De cinci ani, Big Brother n-a făcut nimic în traficul din Timișoara

De cinci ani, Big Brother n-a făcut nimic în traficul din Timișoara

În cadrul proiectului de management al traficului, cu finanțare parțial europeană, au fost instalate în Timișoara șapte radare de viteză – pe Calea Aradului, pe strada Sever Bocu, pe Calea Dorobanților, pe Calea Șagului, la ieșirile din Timișoara, dar și în Piața Leonardo da Vinci, pe ambele sensuri la intrarea/ieșirea din pasajul Michelangelo.

Totodată, în intersecții sunt și 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu: Calea Șagului – Liviu Rebreanu, str. Brătianu – Revoluției – Hector, Piața Brătianu (Punctele Cardinale), str. Republicii – Jiul, str. Circumvalațiunii – Gh. Lazăr, str. Simion Bărnuțiu – Dorobanților – Gh. Adam, str. Mihai Viteazul – str. Vasile Pârvan, str. Cetății – Gh. Lazăr, Calea Aradului – str. Miresei, Calea Circumvalațiunii – str. Brediceanu.

Proiectul „Trafic management și supraveghere video” a prevăzut semafoare noi în 44 de intersecții, 90 de intersecții modernizate, montarea de camere de supraveghere în 134 de intersecții, montarea a 230 de camere video în trafic, a șapte radare de viteză, a 13 radare de informare, a 13 panouri cu afișare numerică, precum și montarea unui număr de 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu, a 17 panouri de afișare a mesajelor variabile și amenajarea unui centru de comandă pentru trafic și supraveghere video, situat pe strada Iuliu Maniu. Investiția a costat aproape 30 de milioane de lei.

Centrul de comandă a fost inaugurat în 30 decembrie 2015, cu surle și trâmbițe, de parcă ar fi fost vreo filială a NASA. „Termenul de finalizare este 31 decembrie 2015, termenul pentru lucrare e sfârșitul lui martie – începutul lunii aprilie, dar ce se va face în 2016 e de la bugetul local. Se vor pune la punct toate intersecțiile și în final se va face o corelare, așa încât traficul la nivel de ansamblu să fie optimizat. Totul este achiziționat, dar mai sunt de montat camere. Sunt lucruri minore, atâta că mai e nevoie de timp pentru corelări și stabilirea parametrilor optimi de ansamblu”, declara, la acea vreme, primarul Nicolae Robu.

Ce folos de tehnică…

Deși sistemul ar fi trebuit să fie funcțional în primăvara lui 2016, aceasta nu s-a întâmplat, existând numeroase discuții cu poliția rutieră pe tema omologării tehnicii de la centrul de comandă. În martie 2017, primarul Robu revenea cu o nouă declarație: „De marți (n.r. – 14 martie 2017) intră în funcțiune sistemul de radare și de detectare a trecerilor pe roșu în intersecții cu conectare la poliție și cu amenzi pentru cei ce nu respectă legea. Noi nu vrem să fie amendați timișorenii și cei ce vin prin Timișoara, de aceea anunțăm dinainte. Îi rog pe toți să respecte legea, să circule disciplinat, pentru că nu avem nevoie de venituri din amenzi. (…) Eu sunt uimit câți inconștienți există în orașul nostru sau în trecere pe aici, pentru că mi se prezintă din când în când treceri pe roșu, se filmează tot timpul”.

Abia în martie 2019, deci după doi ani, reprezentanții Poliției Timiș au precizat că tehnica pusă la dispoziție de primărie este funcțională și omologată. Totuși, amendarea celor care circulă aiurea rămâne o nebuloasă.

La oameni noi, semafoare vechi

În campania electorală pentru alegerile locale, USR Timiș era foc și pară din cauza banilor cheltuiți pe acest sistem. În 30 iulie 2019, cei de la acest partid scriau – cu argumente, desigur – pe site-ul lor că „Proiectul de Trafic Management și Siguranță a Traficului (Unda Verde) ne-a costat de 7 ori mai mult decât trebuia!”. În 14 februarie 2020, apărea pe aceeași pagină de internet, episodul al doilea din „Semaforișoara”, cu titlul „Noi semafoare în Timișoara, cumpărate de la firmele de partid”, tot cu argumente. La ora actuală, dacă tot s-au aliat cu PNL, au lăsat-o mai moale cu această temă.

Revenind la utilitatea sistemului de management al traficului, actualul primar al Timișoarei, Dominic Fritz, promitea, în platforma-program:

„Sistemul de management al traficului va deveni unul inteligent și adaptabil, semaforizarea se va adapta la pietoni sau la trafic. Mijloacele de transport în comun vor fi introduse și ele în sistemul de management al traficului, în așa fel încât sistemul să știe când ajunge tramvaiul în intersecție, să îi dea prioritate și să revină automat la traficul rutier, după trecerea sa. Monitorizarea traficului (număr de vehicule, tip de vehicule, viteză, amplasare/aglomerare) va duce la îmbunătățirea algoritmilor de semaforizare”. Fără comentarii.

Dincolo de toate aceste aserțiuni, se află timișorenii și locuitorii comunelor periurbane, care au reînceput lupta cu traficul rutier infernal după ce pandemia s-a mai potolit. Sistemul de management al traficului rutier, pentru care s-au cheltuit atâția bani, nu li s-a părut nici imediat după implementare ceva avantajos, darămite acum. Oamenii care au suportat timp de mai mulți ani blocajele rutiere produse de dezvoltarea în forță nu au parte nici în 2021 de vreun avantaj. Noua administrație nu a suflat, de când s-a instalat pe bd. C.D. Loga nr. 1, nici un cuvințel despre traficul rutier și îmbunătățirea acestuia. Cetățenii, victime sigure după orice campanie electorală, încep însă să priceapă pe pielea lor sensul expresiei „a cădea din lac în puț”.

Imagine de arhivă


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

5 thoughts on “De cinci ani, Big Brother n-a făcut nimic în traficul din Timișoara

  1. Vai doamna Daniela, cum puteți afirma așa ceva, că minunatul sistem Big Brother nu a făcut nimic ? Mă văd nevoit să vă contrazic, de cinci ani, această năstrușnică idee a micRobului, ne-a mîncat și ne mănîncă o grămadă de bani, asta e nimic ? Ar trebui să aflați și să ne spuneți și nouă care sînt costurile lunare pe care le risipim pentru a ține în funcțiune această uriașă inutilitate. În ceea ce privește declarațiile domnului Niciolaie micRobu, dintr-o gravă eroare, primar al Timișoarei, este păcat să vă consumați energia consemnîndu-le, ele nefiind altceva decît simple deliruri paranoice ! În rest, să auzim de bine !

  2. Ca sistemul e buna sau ne/bun, este la latitudinea fiecaruia, personal il consider prost conceput, ineficient si costisitor, dar totusi DE CE NOAPTEA CAND NU CIRCULA APROAPE NIMENI PE DRUMURILE PUBLICE DIN ORAS,  NU SE POT PUNE SEMAFOARELE PE GALBEN INTERMITENI?????

  3. Cum adică sistemul nu a făcut nimic?! Din 2015 până în prezent o grămadă de impostori locali care ” supraveghează” sistemul încasează degrabă salariul deloc de neglijat! Deci face ceva. Găuri în buget dar face!

  4. Cum adică sistemul nu a făcut nimic?! Din 2015 până în prezent o grămadă de impostori locali care ” supraveghează” sistemul încasează degrabă salariul deloc de neglijat! Deci face ceva. Găuri în buget dar face!

  5. Acest sistem a vrut sa fie perla lui Robu dar a fost facut prost si s-a transformat intr-o piatra de moara! Unde s-au mai vazut 8-9 semafoare in sens giratoriu? Intra 2-3 in sens si blocheaza totul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *