
Laboratoarele de fizică și de chimie, insuficiente în școlile din Timiș
Fizica și chimia sunt două dintre disciplinele care trezesc pasiune în rândul unui număr tot mai redus de elevi.
Una dintre cauzele majore ale lipsei de atractivitate spre aceste materii o reprezintă absența laboratoarelor destinate aplicațiilor practice din domeniile respective, începând cu ciclul gimnazial.
Interesul mare al elevilor pentru vizitele la Experimentarium – laboratorul universitar din Timișoara în care se desfășoară activități de fizică aplicată – este o dovadă în plus că tinerii au nevoie de astfel de spații pentru activitățile didactice specifice.
Infrastructura școlară la nivelul întregii țări este deficitară, însă, în privința spațiilor pentru învățare, raportate la numărul de elevi. Școlile care s-au construit după 1990 pot fi numărate pe degete, astfel că, pentru a putea acoperi nevoia de școlarizare, inclusiv laboratoarele didactice au fost transformate în săli de clasă.
În județul Timiș, sunt 614 unități de învățământ și conexe (private și de stat).
Dintre acestea, 127 sunt școli gimnaziale, 54 – licee, 7 – colegii și 5 – postliceale, unități de învățământ din care laboratoarele de fizică și de chimie nu ar trebui să lipsească.
În realitate, în aceste 193 de unități de învățământ există doar 120 de astfel de laboratoare (37 de fizică, 40 de chimie și 43 multifuncționale).
CITEŞTE ŞI: Ziarul „Renaşterea bănăţeană”, disponibil într-un nou magazin Xpress din Timişoara
Pe de altă parte, trendul accelerat din ultimii ani spre dobândirea de competențe în domeniul informaticii a găsit soluții fără probleme.
În Timiș, există 205 laboratoare didactice de informatică, număr care îl depășește pe cel al unităților de învățământ gimnaziale și liceale.