Reorganizare pe furiş, în spatele unui paravan de minciuni

În general extrem de lenți în rezolvarea problemelor cetățenilor, funcționarii Primăriei Timișoara dau, câteodată, dovezi ale unui inexplicabil exces de zel. Când acesta se împletește și cu o crasă lipsă de transparență decizională, este clar că undeva, ceva este putred.

Vineri, 1 aprilie, fără să fie o păcăleală, a fost postat pe site-ul primăriei un anunț în aparență benign: „Proiect de hotărâre din 31.03.2016 privind organizarea serviciilor sociale la nivelul Municipiului Timișoara”.

Doar că, publicat pe site vineri, proiectul ajunge, mai repede ca în „Fast and Furious”, deja astăzi (!), pe masa consilierilor locali, la ședința de plen. Or Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică spune că „anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice” și că „la publicarea anunțului, autoritatea administrației publice va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte normative (…) pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice”. Evident, dacă n-au avut timp să aștepte cele 30 de zile obligatorii, oamenii primarului Nicolae Robu nu s-au obosit nici să asculte alte păreri.

Desființare și reorganizare

Dar despre ce este vorba în acest proiect de hotărâre: despre desființarea a cinci entități publice din Timișoara – Direcția de Asistență Socială Comunitară, Serviciul pentru Protecția Copilului și Familiei, Serviciul pentru Protecția Persoanelor cu Handicap, Centrul Social de Urgență pentru Persoane fără Adăpost cu Cantina Socială, Căminul pentru Persoane Vârstnice – și înființarea unui mega-organism nou: Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, ca serviciu public fără personalitate juridică în subordinea Consiliului Local al Municipiului Timișoara.

Semne de întrebare

Nu știm dacă o fi bine sau o fi rău, dar graba cu care se desfășoară lucrurile și faptul că totul se întâmplă pe șestache ridică destule semne de întrebare. Nu numai nouă, ci și funcționarilor care, în prezent, lucrează încă la Direcția de Asistență Socială Comunitară și care, de altfel, vor fi și trimis consilierilor locali punctul lor de vedere cu privire la ce se întâmplă pe această temă. Câteva neclarități credem că trebuie semnalate în mod public.

Minciuni grosolane

În primul rând, din preambulul proiectului de hotărâre nu rezultă expres obținerea avizului prealabil și obligatoriu al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP), așa cum prevede Legea nr. 188/1999 privind statutul funcționarilor publici. Pe surse, am obținut informația că, la solicitarea Primăriei Timișoara, ANFP a trimis un refuz de aviz.

Am încercat să obținem confirmarea și din partea municipalității, dar ne-am confruntat cu o situație stranie: telefonic ni s-a spus că primăria a primit avizul ANFP, iar la solicitarea noastră de a ne fi pusă la dispoziție o copie a acestuia, ni s-a transmis, tot telefonic, că nu se poate acest lucru, pentru că acel aviz nu este document public!!! Adică o adresă oficială trimisă de o instituție publică unei alte instituții publice nu este document… public?! De râsu’-plânsu’…

În cazul ăsta, domnule primar – nu de alta, dar mi s-a transmis că, dacă vreau un alt răspuns, să vă sun pe dumneavoastră -, vă rog să luați măsuri împotriva funcționarilor care, de-a lungul timpului, mi-au trimis copii ale nenumăratelor avize expediate de ANFP către Primăria Timișoara prin care se exprima acordul pentru numirea lui Dorel Cojan ca interimar la șefia Poliției Locale! Așadar, tupeu și minciună cât încape la Primăria Municipiului Timișoara…

Întrebări fără răspuns

Revenim la problemele semnalate de funcționarii direcției ce urmează a fi desființată. În proiectul de hotărâre nu sunt prevăzute explicit modificările intervenite în structura funcțiilor publice pentru fiecare funcție publică în parte și pe fiecare subdiviziune organizatorică și nu este precizat pentru fiecare funcție publică desființată dacă aceasta este ocupată sau vacantă. Doar în referatul care stă la baza proiectului de hotărâre se precizează că noua structură propusă „Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara” va avea posturi de natură contractuală.

Transformarea din funcţii publice în personal contractual nu are avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici şi nu este motivată în nici un fel (în prezent sunt 65 de funcţii publice în total, din care 47 ocupate). Proiectul de hotărâre nu menționează ce se întâmplă cu funcționarii publici și personalul contractual și va afecta un număr de aproximativ 223 de salariați ai Direcției de Asistență Socială Comunitară Timișoara, Serviciului pentru Protecția Copilului și Familiei Timișoara, Serviciului pentru Protecția Persoanelor cu Handicap Timișoara și Căminului pentru Persoane Vârstnice Timișoara.

În situaţia desfiinţării entităţilor enumerate mai sus, contractele de muncă ale personalului contractual şi raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici încetează de drept, ceea ce ar însemna o concediere colectivă.

Conform Codului muncii situaţiile de concediere colectivă trebuie să respecte în prealabil o procedură de consultare a Sidicatului şi personalului angajat, ceea ce în situaţia dată nu a fost respectată.

Nu vrem să ne erijăm în avocatul nimănui, așa că nu mai intrăm și în alte detalii, însă de un lucru suntem convinși: dacă totul ar fi fost în regulă cu acest proiect de hotărâre, nu s-ar fi făcut mișcarea pe șestache și în grabă și, mai ales, nu ni s-ar fi servit minciuni atât de grosolane.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 Răspunsuri “Reorganizare pe furiş, în spatele unui paravan de minciuni

  1. Ca de obicei, primarul Robu se crede in Timisoara ca un mic dictator african pe propria plantatie, vai si amar…

Lasă un răspuns