O reabilitare care atentează la siguranța pietonilor din Timişoara

lucrari libertatii

S-au spus și s-au scris mii de lucruri despre modul în care este reabilitată Piața Libertății din Timișoara.

Cu toate acestea, problemele cu adevărat esențiale n-au fost nici măcar atinse, deși aceasta trebuia – și încă trebuie să fie – principala sarcină a proiectanților, constructorilor și, mai ales, autorităților municipale, pentru că acestea din urmă au impus decizii în toate fazele desfășurării investiției.

Contează mai puțin, până la urmă, dacă în Piața Libertății se păstrează sau nu copacii – oricum, în această fază a șantierului, discuția este tardivă. La fel de puțin importante sunt, de asemenea, opțiunile privitoare la lipsa de armonie dintre soluția aleasă pentru pavaj și arhitectura înconjurătoare, ori cele referitoare la năstrușnica idee de a îmbina materiale de construcție de calități diferite(implicit și de comportament diferit la factorii de mediu).

Ceea ce este cu adevărat important, pentru orice investiție în spațiul public, este siguranța cetățenilor – or, tocmai aici gafează, și încă la modul impardonabil, întreaga lucrare. Cel puțin două sunt aspectele prin care siguranța trecătorilor este grav periclitată.

Cel dintâi ține de statutul pe care îl are piața, din start fiind de observat că Timișoara se va putea ”lăuda”, ca premieră absolută pe glob, cu o zonă pietonală prin care trec nu doar bicicletele, ci și tramvaiul. Nici un element de protecție nu delimitează, așa cum cer expres normele tehnico-juridice în vigoare, spațiul destinat preumblării fără de grijă al pietonilor și linia de tramvai, iar ca lucrurile să fie și mai grave, într-unul dintre cele mai periculase puncte ale pieței, colțul cu strada 9 Mai (foto 1), au fost eliminate balustradele de protecție, pavajul – care sugerează că zona pietonală continuă și în acea direcție – construind o veritabilă capcană pentru persoanele mai puțin familiarizate cu zona.

S-au întâmplat, deja, zeci de situații în care cetățenii care au dat colțul erau să-l dea și la modul metaforic, definitiv, pentru că nu bănuiau că pe urmele lor vine tramvaiul – și doar vigilența vatmanilor a făcut ca, până acum, să fie evitată o tragedie.

lucrari libertatii1Accidente s-au produs însă și din cauza unui alt detaliu constructiv apărut în Piața Libertății, care încalcă în mod expres prevederile legislației privind accesul persoanelor cu handicap în spațiul urban, dar și alte normative din domeniul construcțiilor. Este vorba de treapta plasată pe o parte a frontului de clădiri cu Primăria Veche (foto 2), menită teoretic să asigure accesul la parterul comercial, dar care se dovedește a fi o altă capcană în calea circulației fără pericole a cetățenilor, cu precădere a celor cu probleme de deplasare: persoane cu handicap, bătrâni, părinți cu copii mici etc.

Pe de o parte, treapta este de cel puțin două ori mai înaltă decât admit normele în domeniu, faptul fiind ilustrat și de improvizațiile găsite pentru a facilita accesul în magazine: plasarea unor paleți de lemn, reciclați de pe șantier.

lucrari libertatiiCulmea ironiei, pentru a arăta preocuparea față de nevoile persoanelor cu handicap, a fost amplasată și o mică rampă, însă aceasta a fost amenajată direct în dreptul trecerii de pietoni, astfel încât persoana suferindă care ar dori s-o folosească să perturbe cât mai mult circulația – și asta, exact lângă păcătoasa linie de tramvai cu aspect de zonă pietonală.

Pe de altă parte, treapta cu pricina este, de asemenea, lipsită de bară de protecție, ceea ce a facilitat deja în multe cazuri situații în care cetățenii ieșiți din magazine au călcat în gol, uneori prăbușindu-se. Subliniem, acestea nu sunt aspecte discutabile, ci riguros reglementate de vrafuri de acte normative, toate stabilind responsabilitatea directă a administrației locale.

Să sperăm că aceasta va binevoi să-și exercite atribuțiile, corectând cât mai grabnic elementele care periclitează siguranța trecătorilor, înainte ca un nedorit incident să dea o altă dimensiune acestei problematici.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “O reabilitare care atentează la siguranța pietonilor din Timişoara

  1. Merita testat! De ce merita sa testezi si tu acest sistem prin care sa ajungi mai usor la castiguri suplimentare? Pentru ca activitatea e foarte simpla, o desfasori in timpul liber si nu ai nicio obligatie. Nici macar nu trebuie sa recrutezi oameni. Totul e mai usor decat crezi! Iti trimit mai multe informatii dupa ce imi ceri detalii la adresa de email: [email protected]

  2. „Timisoara se va putea ”lăuda”, ca premieră absolută pe glob, cu o zonă pietonală prin care trec nu doar bicicletele, ci și tramvaiul”.

    Sincer, nu stiu ce reporteri aveti la ziar, dar sa debiteze astfel de lucruri mi se pare de rasul curcilor.
    I-as trimite in „training” prin Europa sa vada zeci de piete pietonale prin care trece tramvaiul exact asa.
    Uitati-va la Sevilla, Bordeaux, Lyon, Lisabona, Angers si-apoi mai vorbim. Nu am auzit in nici unul din cazuri sa fi fost vreun accident.

    Serios acuma, vede „turistul” si aude ca vine tramvaiul cand vine, ca doar’ nu-i picat din luna.

    Atata inversunare si patos se nasc doar din necunoastere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *