Mega-operațiune a DIICOT la Timişoara. Zeci de percheziții la CFR. Mii de tone de motorină lipsă. Mai mulţi suspecţi au fost reţinuţi

Procurorii DIICOT Timişoara, împreună cu polițiști din cadrul Direcției de Poliţie Transporturi, au efectuat, joi, 47 de percheziţii pe raza judeţelor Timiş şi Caraş-Severin în cadrul unei acţiuni vizând destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în săvârșirea infracțiunilor de delapidare, fals intelectual şi uz de fals.

Ancheta a demarat la depoul de locomotive din Timișoara, unde oamenii legii au informații că, încă din anul 2010, acționa grupul infracțional, pe baza unui plan bine conceput, având drept scop sustragerea combustibilului din gestiune.

Din grupul constituit în mare parte din mai mulți angajați ai depoului, făceau parte și persoane cu atribuții de conducere, organizare și control, respectiv șeful unității, adjunctul șefului de unitate, contabila șefă, gestionarul șef, și liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timișoara, suspecții având sarcini și roluri clar definite.

Ulterior, a fost cooptat administratorul unei societăţi comerciale ce funcționează clandestin lângă rezervoarele principale ale depoului, precum şi alte două persoane care aveau rolul de a valorifica combustibilul sustras.

Totodată, în activitatea infracțională au fost atrași și angajații laboratorului de determinări fizico-chimice din cadrul depoului, aceștia folosind formule de calcul fictive în buletinele de analiză care permiteau producerea surplusurilor în gestiune.

Pentru corelarea acestor cifre cu cantitățile alimentate și cele menționate în documentele justificative, gestionarul-șef al depoului consemna în registre cifre nereale ale cantităților de motorină alimentate, în timp ce distribuitorii din subordinea sa foloseau, pentru consemnarea cantităților alimentate, foi volante, astfel încât să poată fi reglate ulterior cifrele în registrul înseriat, așa cum prevede procedura de alimentare.

Anchetatorii au concluzionat că un rol marcant în interiorul grupului infracțional organizat l-a avut liderul sindicatului, care a sprijinit sustragerile de combustibil, prin exercitarea de constrângeri și intimidări la adresa organelor de control din cadrul Regionalei CFR Timișoara în cazurile în care aceștia constatau nereguli cu privire la consumurile nejustificate de motorină.

În schimbul sprijinirii activității infracționale, suspectul primea lunar de la fiecare mecanic de locomotivă înscris în sindicat sume cuprinse între 50-100 euro, provenite din valorificarea combustibilului sustras. În funcție de persoanele agreate, liderul sindical, prin intermediul șefului de tură și a revizorului, a coordonat și a planificat programul mecanicilor de locomotive, în vederea săvârșiri sustragerilor.

În activitatea infracțională a fost implicat și un agent de poliție de la Poliția Transporturi Feroviare Timișoara, care a facilitat activitatea de sustragere de combustibil și a îngreunat cercetările efectuate în legătură cu sustragerile, oferind informații membrilor grupului infracțional despre modul de desfășurare a investigaţiilor.

Surplusul de combustibil rămas în urma operațiunilor menționate la dispoziția gestionarului-șef era valorificat de către acesta și de către subordonații săi prin vânzarea sub prețul pieței, către mai multe persoane fizice și juridice.

Cu ajutorul reprezentantului firmei ce funcționa ilegal lângă rezervoarele principale ale depoului, motorina era livrată direct din rezervoarele acestuia printr-un furtun tip ”pompieri”, cât și prin intermediul unor conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele depoului și o pompă de alimentare tip PECO aflată în spațiul aparținând CFR.

O altă modalitate de valorificare a surplusului de motorină se desfășura prin intermediul angajaților depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale.

Prejudiciul în această cauză, estimat de anchetatori, se ridică la 3.997.068 de lei. În urma perchezițiilor efectuate la reședințele unora dintre suspecți, oamenii legii au găsit ascunși mii de euro. Un număr de 44 de suspecți au fost duși la audieri.

UPDATE: 

Polițiștii au găsit în locuințele lui Gheorghe Borza, gestionarul șef al depoului CFR Timișoara, una din municipiu şi alta din judeţ, nu mai puțin de 150.000 de euro cash.

Liderul de sindicat Ioan Boloș și gestionarul șef al depoului, Gheorghe Borza, au ieșit încătușați de la audieri și au fost duși în arest, fiind reținuți pentru 24 de ore.

ioan-bolos-si-gheorghe-borza

Aceeaşi soartă a avut-o şi directorul-adjunct Alina Apostol.

Florina-Silaghi-si-Alina-Apostol

Numărul mare de persoane reţinute a făcut ca arestul IPJ Timiş să devină neîncăpător, situaţie în care procurorii au decis ca o parte dintre reţinuţi să fie duşi la Poliţia Arad, 11 suspecţi fiind escortaţi în judeţul vecin.

Foto: Adrian Pîclişan


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 Răspunsuri “Mega-operațiune a DIICOT la Timişoara. Zeci de percheziții la CFR. Mii de tone de motorină lipsă. Mai mulţi suspecţi au fost reţinuţi

  1. Iosif Szentes si-a facut datoria catre operatorii privati si a tesut un nou mers al trenurilor, care a intrat in vigoare din 13 decembrie 2015, prin care efectiv se devalizeaza compania CFR Calatori doar ca sa faca jocurile operatorilor privati.
    In noul mers al trenurilor tesut de Szentes , zeci de trenuri regio ale CFR Calatori (adica personale) destinate in special navetistilor, pensionarilor, elevilor si studentilor au fost transformate in trenuri interregio.
    In schimb, trenurile operatorilor privati au fost incluse in noul mers cu 5-10 sau 15 minute inaintea trenurilor operate de CFR Calatori ca sa-i fure calatorii de la compania de stat. Mai mult, prin transformarea trenurilor regio in interregio, pretul calatoriei s-a dublat sau chiar mai mult, dar durata de deplasare este aceeasi.
    Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, şi fostul manager privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/2013, pentru aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada 2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR Călători regizată pe ultima sută de metri prin HG nr 74/2012.
    Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de fost director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, dar si de adjunctul sau Marin Stancu, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor privaţi.
    S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de stat.
    Ulterior, inainte de a pleca de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a emis si el un ordin prin care favorizeaza operatorii privati de tranport feroviar de calatori, in detrimentul companiei de stat.
    In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000 de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea „Informatica Feroviara” pentru prestarea de servicii informatice.
    Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu este sefa la „Informatica Feroviara” . Trebuie precizat ca nu este prima data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre „Informatica Feroviara” si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica predecesorilor sai.
    Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in functie de interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen Maria Popescu si Elena Miu.
    Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in 2012, au „tesut” mersul trenurilor in interesul operatorilor privati.
    Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori privati.
    Dar pe unde “zace” raportul Ministrului Transporturilor, Ramona Manescu inaintat la organele competente ,referitor la activitatea “ireprosabila” a unora de la CFR Calatori in decursul anului 2013 din care rezultau clar probe pentru comiterea unor posibile fapte de coruptie?
    Ulterior, fostul ministru, Ioan Rus l-a impus ca manager general pe udemeristul Iosif Szentes.
    Acesta s-a remarcat in anii trecuti prin faptul ca impreuna cu fostul director general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu zis “SMART”, in prezent dirijorul trenurilor private de la Regiotrans Brasov si ulterior cu Vasile Secara,in prezent inculpat , au tesut mersul trenurilor in interesul companiilor private de transport feroviar de calatori, punand astfel umarul la ruinarea companiei de stat.
    Cei care au condus si conduc CFR Călători în ultimii ani cum ar fi si Valentin Dorobanţu,Secara Vasile,Szentes Iosif, au fost si sunt preocupaţi să falimenteze compania de stat.
    Singura lor grijă a fost să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor.
    În acelaşi timp, în 2012 şi 2013, fostul director general Valentin Dorobanţu a depus eforturi susţinute ca mersul trenurilor să fie intocmit în funcţie de interesele băieţilor deştepţi de la calea ferată, cedând astfel o serie de trasee rentabile ale CFR Călători în favoarea operatorilor privaţi de transport feroviar de persoane,in asa fel incat Regionale ca Bucurestiul si Brasovul sa ajunga “in sapa de lemn”?
    Mai tarziu, echipa de conducere a CFR Călători, în frunte cu directorul Vasile Secară, a tesut un nou mers al trenurilor , prin care o serie de rute rentabile, care aduc foarte mulţi bani companiei CFR Călători, au fost cedate către operatorii privaţi.
    Directori de la stat continua sa fie garantaţi de privaţi.
    Preşedintele Comitetului director al CFR Călători, Vasile Secară, era “ajutat” în demersul de cedare a rutelor rentabile către operatorii privaţi de către unul dintre membrii Comitetului director- Iosif Szenteş, cel care împreună cu Valentin Dorobanţu au întocmit mersul trenurilor din decembrie 2012 si 2013, prin care operatorii privaţi de transport feroviar de călători au fost favorizaţi în detrimentul CFR Călători?
    Ori poate se verifica si cum un teren extrem de valoros de la Cluj al companiei CFR Calatori, a ajuns definitiv la un om de afaceri tot din Cluj prin girul nemijlocit al lui Secara Vasile?
    Tandemul Szentes-Litra a a inceput sa taie si sa spanzure la CFR Calatorii. Mai mult, Szentes l-a pus pe Litra sa ocupe de reorganizarea companiei, adica sa dea afara ori sa mute pe cine vor muschii celor doi. De fapt, in randul ceferistilor circula o gluma relevanta, si anume ca nu e bine sa dai mana cu Litra ca ramai fara ceas. Dar Szentes a dat mana cu Litra si au regizat un tun financiar de proportii care va devaliza visteria companiei. Astfel, cei doi au hotarat sa-i doteze pe conducatorii de tren, adica mai pe scurt, pe nasi, cu cate o tableta si o geanta noua. Toate bune si frumoase la prima vedere, numai o tableta achizitionata de tandemul Litra-Szentes costa, nici mai mult, nici mai putin, de 1.600 de euro, iar o geanta pentru nas, doar vreo 300 de euro.
    Astfel, daca luam in calcul faptul ca la CFR Calatori sunt vreo 3.000 de nasi, cuplul Szentes- Litra va scoate din caseria companiei de stat vreo 5.700. 000 de euro, din care 4.800.000 de euro pentru tablete si restul de 900.000 de euro pentru genti. Bani nu gluma, in conditiile in care CFR Calatori n-a avut bani de salarii .
    Ministrul Transporturilor , DAN M. COSTESCU , ce zice , ce face , ca de stiut , stie sau poate trebuie sa-l ajute DNA-ul ?

  2. Fratia penalilor de la CFR Calatori:
    Litra Marcel , director comercial CFR Calatori -luare de mita ;
    Secara Vasile, fost director general CFR Calatori-santaj;
    Berindean Nicolae , fost sef oficiu jurudic CFR Calatori-complicitate la santaj;
    Mogan Petru , sef serviciu logistica CFR Calatori,mentinut de Dorobantu Valentin in aceasta functie fara a avea nicio conditie indeplinita in vederea ocuparii ei ,nici cel putin cea de vechime -evaziune fiscala,tainuire, abuz in serviciu, dare de mita, etc.
    Radulescu Gheorghe , fost director CFR Calatori Brasov-santaj, fals si uz de fals.
    Claudiu Dumitrescu, fost membru in CA al al CFR Calatori-trafic de influenta, luare de mita,etc. Dorobantu Valentin, fost director general CFR Calatori-abuz in serviciu, comportare abuziva, etc. Gavris Teodor, fost director tractiune CFR Calatori-luare de mita, trafic de influenta, etc.
    Protopopu Telu , fost director general adjunct CFR Calatori Bucuresti-luare de mita, trafic de influenta, etc?

  3. Militia TF in actiune. Aveau grija de hotii de combustibil cand acestia plecau din depou cu motorina pentru livrare. La tribunalul militar cu acesti borfasi in uniforma care in loc sa patruleze prin gara si trenuri dorm in birouri sau pazesc hotii!

  4. Toti pungasii care au fost in depoul de locomotive au furat motorina diferenta fiind cantitatea. Fostul sef depou Nita avea si firma particulara de reparat locomotive dar folosea angajatii CFR si dotarea de la stat! Mecanicii au furat cu butoaiele motorina iar la iesirea din depou erau asteptati de taximetristi. Alti tembeli de mecanici la cat de avari erau, ajungeau la capat de sectie de remorcare si au ramaneau fara motorina de intoarcere!!

Lasă un răspuns