“Rabla Clasic” și “Rabla Plus” s-au lansat astăzi. Bani mai mulţi, dar şi timpi de aşteptare mai mari!

“Rabla Clasic” și “Rabla Plus” s-au lansat astăzi. Bani mai mulţi, dar şi timpi de aşteptare mai mari!

“Rabla Clasic” și “Rabla Plus” s-au lansat astăzi. Bani mai mulţi, dar şi timpi de aşteptare mai mari!

De astăzi, 24 martie 2023, ora 10:00, persoanele fizice se pot adresa producătorilor validați, în vederea îndeplinirii formalităților de înscriere în cadrul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus.

În același timp, tot de astăzi, persoanele juridice vor putea încărca în aplicația informatică documentele necesare participării în cadrul celor două programe, conform portalului avocat.net (Rabla Clasic și Rabla Plus se lansează mâine: Principalele modificări oficializate la cele două programe (avocatnet.ro)).

Ministerul Mediului a stabilit modificarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, ce vor fi lansate mâine dimineață, iar pentru asta au fost publicate miercuri în Monitorul Oficial două ordine, câte unul pentru fiecare program în parte. Printre schimbări putem aminti majorarea primei de casare (Rabla Clasic) și impunerea unui plafon al prețului în cazul mașinilor electrice achiziționate prin Rabla Plus. Suplimentar, printr-un ordin va fi oficializat în următoarele săptămâni, ministerul vrea să modifice și regulile programului Rabla Local (încă nelansat), una dintre schimbările anunțate fiind interzicerea cumpărării, timp de trei ani, a unei mașini cu un nivel de poluare mai mic de Euro 5.

Prin Ordinul 784/2023, aplicabil din 22 martie, Ministerul Mediului a stabilit modificarea regulilor programului Rabla Clasic, cuprinse în Ordinul 324/2020.

Cele mai importante modificări aduse programului Rabla Clasic sunt: majorarea primei de casare, în cazul casării unui autovehicul uzat, de la 6.000, cât era înainte, la 7.000 de lei, iar în cazul casării a două vehicule, de la 9.000 la 10.000 de lei; reducerea nivelului de emisii acceptate pentru acordarea primei de casare – maximum 155 g CO2/km (înainte era 160 g CO2/km); stabilirea valabilității notei de înscriere la o perioadă de 120 de zile și eliminarea condiției de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar doar în cazul instituțiilor publice.

Ordinul Ministerului Mediului nr. 783/2023, apărut în același timp cu cel pentru modificarea programului Rabla Clasic, vizează modificarea Ordinului 323/2020, ce conține regulile programului Rabla Plus.

Concret, cele mai importante dintre modificările apărute în cazul programului Rabla Plus sunt stabilirea unei valori maxime de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric; mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanții instituții publice; eliminarea obligației casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar tot în cazul instituțiilor publice și modificarea valabilității notei de înscriere la 120 de zile (înainte era valabilă 300 de zile).

 

Noul Program Rabla Local

Ministerul Mediului vrea să modifice și regulilor programului, încă nelansat, Rabla Local, și anume Ordinul 2.261/2022. Toate schimbările propuse în cazul programului Rabla Local sunt de găsit în acest proiect de ordin aflat în dezbatere publică.

Astfel, înainte de lansarea programului, care încă nu are o dată exactă, vor apărea următoarele schimbări în legătură cu Rabla Local: modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului (pentru a face programul mai atractiv pentru primării și astfel să participe cât mai multe): 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie (transpus în lei, ținând cont că stimulentul e în valoare de 3.000 de lei – 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie); introducerea noțiunii de contribuție proprie a primăriilor, pentru a fi evidențiată suma acordată persoanelor fizice de către acestea; detalierea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice; angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare (regulile de acum vorbesc de mașini cu norma de poluare Euro 4); introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile și posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată pentru primării.

CITEŞTE ŞI: Bărbat reţinut în arest după ce a pălmuit un adolescent, într-o localitate de lângă Timişoara

La Rabla Local, prin modificarea pragurilor de finanțare – în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:

  • 50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;
  • 100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;
  • 500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;
  • 1.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori;
  • 5.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie mai mare sau egală ci 200.001 de locuitori.

Pentru a se putea aplica, proiectul de ordin ce vizează modificarea regulilor programului Rabla Local trebuie aprobat la nivelul Ministerului Mediului și publicat în Monitorul Oficial.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *