Despăgubiri pentru pasagerii curselor aeriene. Ce sume se acordă, în funcţie de situaţie

despagubiri pasageri

Călătoriile cu avionul sunt din ce în ce mai uzitate în zilele noastre, însă mulţi dintre pasageri nu-şi cunosc pe deplin drepturile în cazul în care zborul lor are întârziere, este anulat sau li se pierd bagajele. Cu toate că sunt eligibili pentru compensaţie, nu ştiu cum să o obţină sau de unde să înceapă.

Potrivit uneia dintre cele mai mari companii la nivel global în obţinerea compensaţiilor pentru pasageri, doar doi la sută dintre aceștia întreprind demersurile necesare pentru a beneficia de drepturile bănești care li se cuvin. Atunci când zborul este anulat, se refuză îmbarcarea sau se ajunge cu întarziere la destinație, pasagerii au dreptul la compensații financiare.

În cazul în care este vorba de o întârziere, compensația care se acordă este fixă, în valoare de 250, 400 sau 600 de euro, dacă incidentele de acest gen nu sunt rezultatul unor împrejurări ce nu puteau fi prevăzute (ca de exemplu condiții meteorologice nefavorabile).

Un zbor se consideră întârziat începând cu: două ore pentru cursele de până la 1.500 km, trei ore pentru cele în interiorul Uniunii Europene de peste 1.500 km, precum şi pentru toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 km, şi patru ore pentru zborurile de peste 3.500 km.

Obligații pentru companii

Dacă un zbor este anulat, compania aeriană este obligată să ofere pasagerilor opțiunea de a fi rerutați pe cursa următoare sau la o dată stabilită de comun acord ori de a le restitui contravaloarea biletului. În plus, trebuie să asigure masă și, dacă zborul a fost contramandat pe ziua următoare, cazare la un hotel. Pe lângă acestea, pasagerii au dreptul și la compensații bănești, calculate în funcţie de distanţa zborului şi de întârzierea totală la sosire (în cazul redirecţionării).

Există, însă, şi situaţii în care operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească sumele prevăzute drept compensaţii: dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută; dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută; dacă au fost informaţi despre anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu 60 de minute înainte de ora prevăzută inițial şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută; dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

O altă problemă întâlnită la unii operatori aerieni este aceea că vând mai multe bilete decât locurile din avion. În această situație, pasagerii au la dispoziție două variante: îi comunică companiei că nu acceptă compensații, aceasta trebuind să caute un alt pasager care să renunțe la locul lui sau acceptă compensațiile oferite (de obicei o sumă de bani și, eventual, o noapte de cazare, și pleacă cu un alt zbor.

Bagajele pierdute și… migrenele aferente

În cazul în care bagajele au fost pierdute, pasagerii trebuie să depună imediat o reclamație la serviciul specializat din cadrul aeroportului unde a avut loc debarcarea și de a transmite operatorului aerian o cerere de despăgubire, reprezentând contravaloarea obiectelor dispărute. Compensațiile se acordă doar dacă bagajele nu au fost găsite într-un termen de până la 21 de zile.

Despăgubirea se poate solicita și în cazul în care bagajul găsit a fost returnat deteriorat proprietarului. De regulă, companiile aeriene nu îşi asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii, telefoane mobile, camere video, calculatoare), chei, documente şi alte asemenea obiecte de valoare.

Pentru a evita excluderea acestora se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje. Determinarea sumei acordate pentru obiectele probate din bagaj se face prin aplicarea unui grad de uzură de până la 10 la sută pe an din valoarea dovedită a obiectelor. Dacă pasagerul nu poate proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcţie de greutatea bagajului (20 de euro/kilogram).

Pasagerii cărora nu le-au fost acordate aceste drepturi trebuie să depună o reclamație la compania aeriană respectivă. În paralel, se poate face o sesizare la ECC România (Centrul European al Consumatorilor). Pe de altă parte, este important de știut că există și firme care se ocupă de rezolvarea unor astfel de probleme (ele pot fi găsite pe internet), contra unui comision care se percepe din compensația finală acordată de compania aeriană.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *