Fabrici închise, unele cu activitate și în județe din vestul țării, și concedieri masive. Disponibilizările anunțate în 2025
Concedierile în masă, la fabricile din România, au început încă din 2024 și continuă în 2025. Unele uzine de la noi din țară s-au închis anul trecut, iar altele și-au restrâns activitatea sau urmează să facă acest lucru. Deja mii de români au rămas fără locurile de muncă și alte câteva sute vor fi dați afară chiar luna aceasta. Semnalele nu sunt deloc încurajatoare, ci confirmă că tot mai multe domenii de activitate și industrii sunt grav afectate de scăderea vânzărilor și reducerea exporturilor. Printre cele mai expuse sunt industria auto și domeniul confecțiilor textile, dar și industria IT, scrie antena3.ro.
Potriviti sursei, Forvia, al șaptelea cel mai mare producător din lume de componente auto, face zeci de mii de concedieri. Directorul general al companiei a confirmat această măsură în luna octombrie 2024, însă nu a menționat câți angajați din România vor fi afectați de disponibilizări.
Forvia ar fi vrut să elimine nu mai puțin de 10.000 de posturi – 2.800 până la finalul anului 2024 și încă 3.000 în 2025. Restructurarea ar trebui să se încheie în 2027, potrivit bugetul.ro.
Grupul francez este rezultat din fuziunea companiilor Faurecia și Hella și are colaborări cu constructori auto precum Stellantis şi Volkswagen.
Forvia are mai multe fabrici în România: cinci fabrici Faurecia la Tălmaciu, Craiova, Mioveni, Râmnicu Vâlcea, Căţeasca şi încă cinci centre de proiectare şi dezvoltare, un centru administrativ şi trei unităţi de producţie HELLA la Timişoara, Arad, Lugoj, Craiova, Oradea şi Iaşi.
Două fabrici din judeţul Arad, una din industria auto şi un producător de plastic, au notificat autorităţile, în noiembrie 2024, cu privire la intenţia de a recurge la concedieri colective, fiind vizaţi 236 de angajaţi.
De la începutul anului 2024, au mai existat notificări de concedieri colective în judeţ. De exemplu, în luna mai, şapte companii din industria automotive au transmis notificări care vizau 450 de salariaţi. La vremea respectivă, conducerea AJOFM Arad arăta că aceste disponibilizări au fost anunţate „în contextul în care s-au redus foarte mult comenzile pentru maşinile electrice”.
În prezent, rata şomajului în judeţ este de 1,6%, fiind una dintre cele mai mici din ţară.
Pe de altă parte, platforma online de mediere a locurilor de muncă, de pe site-ul ANOFM, arată că în judeţul Arad sunt disponibile, luni, 1.066 de locuri de muncă la 165 de angajatori, cele mai multe în domeniile textile, transporturi, construcţii, automotive şi comerţ.
Producătorul de utilaje şi piese auto Schaeffler AG a anunţat, pe 27 noiembrie 2024, că va închide două fabrici, în Austria şi Marea Britanie, ca parte a măsurilor de restructurare anunţate luna aceasta, și va concedia angajați, inclusiv din România, transmitea Reuters, potrivit Agerpres.
Locaţiile companiei mai rentabile din România şi Slovacia vor prelua capacitatea de producţie dar şi acestea vor fi afectate de concedieri, a avertizat Schaeffler.
CITEȘTE ȘI: Daniel David: ”Un om educat este mult mai puțin influențat de fake news”
La începutul lunii octombrie, presa locală anunța că 800 de angajați români din Brașov erau vizați de planurile companiei de restructurare și urmau să își piardă locurile de muncă până la finalul anului 2024. În urma apariției articolului, conducerea companiei a declarat că, la acel moment, nu există un număr concret al personalului la care se va renunța.
La începutul lunii noiembrie, compania a anunţat că intenţionează să renunţe la 4.700 de angajaţi în Europa, după ce profitul de bază aproape s-a înjumătăţit în trimestrul trei din 2024.
Continuarea pe antena3.ro.
Imagine cu titlu ilustrativ