O provocare prea mare pentru o mentalitate balcanică…

autostrada a1

În acest an, era programată deschiderea circulaţiei pe 15 kilometri de autostradă, pe A1 Lugoj-Deva, tronsonul Traian Vuia-Margina. Compania Naţională de Autostrăzi a anunţat însă că acest lucru se va întâmpla după clarificarea tuturor aspectelor de natură juridică, fără să ofere informaţii despre o dată la care se va da în folosinţă acest tronson.

„Refuzul de viză pentru recepţia la terminarea lucrărilor este invocat de faptul că <<dispoziţiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepţionarea parţială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract>>. Regulamentul de recepție aprobat prin H.G. 273/1994 nu a fost încă actualizat, drept pentru care se vor putea naște multe interpretări ulterioare dăunătoare companiei”, se arată într-un comunicat al CNADNR.

Ei bine, dacă birocraţia nu era atât de stufoasă, cu siguranţă că mai mulţi români ar fi ajuns să îşi petreacă ziua de Crăciun cu mai multă linişte în suflet. Traficul spre Deva a fost infernal în zilele dinaintea Crăciunului şi pentru că foarte multe români care lucrează în străinătate au decis să îşi petrească sărbătorile acasă.

Vineri, de exemplu, ieşirea de pe autostradă, la Traian Vuia, s-a dovedit s-a dovedit o adevărată aventură. Pe A1 s-a format o coadă de cinci kilometri, iar după aceea pe drumul naţional s-a mers bară la bară pe o porţiune de zece kilometri. Acesta ar putea fi un nou record negativ pentru şosele din România!

Traficul a fost dat peste cap şi după producerea unui accident rutier şi nu s-a mai putut redresa câteva ore bune. Circulaţia a revenit la normal de abia la… Deva.

„Trebuia să ajung să descarc marfa la ora 9,30 la Braşov, dar acum nu mai am cum să ajung. Nu mă mai pot primi decât marţi”, se plângea prin staţie un şofer de tir care încerca să găsească o soluţie de a ajunge să-şi petreacă sărbătorile în familie.

Un alt şofer căruia programul de condus i se terminase era blocat în coloană şi se aştepta, în orice moment, la o amendă, dacă nu oprea într-o parcare pentru pauza regulamentară. În România, doar aceşti 15 kilometri de autostradă erau programaţi pentru inaugurare. Se pare, însă, că pentru autorităţi realizarea acestora e prea mult pentru an…


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “O provocare prea mare pentru o mentalitate balcanică…

  1. CNAIR sabotează deschiderea unei autostrăzi terminate

    Avem un sector din autostrada Lugoj-Deva care e gata de o săptămînă, cu noduri cu tot, dar nu este deschis traficului din așa-zise „motive birocratice”. E vorba de segmentul dintre nodurile Dumbrava și Margina. Acesta ar prelungi autostrada A1 – continuă de la intrarea în țară, de la Nădlac – cu încă 15km spre Deva.

    Suntem într-o situație absurdă. De altfel, noua lucrare de infrastructură a primit și o poreclă deja: „muzeul în aer liber”.

    Hai să fim clari. Așa-sizele „motive birocratice” care blochează deschiderea sunt niște baliverne. De altfel, comunicatul Companiei de Drumuri (CNAIR) vorbește în dodii și nu explică nimic clar.

    Cheia problemei inventate de juriștii CNAIR (după alegeri) pare a fi dacă se poate sau nu să faci o „recepție parțială” a unor lucrări dintr-un contract. În cazul de față, recepția celor 15km de care vorbim din cei 27km care sunt în acest contract (ceilalți kilometri sunt parte în lucru, parte blocați de 3 ani „birocratic” de CNAIR și alte autorități).

    Ca să facem o comparație, dacă contractul ar fi pentru construirea a 3 case, dintre care una e gata la cheie cu tot cu finisaje și 2 case sunt la stadiul de fundație, CNAIR se întreabă dacă mă pot muta în casa care e gata sau trebuie să mai așteptăm 2 ani să fie gata și celelalte două, timp în care casa terminată stă goală.

    Răspunsul este de 22 de ani în legislație, în HG 274/1994 privind Regulamentul de recepție a construcțiilor, în Anexa 5 la definiția următoare: „Recepţia la terminarea lucrărilor – recepţia efectuată la terminarea completă a lucrărilor unui obiect sau unei părţi din construcţie, independentă, care poate fi utilizată separat.”

    Deci iată – se poate recepționa și o parte din construcție, independentă, care poate fi utilizată separat – adică exact cazul nostru cu sectorul dintre Dumbrava și Margina. Restul sunt scorneli și invenții pentru a mai sabota un pic guvernul tehnocrat. Asta în timp ce autostrada terminată stă nefolosită și românii veniți de sărbători acasă s-au înghesuit pe drumul național paralel.

    Se aude și la dvs., domnule director juridic de la CNAIR, Andrei Filipescu? Sau sunteți prea ocupat să vă faceți util PSD-ului?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *