Substanţele livrate de Hexi Pharma au ajuns şi la Timişoara sub diverse coduri

Scandalul legat de distribuirea şi folosirea dezinfectanţilor diluaţi furnizaţi de Hexi Pharma în spitalele din toată ţara, activităţi prin care a fost pusă în pericol viaţa pacienţilor, a reizbucnit în momentul în care s-a descoperit că achiziţiile reale de dezinfectanţi sunt cel puţin duble faţă de cele prezentate de autorităţi.

Sistemul de achiziţii publice a fost trucat, firma lui Dan Condrea folosind, în complicitate cu reprezentanţii spitalelor, nu mai puţin de 86 de coduri diferite în sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP), dezinfectanţii fiind cumpăraţi pe diverse coduri CPV. Substanţele livrate de Hexi au ajuns şi la Timişoara, în evidenţele Spitalului judeţean acestea figurând atât la categoria dezinfectanţi, cât şi la medicamente.

În colaborare cu o organizație care folosește un soft de analiză inteligentă a datelor din sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP), ziariştii de investigaţie de la „Gazeta Sporturilor” („GSP) au dezvăluit minciuna de miliarde de euro din achizițiile publice din România. Conform acestora, mai bine de zece ani, Hexi Pharma şi celelalte firme furnizoare au trucat sistemul de achiziții publice, vânzând dezinfectanți diluați şi falsificînd tot sistemul SEAP. „Cum a fost posibil fără ca nimeni să observe?!”, întreabă, pe drept cuvânt, autorii investigaţiei, care arată cum produsele lui Condrea erau încadrate la diverse coduri.

„Dezinfectanţi” şi „medicamente”

Conform contractelor de achiziţii pe anii 2011-2015 (mai puţin anul 2014, pentru care datele nu sunt făcute publice), substanţele livrate de Hexi Pharma au fost cumpărate şi de Spitalul judeţean din Timişoara, acestea figurând atât la categoria „dezinfectanţi”, cât şi la „medicamente”.

Chiar și în acest an, pentru dezinfectarea tegumentelor pacienţilor înainte de operație și a plăgilor după intervențiile chirurgicale se foloseau produse Hexi Pharma care figurau în contractele de achiziţii ca medicamente, și nu ca biocide, fapt pentru care nu apar în lista de achiziții pe SEAP publicată recent de Ministerul Sănătății. Conform ministerului, la produsele Hexi Pharma pe bază de iod, analizele efectuate pe probe din întreaga țară au arătat că erau mai puțin concentrate decât arăta eticheta.

De ce Spitalul Județean Timișoara a cumpărat produse de dezinfecție a tegumentelor la rubrica de medicamente? ”Am luat săpun dezinfectant (betadină – n.r.) pentru dezinfecția tegumentelor înainte de operație și toaletarea plăgilor. Chirurgii nu se mai spală de mult cu betadină pe mâini înainte de operație. L-am trecut ca medicament pentru că se eliberează din farmacie”, ne-a declarat Marius Craina, managerul unității sanitare.

Conform Registrului Național al Produselor Biocide actualizat la 1 septembrie 2015 pe site-ul Ministerului Sănătății, produsele pe bază de iod de la Hexi Pharma sunt încadrate ca dezinfectanți, categorie de produse pentru care codul CPV (Codul Comun Internațional privind Achizițiile de Produse și Servicii – Common Procurement Vocabulary) este 33631600-8, avut în vedere de ministerul de resort la controlul privind achiziția de antiseptice și dezinfectante.

Potrivit investigațiilor recente ale echipei de jurnaliști de la „GSP”, coordonați de Cătălin Tolontan, Hexi Pharma a folosit în întreaga țară coduri CPV diferite în sistemul electronic de licitații publice (SEAP) pentru același dezinfectant, acesta apărând și la categoria de produse de curățat pentru podele ori la cea privind produse de machaj.

Conform aceleiași surse, la licitații codurile CPV sunt stabilite de spitale, iar la achizițiile directe, de către firma de dezinfectante, fiind validate de conducerea unității sanitare. Potrivit „GSP”, logica încadrării produselor la mai multe categorii este următoarea: ”achizițiile pe baza codurilor diferite CPV se face pentru ca tu, ca spital, să poți să te joci cu pragurile financiare și să nu faci licitații”. Un alt motiv poate fi acela al încadrării în prevederile bugetului de venituri și cheltuieli.

Proceduri de achiziţie

Potrivit site-ului Spitalului Județean Timișoara, situația achizițiilor pe 2015 consemnează valoarea totală, cu TVA, de 159.337,06 lei pentru medicamentele cumpărate de la Hexi Pharma. Faţă de anii anteriori însă (cu excepţia lui 2014, pentru care, repetăm, datele nu sunt făcute publice), în tabelul privind achiziţiile făcute anul trecut nu mai figurează rubrica „Procedura de achiziţie”. În anii anteriori, la această rubrică se specifica modalitatea prin care spitalul cumpăra anumite produse sau servicii: „achiziţie directă”, „negociere fără publicare”, „cerere de oferte”, „negociere”, „licitaţie deschisă”, „act adiţional”, „contract subsecvent” etc.

Câteva precizări

”Ultima achiziție prin negociere directă cu Hexi Pharma a avut loc în februarie 2014 și a fost în valoare de 7.000 de lei. După, am făcut licitații pe SEAP. Până acum au fost două contracte”, declară managerul Marius Craina. ”Din 2014 și până în 2016 am avut două contracte cu Hexi Pharma care însumează peste 130.000 de lei. Am reziliat contractele recent, când a început circul, la solicitarea Ministerului Sănătății. La contractul-cadru au fost mai multe contracte subsecvente, cele publicate pe site-ul instituției, pe o perioadă de doi ani. Am comandat în funcție de necesități, însă sumele de cheltuieli sunt cele prezentate de Cristina Badea”, a precizat Marius Craina.

Ce se susţine…

”În februarie 2014, prin licitație deschisă, am încheiat un acord-cadru pentru două produse Povidone Iodine soluție (cunoscută în limbajul comun ca betadină – n.r.) și Povidone Iodine șampon, în valoare de 98.640 de lei fără TVA, pentru o durată de doi ani. S-a comandat de 7.912,44 de lei cu tot cu TVA. În 21 ianuarie 2015, am încheiat cu Hexi Pharma un alt contract-cadru pe licitație deschisă, de această dată doar pentru Povidone Iodine șampon, în valoare de 36.720 de lei fără TVA, dar s-a comandat de 26.542,80 de lei cu tot cu TVA”, susţine Cristina Badea, șefa Biroului achiziții publice contractare din cadrul Serviciului de aprovizionare al spitalului.

Ce apare pe site…

În situaţia achiziţiilor pe anul 2015 prezentată pe site-ul unităţii sanitare, la data de 21.01.2015 apare suma de 45.532.80 lei (valoare totală cu TVA) având ca obiect de achiziţie „medicamente”, iar ca furnizor „S.C. HEXI PHARMA CO” şi, câteva poziţii mai jos în tabel, la aceeaşi dată, suma de 130.20 lei, plătită tot pentru „medicamente”, furnizorului „S.C. HEXI PHARMA CO S.R.L.”. În total, conform tabelului publicat pe site-ul Spitalului judeţean din Timişoara, valoarea totală a sumelor plătite anul trecut către cei care care apar la categoria „Nume furnizor” cu variantele „S.C. HEXI PHARMA CO”, „S.C. HEXI PHARMA CO S.R.L.” şi „HEXI PHARMA S.R.L.”, este de 159.337,06 lei.

259.131,26 lei în 2011

Conform tabelelor publicate penetru anii anteriori, în anul 2011 s-a plătit către „S.C. Hexi Pharma Co S.R.L.” şi „S.C. Hexi Pharma S.R.L.”, pentru „medicamente” şi „dezinfectanţi”, suma totală de 259.131,26 lei.

139.939,72 lei în 2012

În anul 2012, conform datelor publicate pe site-ul Spitalului Judeţean din Timişoara, s-au achiziţionat, de la furnizorul „S.C. Hexi Pharma Co S.R.L.”, medicamente şi dezinfectanţi în valoare totală de 139.939,72 lei (cu TVA).

166.279,04 lei în 2013

Conform aceluiaşi site al instituţiei sanitare timişene, în anul 2013, Spitalul judeţean a achiziţionat „medicamente” şi „dezinfectanţi” de la „HEXI PHARMA” în valoare totală de 166.279,04 lei.

Cât s-a cheltuit în 2014?

După cum spuneam mai sus, tabelul cu achiziţii pur şi simplu nu apare pe site-ul Spitalului Judeţean din Timişoara, după datele corespunzătoare anilor 2011, 2012 şi 2013, sărindu-se direct la anul 2015.

În acest timp, infecţiile afectează pacienţii

Este folosirea substanţelor diluate o posibilă cauză a infecțiilor pe care le acuză mai mulți pacienți după intervențiile chirurgicale efectuate la cel mai mare spital din vestul țării? Un lucru e cert: acestea nu sunt încadrate la infecții nosocomiale – în lipsa unui focar -, iar antibioticele administrate pentru a anihila un agent patogen fac ca alți germeni să devină rezistenți și să se dezvolte fericiți.

”Se recoltează probe la internarea pacienților potențial purtători, respectiv cei care sunt transferați de la alte spitale, cei cu infecții și cei care au necesitat o intervenție de urgență în stradă, respectiv cazuri de traumatisme severe ce au necesitat manevre invazive – intubație, sondă sau altele. Toți aceștia iau tratament cu antibiotice cu spectru larg. Până la data de 15 decembrie 2015, din 44.266 de pacienți externați, pentru 2.922 de pacienții potențial purtători, culturile au ieșit pozitive și au fost depistate 717 infecții nosocomiale, toate din cauze endogene, respectiv, în urma tratamentului, germenii proprii ai organismului au devenit rezistenți. Nu a existat nici un focar”, declara, la sfârșitul anului trecut, Adriana Roșca, coordonatoarea Compartimentului de prevenire și control infecții nosocomiale din cadrul Spitalului Județean.

O coincidență…

În încheiere, după atâtea şi atâtea întrebări legate de modul în care a fost posibil ca, timp de peste zece ani, Hexi Pharma şi celelalte firme furnizoare să trucheze sistemul de achiziții publice pentru a vinde dezinfectanți diluați, falsificînd tot sistemul SEAP fără ca nimeni să observe, să notăm şi un răspuns descoperit tot de jurnaliştii de investigaţie de la „GSP”: „Este o coincidență că birourile Hexi Pharma, unde se făceau contractele pentru dezinfectanții diluați, sînt într-un bloc al SRI”.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Substanţele livrate de Hexi Pharma au ajuns şi la Timişoara sub diverse coduri

  1. Care au fost clauzele contaactuale referitor la RECEPTIA CALITATIVA ? Ce s-a inscis in Nota de receptie ? Membrii comisiei de receptie au pregatirea de specialitate necesara ? Dupa raspunsul la aceste intrebari consider ca se poate continua cerceterea .

Lasă un răspuns