Primarul Dominic Fritz se laudă cu economia de combustibili, dar STPT cumpără la fel de mult ca anul trecut

Primarul Dominic Fritz se laudă cu economia de combustibili, dar STPT cumpără la fel de mult ca anul trecut

Primarul Dominic Fritz se laudă cu economia de combustibili, dar STPT cumpără la fel de mult ca anul trecut

Societatea de Transport Public Timișoara a lansat o nouă licitație pentru achiziționarea de combustibil, pentru flota de vehicule ale companiei. Necesarul de combustibil solicitat este același cu cel de anul precedent, în valoare de 20 de milioane de lei.

Aceasta, în condițiile în care STPT are în dotare o flotă de 44 de autobuze electrice noi, iar pe 10 mai 2023, primarul Dominic Fritz se lăuda cu eficiența cu care a redus consumul lunar pentru fiecare kilometru cu până la 10%, mai exact cu 56.500 de litri față de anul trecut. Asta din ianuarie până în mai 2023.

Primarul Dominic Fritz se laudă cu economia de combustibili, dar STPT cumpără la fel de mult ca anul trecut

Concret, STPT vrea să cumpere motorină EURO 5, în cantitate de 2,9 milioane de litri și 40.000 de litri de benzină. Pentru cantitatea solicitată se oferă 19,8 milioane de lei. Prin comparație, suma oferită anul precedent, a fost de 22 de milioane de lei. O explicație puțin plauzibilă ar putea fi că prețurile carburanților au scăzut foarte puțin la începutul anului, deși au crescut semnificativ în weekend-ul din 18 – 20 august 2023.

Conform caietului de sarcini, primăria vrea să transfere răspunderea pentru monitorizarea consumului de combustibili din sarcina STPT în cea a…furnizorului de carburant. Lucru pe care nicio companie petrolieră nu dorește să și-l asume, ținând cont că de monitorizarea propriilor vehicule trebuie să se ocupe chiar societatea de transport public. Ceea ce face licitația proaspăt lansată neatractivă pentru firmele care furnizează combustibili auto.
Mai există și alte condiții ciudate, impuse potențialilor participanți la licitație. Astfel, în cazul în care beneficiarul întârzie cu plata facturii, ofertantul nu blochează cardurile ci pune penalizări.

O alta presupune că alimentarea cu carburant se va face în baza unor carduri personalizate, securizate cu PIN și dedicate pentru fiecare număr de înmatriculare al autovehiculului.

Primarul Fritz se lăuda că economia și “stoparea furtului” din primăvară s-au făcut prin supraveghere electronică, cu sisteme care monitorizează locația mijloacelor de transport și înregistrează volumul de carburant din rezervor. În plus, s-ar fi montat niște dispozitive speciale la gura de alimentare a rezervorului.

Matematic însă, “economia” cu care se lăuda primarul a fost generată de un aspect chiar negativ: reducerea numărul de mijloace te transport în comun aflate în circulație, de la 89 de autobuze în anul 2021 la 76 în 2023. În detrimentul călătorilor, pentru care asta însemna timpi ai mare de așteptare și înghesuială în autobuze și minibuze.

Pentru noua licitație, STPT cere ca ofertantul să dispună de un sistem de monitorizare în timp real prin care beneficiarul, adică tot STPT, să poată verifica în orice moment cantitatea de carburant achiziţionată respectiv, kilometrii realizaţi de la ultima alimentare pe tip de autovehicul, respectiv pe întreg parcul auto. Asta în condițiile în care, conform declarațiilor primarului, din 10 mai 2023, astfel de sisteme de monitorizare prin GPS există deja montate pe vehiculele societății de transport.

Mai mult, tot furnizorul de carburanți va trebui să ofere un sistem de monitorizare care trebuie sa genereze minim următoarele rapoarte: raport facturi emise raport tranzacții pe vehicul (nr. card, nr. auto, kilometraj, stația, data si ora, produsul, suma, cantitatea alimentată), raport consum efectiv l/100km pentru fiecare vehicul în parte si consum mediu/model/100km, notificare alimentare peste capacitate rezervor benzină fără plumb pentru autovehicule cu motor cu aprindere prin scânteie.

Situație în care se nasc mai multe întrebări. De ce este nevoie de aceeași cantitate de combustibil ca și în anul 2022, în condițiile în care sunt operaționale cele 44 noi autobuze electrice?

De ce furnizorul de carburant trebuie să monitorizeze consumul și alți parametrii, în condițiile în care vehiculele STPT sunt dotate cu dispozitive electronice dedicate, iar societatea are un întreg departament care se ocupă tocmai de monitorizarea flotei, adică a traseelor, a opririlor dar și de consumul de carburanți?

CITEȘTE ȘI: Biroul unui director de la Spitalul Municipal Timișoara a fost percheziționat de polițiștii de la DGA


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “Primarul Dominic Fritz se laudă cu economia de combustibili, dar STPT cumpără la fel de mult ca anul trecut

  1. Lăsați prosteala!!! Adevărul limpede și clar, e că se fura sistematic combustibil!!!
    Așa că…….abtineti_va…..

  2. Normal ca nu se mai consuma atat de mult carburant din moment ce numarul autobuzelor de pe traseu a scazut si au mai intrat si cate.va electrice . Hai sa fim seriosi . Si un copil de 7 ani isi da seama ca DoNimic minte de ingheata apele !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *