Mărirea, decăderea și renașterea autostrăzii A6 Lugoj – Craiova

Mărirea, decăderea și renașterea autostrăzii A6 Lugoj – Craiova

Mărirea, decăderea și renașterea autostrăzii A6 Lugoj – Craiova.

Nu sunt multe exemple, la scară europeană, de investiții majore care să fi fost reevaluate până la completa renunțare după inaugurarea lor. Un astfel de caz este autostrada românească A6 Lugoj – Craiova, proiect inițiat în anul 2004, și care, după deja tradiționalele chinuri ale facerii, s-a materializat într-un prim tronson de aproape 11 kilometri (din totalul de 260 kilometri preconizați) la sfârșitul anului 2013.

În anul următor, însă, pe fondul scandalurilor care au însoțit elaborarea masterplanului de transport al țării noastre și aprobarea acestuia de către Comisia Europeană, autostrada A6 a fost o vreme când transformată în drum expres, când readusă la condiția de autostradă, pentru ca în cele din urmă să fie complet sacrificată, în pofida investițiilor deja realizate, care nu s-au rezumat la ciotul deja inaugurat lângă Lugoj.

CITEȘTE ȘI: Ședință extraordinară la CJT. Agenda videoconferinței

Printre argumentele cu care a fost trecută la naftalină această investiție s-a numărat și acela că această magistrală rutieră – fie ea autostradă sau drum expres – ar presupune unul dintre cele mai mari coturi unitare, ignorându-se faptul că aproape o treime din traseu traversează zona montană a Banatului și că pe acest traseu există de pe acum intensitatea de trafic care impune realizarea unui asemenea obiectiv.

Cum, necum, proiectul a fost readus în atenție acum patru ani, grație suprapunerii sale peste traseul preconizatei magistrale est-europene Via Carpathia, iar în luna iunie a anului 2021 s-a ajuns din nou la etapa lansării licitației pentru proiectare.

Licitația a fost parțial adjudecată de către antreprenorul Egis, dar a fost aproape imediat anulată și relansată zece luni mai târziu, în aprilie 2022. În noiembrie anul trecut, după ce s-au dat publicității numele noilor câștigători, proiectanții de la Irimat Studio Corona, deloc surprinzător, firma Egis a introdus contestație pentru două dintre cele patru loturi, contestație la care s-a alăturat și firma Proiect Consult.

Cu doar două zile înainte de sfârșitul anului, adică în 29 decembrie 2022, a venit și sentința Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor, care a admis contestația pentru lotul 3 Domașnea – Caransebeș, astfel că licitația pentru acest tronson va trebui reorganizată.

Ca atare, tabloul general al autostrăzii A6 se prezintă acum în felul următor: lotul 1 (70 kilometri) Filiași – Drobeta Turnu Severin și lotul 2 (65 kilometri) Drobeta Turnu Severin – Domașnea intră în proiectare, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic urmând a fi finalizate în 18, respectiv, 26 de luni; lotul 3 (45 kilometri) Domașnea – Caransebeș va fi scos din nou la licitație; lotul 4 (50 kilometri) Caransebeș – Lugoj, pentru care nu a fost dat încă un câștigător al licitației precedente, va avea cel mai probabil aceeași soartă.

Mai adăugăm că, în intenția inițială a administratorilor magistrelelor rutiere de la noi, lotul Caransebeș – Lugoj ar urma să fie astfel proiectat încât să închidă complet centura rutieră a Lugojului, ceea ce explică și de ce singurul tronson realizat până acum din autostrada A6 funcționează de aproape un deceniu ca descărcare de pe autostrada A1 Nădlac – Deva.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *