Horaţiu Rada: Pentru Asociația Timișoara 2021, anul acesta înseamnă muncă dublă, efort, planificare, strategie

Din 2016, de când Timișoara a câștigat titlul de Capitală Culturală Europeană, și până acum, timpul parcă a zburat, iar anul 2021 bate la ușă. Eforturile echipei care se ocupă de pregătirea acestui an de o extremă importanță pentru orașul de pe Bega sunt din ce în ce mai intense și mai vizibile, iar Horațiu Rada, președintele Consiliului director al Asociației Timișoara 2021, ne-a împărtășit ultimele noutăți în acest sens.

– Anul 2021 se apropie cu pași repezi și trebuie bine pregătit. Care sunt pașii imperios necesari de parcurs de către Asociația TM2021 în anul abia început?

– Dosarul de candidatură, cu care Timișoara a câștigat titlul de Capitală Europeană a Culturii în fața celorlalte treisprezece orașe, în 2016, conține trei etape esențiale: StartUp (2017-2018), Acţiune/Producție (2019-2021) şi Moştenire (2022 şi mai departe). Anul acesta face parte din etapa de producție și este practic cel mai important, în sensul în care pregătește anul propriu-zis al capitalei.

Echipa executivă a asociației are în lucru acum tot parcursul din 2021, ca o repetiție generală sau ca o avanpremieră, dacă vreți. Ca să spunem mai clar, 2020 este anul deciziilor, asumărilor, pregătirilor, așa încât 2021 să fie anul punerii în scenă. Anul acesta înseamnă creșterea echipei, înseamnă muncă dublă, efort, planificare, strategie.

– În ce măsură sunt rezolvate problemele financiare ale Asociației, despre care s-a vorbit destul de mult? Dar sprijinul financiar din partea autorităților locale și centrale?

– Partea financiară este întotdeauna cea mai importantă și cea mai grea. Și nu puține au fost situațiile în care proiecte ale capitalelor culturale europene au fost în situații-limită din lipsa banilor. Plus că, de multe ori, la nivel de mentalitate, indiferent câți bani ai, nu sunt de ajuns. Dar în cazul nostru, al asociației, lucrurile nu stau așa.

Sincope în finanțare au fost și vor mai fi. Atunci când discutăm de bani publici, discutăm de bugete, de alocări, de aprobări, de decontări, un mecanism care nu depinde direct de o persoană sau de o semnătură. Avem alături principalul finanțator, Primăria Municipiului Timișoara, și ne bazăm în continuare pe suportul consistent pe care și l-a asumat în campania de candidatură de dinainte de anul 2016. De asemenea, CJT ne acordă sprijin prioritar și susținere.

Cu toate acestea, cea mai mare problemă a noastră a fost și este tipul de finanțare, în sensul că din finanțarea prioritară nu pot fi angajate cheltuieli de pe un an pe altul sau nu pot fi plătite avansuri spre decontare. Acesta este principalul motiv pentru care în ultimele luni am intensificat dialogul cu Ministerul Culturii, să ne asigure cadrul legislativ pentru finanțare multianuală. Deși la nivel guvernamental a existat o asumare clară înainte de lansarea concursului, după câștigarea titlului și până acum, Asociația a primit un sprijin financiar infim, comparativ cu ceea ce era preconizat.

Cert este că în ultimul an s-a lucrat intens pentru a repara această stare de fapt. Fostul Guvern a reușit să elaboreze OUG 42/2019, promulgată de președintele Klaus Iohannis, iar actualul Guvern, prin Ministerul Culturii, a elaborat normele de aplicare și urmează să aprobe finanțarea multianuală absolut necesară. E o chestiune de zile. Ne concentrăm pe obținerea finanțării și ne concentrăm ca autoritățile să nu piardă din vedere acest proiect prioritar.

– Cât de pregătiți suntem, ca oraș, pentru atragerea și pentru primirea unui milion de turiști?

– Această întrebare implică un răspuns la fel de complex ca și pregătirea orașului în sine. Sunt mai multe aspecte care țin de atragerea turiștilor și de cât de pregătit este orașul. Din punct de vedere al cazării, poate face față, dacă sunt luate în calcul toate categoriile de facilități: hoteluri, pensiuni, hosteluri, apartamente, cămine etc.

Până anul viitor vor mai fi finalizate câteva obiective importante și va crește numărul destul de mult. La capitolul infrastructură orașul are nevoie de o pregătire logistică și organizatorică importantă, de la locuri de parcare, locuri de staționare, stații de taxi, transport public adaptat, toalete publice, marcaje direcționale, acces în piețele centrale, parcuri. Curățenia stradală este un punct important. Capitolul „ordine publică și siguranță” trebuie să fie foarte bine gândit.

Și aici nu vorbim de evenimentele publice, care vor fi destul de multe în anul 2021, câteva sute, probabil, și care trebuie să fie privite separat, în sensul în care echipa de producție va avea în vedere aspectele legate de pază, echipe de intervenție ale Salvării, Pompierilor, Jandarmeriei, așa cum implică orice eveniment public.

Însă trebuie să ne gândim ce se întâmplă în rest, cu planuri de măsuri concrete. Avem în plan o propunere pe care dorim să i-o înaintăm doamnei prefect Liliana Oneț, pentru convocarea unor întâlniri de lucru cu instituțiile relevante din Timișoara și județul Timiș, pe tema: pregătirea pentru 2021. Ca toate să decurgă cât mai bine, trebuie conștientizare, planificare, pregătire, resurse, organizare și implicare. Putem!

– Ce alte probleme stringente are de rezolvat TM2021?

– După obținerea finanțării, cea mai importantă temă a noastră este să convingem lumea cât de important este acest proiect. Timișoara 2021 Capitală Europeană a Culturii este o șansă unică! Timișoara 2021 este un proiect de țară, iar România va mai avea șansa ca un oraș să fie nominalizat la acest titlu, de Capitală Europeană a Culturii, abia după anul 2033. În egală măsură, Timișoara 2021 este un proiect al nostru, al tuturor, al fiecărui timișorean, un proiect care va avea un impact major în comunitate, un proiect ce are nevoie de susținere și de asumare din partea fiecăruia.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Horaţiu Rada: Pentru Asociația Timișoara 2021, anul acesta înseamnă muncă dublă, efort, planificare, strategie

Lasă un răspuns