Intrarea Domnului în Ierusalim sau Duminica Floriilor

Intrarea Domnului în Ierusalim sau Duminica Floriilor

Intrarea Domnului în Ierusalim sau Duminica Floriilor.

Pentru credincioșii ortodocși,  dar și pentru catolicii și greco-catolicii de pretutindeni, ziua de 13 aprilie marchează anul acesta praznicul  Floriilor,  cea mai importantă sărbătoare prepascală, dedicată Intrării Mântuitorului Iisus în Ierusalim.

În fiecare an, în Duminica dinaintea Paştilor, oamenii merg la biserică și, după sfânta liturghie,  pleacă acasă cu ramuri de salcie sfinţite, pe care le pun la icoane, geamuri, uşi sau porţi.

În unele zone ale țării, tot în  ziua de Florii se curăţă mormintele şi se împodobesc cu crenguțe de răchită.

În zonele rurale, acest simbol al sărbătorii împodobește, de asemenea,   ramurile pomilor fructiferi, butucii viţei-de-vie și stupii.

De asemenea, pe ogoare şi în grădini, se îngroapă mugurii salciei sub prima brazdă, pentru a atrage belșugul.

Vitelor li se pun în mâncare mâţişori de salcie, pentru a fi sănătoase tot anul şi pentru a face viţei zdraveni.

Potrivit tradiţiei, credincioşii care se împărtăşesc de praznicul Intrării Domnului în Ierusalim au şansa să-şi vadă dorinţete împlinite.

Obiceiuri şi tradiţii de Florii

Începând din seara Duminicii de Florii, intrăm în Săptămâna Sfântă a Patimilor care va culmina cu Sfânta zi de Joi, când a avut loc Cina cea de Taină, şi cu Vinerea Mare, când a fost răstignit Iisus.

Sâmbăta de  dinaintea Floriilor este dedicată comemorării morţilor.

Ziua aceasta este numită şi Moşii de Florii sau Lazărul, obişnuindu-se ca femeile să coacă „plăcintele lui Lazăr” şi să le dea de pomană.

În satele de odinioară, femeile nu torceau deloc într-o asemenea zi, pentru ca nu cumva răposaţii, care aşteaptă la poarta Raiului, să revină pe pământ, să se îmbăieze.

Despre Lazăr circulă mai multe legende, fiecare regiune având specificul ei.

În una dintre acestea, Lazăr moare după ce a poftit la nişte plăcinte pe care mama lui nu a putut să le facă, pentru că torcea.

Potrivit profeţiilor veterotestamentare, Mântuitorul Şi-a pregătit  singur intrarea  în Ierusalim, ca să fie recunoscut ca fiind Mesia, după cum spunea Legea. Iisus a fost aclamat de o sumedenie de credincioşi care aveau în mâini ramuri de măslin şi de finic.

Aceştia, văzându-L, au început să strige: „Osana! Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului.”Mulțimea a rostit  aceste cuvinte simțind că  Dumnezeu s-a pogorât din Ceruri și a venit pe pământ pentru a-i mântui.

Prima atestare documentară a sărbătorii de Florii datează din veacul al IV-lea, când Sfântul Epifanie scrie două predici pentru această ocazie.

Tot referitor la secolul al  IV-lea, pelerina Etheriei relatează modul în care Floriile erau celebrate la Ierusalim și menționează pentru întâia oară sfințirea ramurilor de salcie în biserici, spre evocarea bucuriei întâmpinării Mântuitorului.

În Evul Mediu, Floriile mai erau denumite „Duminica aspiranţilor sau a candidaţilor” (persoanele nebotezate se duceau la episcop şi cereau botezul) sau Duminica graţierilor, pentru că diriguitorii hotărau iertarea pentru condamnaţi.

În zilele noastre, începând din seara de duminică, bisericile încep să săvârșească slujbele prepascale numite denii, care rememorează   toate momentele remarcabile din viața Mântuitorului nostru, de la intrarea Acestuia în Ierusalim și până la Învierea Sa din morți.

CITEȘTE ȘI: Întreruperi de apă, în perioada 14-17 aprilie. Localitățile afectate

 

 


Opiniile exprimate în articolele publicate pe RENASTEREA.RO aparţin în exclusivitate autorilor! Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *