gratuite cu transportul public ar fi, cât de cât, de înțeles, atunci când vine vorba despre studenți lucrurile se complică.

De ce ar fi necesar ca din impozitele și taxele timișorenilor să se suporte transportul public pentru niște persoane majore? Chiar ne permitem asemenea acte de caritate? Pentru studenți, legislația prevede, oricum, transport CFR gratuit și reducere de 50 la sută pentru transportul public, decontată de universități.

Muzee sub lupă

Dincolo de această subvenționare cu toptanul suportată de la bugetul local, se pare că societatea de transport public, deținătoare a unui vast patrimoniu imobiliar (să ne gândim doar la suprafața depourilor), despre care nu suflă nimeni o vorbă, se pricepe foarte bine la construcții. Vechiul sediu central al regiei de pe bulevardul Take Ionescu a fost evacuat, iar acum acolo se amenajează de zor Muzeul de Transport Public „Corneliu Miklosi”, pe baza unei autorizații de construire eliberată de Primăria Timișoara în 30.03.2017.

Interesant e că și vizavi de sediul regiei, în locul fostului depou de tramvaie, există tot Muzeul „Corneliu Miklosi”, dar pe poartă scrie „Accesul interzis din data de 27.10.2017, activitate închisă”. Nu mai aducem vorba despre frumoasa biserică și despre spațiile de cazare pentru tineri, ridicate tot pe un fost teren al RATT, pentru că, Doamne-ajută!, acele mișcări constituie o poveste veche și au fost aprobate prin 2010.

Revenim pe partea cu fostul sediu central și, dacă aruncăm o privire în curte, putem vedea un bust al lui Corneliu Miklosi și, mai în spate, ditamai halele, cu tramvaie vechi în ele. Terenul are o poziție interesantă, exact lângă un viitor complex imobiliar. Constructorul muzeului are și el un nume interesant, Building Technology, tocmai aceeași firmă care s-a apucat de reabilitat Piața Badea Cârțan și cu care primăria se va judeca. Să fie vreo legătură, să nu fie?

Se pregătește ceva?

Bugetul de venituri și cheltuieli al STPT a trecut de Consiliul Local Timișoara. Și timișorenii au trecut pe lângă o scumpire a transportului, pentru că tarifele au rămas înțepenite la nivelul anului 2010, iar conducerea societății a solicitat creșterea prețului la biletele simple de la 2 la 2,5 lei, la cele de expres, de la 2,5 la 3 lei, iar a legitimațiilor de o zi de la 10 la 12 lei.

Deocamdată, scumpirea nu s-a aprobat, dar poate sunt treburi mai importante de făcut decât eficientizarea din punct de vedere economic. La ora actuală, se află în plină selecție noii membri ai consiliului de administrație.

Conform unei hotărâri de consiliu local de luna trecută, va fi contractat un expert independent specializat în recrutarea resurselor umane, iar anunțul privind selecţia membrilor în consiliul de administraţie se va publica, prin grija primarului municipiului Timişoara, respectând prevederile legale.

Deocamdată, directorul STPT, Ioan Goia, joacă în „Greu de schimbat”, episodul „n”, ba chiar îi mai trimite la plimbare pe unii dintre apropiații executivului primăriei. Ce va fi după nominalizarea noii conduceri, nu se știe exact. Cert este că, așa cum rezultă din scrisoarea de așteptări aprobată de consiliul local, în afară de lozincile cu orientarea spre clienți și eficientizare, „societatea poate concesiona, închiria, în condiţiile legii, activităţi economice, servicii publice, unităţi de producţie şi terenuri pe bază de licitaţie publică. Societatea poate închiria bunuri care sunt în patrimoniul propriu la şi de la orice persoană fizică sau juridică română sau străină cu aprobarea consiliului de administrație”.

Cu alte cuvinte, cu acele suprafețe generoase de teren se vor putea întâmpla multe. De altfel, în luna aprilie a anului trecut, consilierii locali au aprobat studiul de fezabilitate pentru construirea de către STPT a șapte blocuri cu zece etaje „pentru fidelizarea angajaților”, încă o dovadă că activitatea de construcții sau alte domenii, precum navigația, au șanse mari de dezvoltare, doar cel al clasicului transport cu tramvaie, troleibuze și autobuze nu.

Până când ne vom lămuri cu soarta firmei și a patrimoniului acesteia, noul STPT are șanse să devină un os cărnos de ros și o bună ocazie de a asigura cu sinecuri diverse persoane pline de merite.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “În timp ce călătorilor li se acrește așteptând prin stații, RATT toacă banii pe muzee

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *