Bilanț jalnic privind autostrăzile

autostrada lugoj deva 5

Drumurile civilizate, în special autostrăzile, se lipesc tare greu de plaiurile mioritice, de parcă ne-ar urmări dintr-o parte neșansa, iar din cealaltă, legenda Meșterului Manole.

Avem de toate: birocrație, lipsa autorizațiilor necesare, firme lacome, proceduri greoaie, sectoare surpate și, nu în ultimul rând, animale sălbatice de protejat. După ce și-au planificat, în ianuarie, să inaugureze în acest an 95 de kilometri de autostradă, guvernanții au anunțat, resemnați, că bilanțul este de doar 18 kilometri. Din acest total „impresionant”, trei kilometri se află lângă București, iar cea mai importantă parte, adică 15 kilometri, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva. Să ne bucurăm sau să ne întristăm?

Cu câteva zile în urmă, ministrul transporturilor, Sorin Bușe, recunoștea că bilanțul sfârșitului de an nu este unul prea grozav, din punct de vedere al numărului de kilometri de autostradă deschiși circulației: numai 15 kilometri, pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Cătălin Homor, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a nuanțat cifrele, astfel că s-au mai adăugat trei kilometri lângă București, ceea ce nu îmbunătățește prea mult rezultatul final.

Lilieci, urși, castori…

Autostrada Lugoj – Deva nu este, însă, scutită de alte probleme, care trenează de mai mulți ani. Există sectoare fără autorizație de construire, precum și celebrul sector cu tunele, de care se știe de trei ani și care nu a fost încă scos la licitație, cu toate că aceasta trebuia să se desfășoare în vară.

„Sunt probleme complexe, din cauza condițiilor de mediu, dar noi căutăm acolo să facem nişte devieri”, a declarat pe această temă ministrul transporturilor. „Pe Lugoj-Deva există un acord de mediu care cere revizuirea proiectului. Astfel, expertul de mediu cerea devierea traseului, pentru a ocoli o peşteră cu lilieci. Asta ar însemna să amânăm proiectul cu trei-patru ani, poate chiar mai mult. Devierea traseului ar însemna exproprieri suplimentare, reproiectare, revizuirea acordului de mediu. Noi am propus să construim un alt adăpost, în altă parte”, spunea, în vară, directorul CNAIR. Liliecii nu sunt singurele probleme pe sectorul Lugoj – Deva, șoseaua mai deranjând urșii, castorii, precum și… morții dintr-un cimitir.

Revizuiri peste revizuiri

Zona care necesită revizuiri are circa 15 kilometri și se află la capătul lotului 2, în zona Coșevița – Holdea, adică exact între județele Timiș și Hunedoara. Ar trebui construite două tuneluri, unul de 380 de metri, celălalt de 530, un viaduct suplimentar față de cel prevăzut inițial, cu o lungime de 340 de metri, și un viaduct care exista în primul proiect tehnic, dar într-o variantă prelungită, de la 700 la 1.040 de metri. Organizațiile de mediu au contestat proiectul inițial, motivând că ar fi anulat singurul culoar de tranzit al animalelor sălbatice rămas între Munții Apuseni și Carpații Meridionali.

Măcar 15 kilometri

Lungimea autostrăzii Lugoj – Deva este de 99,5 kilometri şi a fost împărţită în patru loturi. Primul, de la Șanovița la Traian Vuia, are 27,4 kilometri și a fost deja finalizat. Lotul 2, de la Traian Vuia la Coșevița (ultima localitate din județul Timiș pe drumul către Deva), are 28,5 kilometri și este pe jumătate terminat. La loturile 3 și 4, Coșevița – Ilia și Ilia – Șoimuș (21,2 kilometri, respectiv 22 de kilometri), mai este de lucru. Cei 15 kilometri din lotul 2, pe porțiunea Traian Vuia – Margina, vor fi inaugurați luna viitoare, probabil în 20 decembrie, după unele date ale Ministerului Transporturilor.

Se va putea circula, astfel, de la Timișoara (mai precis de la Remetea Mare) până la Margina pe autostradă. Cei care își imaginau că vor merge pe un astfel de drum până la Sibiu mai au, însă, de așteptat. Reamintim că porțiunea Lugoj – Deva ar fi trebuit terminată până în luna mai a acestui an, deci acum șase luni.

Termenul real de finalizare a devenit dificil de precizat, întrucât ne aflăm în campanie electorală și toți politicienii se întrec în promisiuni.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Bilanț jalnic privind autostrăzile

Lasă un răspuns