Managementul traficului din Timișoara sau un fleac de șase milioane de lei

Din goana autovehiculului sau în plimbare pedestră, locuitorii Timișoarei au putut observa în ultimele luni o creștere a densității semafoarelor din oraș, cel puțin în anumite zone. Proiectul care promite siguranță în trafic și undă verde la semafoare se pregătește să ne facă viața mai frumoasă.

Până atunci, însă, o puzderie de stâlpi s-au răspândit pe anumite străzi, în timp ce alte artere – unele foarte circulate și semaforizate deficitar – au rămas nebăgate în seamă. Proiectul are o istorie lungă și zbuciumată, iar fondurile europene erau cât pe-aci să fie pierdute din cauza numeroaselor cereri de clarificare și contestații depuse pe parcursul licitației. Implementarea a început, totuși, în aprilie 2015, contractul fiind semnat pentru suma de 19,9 milioane de lei plus TVA. Câștigătorul licitației a promis, așa cum deja ne-am obișnuit, că va termina lucrarea în șapte luni, dar de atunci au trecut 11, termenul inițial fiind de un an.

Big Brother va fi cu noi…

Ce înseamnă, de fapt, acest proiect de management al traficului și-așa infernal din Timișoara? În 134 de intersecții din oraș va fi modernizat sau extins sistemul de semaforizare, urmând să fie instalate 230 de camere video.

Pe bd. Iuliu Maniu a fost deja instalat centrul de monitorizare a traficului, dotat cu panouri uriașe, pe care pot fi urmărite imagini din toate intersecțiile cuprinse în sistem. Timișoara va avea pe străzi șapte radare permanente de viteză, camere de supraveghere, 13 radare de informare și 37 de sisteme de detecție a autoturismelor care trec pe roșu la semafoare. Stâlpii viitoarelor semafoare au apărut deja, fiind o adevărată inflație în Piața Iuliu Maniu, pe bd. Take Ionescu, pe Bd. Revoluției, în Piața Mărăști. Însă alte intersecții, în care au loc numeroase incidente rutiere, cum sunt cea dintre strada Gheorghe Lazăr și Calea Circumvalațiunii sau cea dintre bd. Liviu Rebreanu și Constantin Brâncoveanu, nu au fost atinse de noul sistem.

…la un moment dat

brother1Executantul lucrării a oferit și alte 23 de facilități, între care se aflau: informații și condiții de trafic pe autostradă, situația traficului din oraș (ambuteiaje), informații despre parcări, calcule pentru timpii de trafic pe diverse rute. Acestea ar fi trebuit să fie executate în cadrul proiectului, pe aceiași bani, iar camerele video și panourile informative ar fi trebuit să funcționeze la sfârșitul anului trecut.

În luna decembrie 2015, conducerea primăriei se arăta optimistă, chiar dacă recunoștea că recepția lucrării se poate face și în 2016. Promisiunea firmei care executa lucrarea a fost că toate echipamentele necesare vor sosi la Timișoara până la 31 decembrie 2015, acestea reprezentând 85 la sută din valoarea proiectului. Motivul pentru care nu toți banii europeni nerambursabili au putut fi accesați a fost unul destul de limpede: licitația a durat circa doi ani, iar lucrarea a început foarte târziu.

Ce-s alea șase milioane de lei?

În luna decembrie 2015, consilierii locali timișoreni au aprobat, fără să-și pună prea multe întrebări, introducerea pe lista de investiții pe 2016 a proiectului de management al traficului, precum și valoarea estimată a sumelor necesare finalizării acestuia până la 30 iunie. „Această valoare estimată este de 3.996.000 de lei şi va fi introdusă în bugetul local al municipiului Timişoara pe anul 2016”, se arăta în hotărâre.

Cu două luni în urmă, la ședința de aprobare a bugetului, la cheltuielile necesare terminării proiectului a fost trecută suma de 9.996.000 de lei, care nu a fost băgată în seamă de aleși, ori pentru că problema fusese clarificată la comisii, ori din cauza atmosferei tensionate de la întrunire. Bugetul a fost aprobat și este pe deplin aplicabil, dar consilierilor locali timișoreni li se cere, totuși, să aprobe și modificarea hotărârii din decembrie 2015, cea cu 3.996.000 de lei din buget pentru finalizarea proiectului.

„Această valoare estimată este de 9.996.000 de lei şi va fi introdusă în bugetul local al Municipiului Timişoara pe anul 2016”, sună modificarea din noul proiect de hotărâre, cu șase milioane de lei în plus față de estimarea inițială. Referatul proiectului nu conține nici o explicație pentru dublarea (chiar mai mult) sumei din decembrie 2015.

Explicații de la primar

Pe această temă, primarul Nicolae Robu a declarat: „Apare mai nou ca acuză că nu știu ce suplimentare s-a făcut la trafic management. Nu-i nici o suplimentare, oameni buni, dar trebuie înțelese lucrurile corect. E vorba despre alte dezvoltări în oraș care nu fac parte din proiect.

Cu această ocazie, specialiștii din partea tehnică au ajuns la concluzia: dacă tot facem asta, hai să mai facem încă câte ceva. Și pentru acele lucruri e nevoie de niște bani care au fost aprobați de consiliul local ca fiind contribuția de la bugetul local la acest proiect. Atâta tot că a fost o hotărâre de consiliu local unică ce prevede și asta. Nu se plătește nici un leu în plus, noi ținem lucrurile sub control. Nu se întâmplă în Primăria Timișoara ca în alte părți, adică să contractezi lucrarea pentru o sumă și să o plătești mult mai mult. Cine afirmă așa ceva calomniază, să fie foarte limpede”.

Așa stând lucrurile, rămâne o enigmă de ce în referatul proiectului de hotărâre care prevede creșterea de mai mult de două ori a sumei necesare pentru finalizarea proiectului de management al traficului nu există nici un fel de justificare pentru aceste „alte dezvoltări în oraș”. Nu de alta, dar fiind bani publici, ar fi meritat și cetățenii interesați să știe despre ce este vorba, că aleșii sunt, oricum, cam pe final de mandat și nu prea par dispuși să despice firul în… șase. Sau banii de la buget sunt cheltuiți așa, cum îi trăsnește fiecărui specialist de prin primărie câte o idee?


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns