Îi interesează pe TOŢI ŞOFERII! Poliţele RCA pentru 2016 ar putea fi recalculate

Transportatorii au luat foc din cauză că asigurătorii au anunţat scumpiri foarte mari ale poliţelor RCA. Se vehiculează, în anumite cazuri, în funcţie de vehiculul care face obiectul contractului, chiar şi un plus de 300 la sută, astfel că operatorii din branşă şi-au exprimat nemulţumirea în stradă, cu vehemenţă.

Nervozitatea pe această temă este, până la urmă, justificată, deoarece piaţa e foarte sensibilă, având în vedere că asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este obligatorie pentru toate autovehiculele.

Statul, însă, se cam face că plouă, deşi are rolul de a verifica la sânge motivaţiile asugurătorilor, atunci când aceştia doresc să-şi modifice tarifele. Acum, principala motivaţie invocată de societăţile care vând poliţe RCA este o creştere a daunalităţii în ultima perioadă. Cât de dramatică e creşterea, dacă ea chiar s-a făcut simţită, şi în care perioadă, nu e prea clar.

ASF, o instituţie care s-a trezit din somn după… proteste

Iată, de pildă, reacţia Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) după ce mai multe companii care au în portofoliu poliţe RCA au anunţat scumpiri uriaşe, de la începutul anului viitor:

„În urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativă a tarifelor RCA aplicabile în special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut în revistă un pachet de inițiative și măsuri, atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu și lung, având drept țintă protejarea intereselor consumatorilor și stabilizarea pieței. Astfel, pe lângă acțiunile de control inopinat declanșate la toate cele nouă societăți de asigurare autorizate să vândă polițe RCA, în vederea verificării modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asigurătorilor să reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 și așteaptă, până cel târziu la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare”.

Toate par bune şi frumoase până aici, dar, desigur, ne putem aştepta ca totul să nu fie decât o frecţie la un picior de lemn. Tragi-comică este, oricum, o primă măsură adoptată de ASF: eliminarea plafonului de zece la sută la acordarea de reduceri comerciale pentru această categorie de polițe!

Cu alte cuvinte, în momentul în care asigurătorii anunţă megascumpiri, ASF le dă toată libertatea pentru… reduceri. Ce să faci, să râzi sau să te enervezi?

Majorări de până la 150 la sută au fost deja operate!

Constantin Daminescu, director executiv al Dunca Expediţii, companie de transport internaţional de marfă, susţine că pe segmentul pe care îl interesează a găsit tarife mai mari chiar şi cu 150 la sută!

„Este o majorare substanţială, chiar dacă nu de 300 la sută, aşa cum s-a anunţat. Este drept, nu am studiat toată piaţa, pentru că noi avem doar camioane. Este posibil ca la alte categorii de operatori să fie scumpiri şi mai mari. Pe noi ne va afecta, de exemplu, scumpirea RCA pentru capetele de tren, dar şi pentru remorci. Eu nu pot, totuşi, să-i acuz fără date concrete pe asigurători, este posibil ca ei să aibă justificări pentru majorările tarifare pe anumite segmente de vehicule. Aş dori, însă, să dea dovadă de mai multă transparenţă, nu doar să afirme aşa, vag, că a crescut daunalitatea. Când vine vorba de daune, neînţelegerile între noi şi asigurători apar tot timpul. Suntem ca şoarecele şi pisica, ăsta e specificul relaţiei, şi nu numai la noi e aşa, să ştiţi că şi în alte ţări există conflicte când vine vorba de suportat nişte pagube”, susţine Constantin Daminescu.

„Maşina produce singură accidentul?”

Operatorii din taximetrie sunt foc şi pară pe tema RCA-ului care se va majora, se pare, mai mult decât substanţial.

„Şi în acest an RCA s-a scumpit foarte mult, fapt care ne-a afectat semnificativ. Dar ar trebui, în cazul producerii de daune, să vedem şi beneficiile, lucru care nu prea se întâmplă. Eu vă dau un singur exemplu, unul recent: la un Logan din 2006 am avut o reparaţie care a costat 1.700 de lei, dar firma de asigurări ne-a plătit numai 1.400 de lei. Pentru ce mai plătim asigurarea, atunci? Eu nu consider că e justificat ca poliţia rutieră să ne controleze asigurarea. Păi e normal ca poliţia, care e a statului, să apere interesele companiilor private de asigurări? De asemenea, nu e normal ca asigurarea să fie făcută pe maşină, şi nu pe şofer. Păi maşina produce singură acidentul, ea e de vină sau cel care o conduce? Ar trebui să procedăm exact ca în Occident”, afirmă Teodor Peşteleu, directorul general al unei companii timişorene de taxi.

În ceea ce-i priveşte pe simplii cetăţeni posesori de maşini, este de aşteptat ca RCA-ul să nu se scumpească, totuşi, cu toate că există voci care vorbesc de o scumpire a acestor asigurări pentru maşinile mai vechi. Astfel de zvonuri, neconfirmate, au circulat cam la fiecare sfârşit de an. Transportatorii, în schimb, după ce s-au confruntat deja cu creşteri masive de costuri, ca urmare a lăcomiei asigurătorilor, au toate motivele să fie îngrijoraţi cu privire la ceea ce-i aşteaptă în 2016.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns