Banii europeni vor aduce lapte și miere în Timișoara, dar… nu se știe când

Regiunea de Dezvoltare Vest are la dispoziție, prin Programul Operațional Regional, axa prioritară 4 – Dezvoltare urbană, 150 de milioane de euro pentru exercițiul financiar 2014-2020.

Din totalul sumei, Timișoarei îi revin 55,87 milioane de euro, cea mai mare parte – 45 de milioane – fiind alocată pentru subaxa 4.1 – mobilitate urbană.

Deși execițiul financiar se încheie, teoretic, în 2020, este puțin probabil ca până atunci să și vedem proiecte implementate, pentru că ne aflăm deja la jumătatea lui 2018, iar Primăria Timișoara nu a depus nici un proiect dedicat mobilității urbane.

Dacă ar fi să judecăm după cele declarate de conducerea municipalității, nu-i chiar așa grabă cu depunerea proiectelor, pentru că termenul expiră în luna decembrie a acestui an, iar banii dedicați Timișoarei nu-i ia nimeni altcineva.

În sfârșit, tramvaie noi

„În primul rând, vă anunț hotărârea noastră de a achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. În acest scop pregătim lansarea licitației pentru desemnarea firmei cu care se va încheia un contract-cadru pentru o perioadă de patru ani. Am vrea ca aceste tramvaie să fie de tip articulat, lungi, cu podea joasă, cu o capacitate de 200 de călători și, bineînțeles, cu toate dotările moderne. Vă dați seama că un astfel de proiect este unul de valoare mare.

Mai întâi va fi contractul-cadru, iar apoi, pe contracte subsecvente, etapizat, vom obține aceste tramvaie pe parcursul a patru ani. Iată-ne într-o situație foarte bună, aș spune, cu parcul de mijloace de transport al STPT, care are 50 de troleibuze noi, 30 de autobuze noi, 30 de tramvaie noi (vor fi în curând, pentru că mai sunt cinci tramvaie Armonia de furnizat pe contractul aflat aproape de finalizare), 20 de minibuze noi, 440 de biciclete noi și șapte vaporașe.

La acestea vom adăuga cele 40 de tramvaie, dar, în anii următori, se impune să mai achiziționăm și autobuze. Documentația este gata și va apărea în curând pe SEAP. În funcție de prețul la care se va adjudeca acest serviciu de furnizare de mijloace de transport de tip tramvai vom vedea câte vom putea să cumpărăm efectiv pe fonduri europene, respectiv pe venituri proprii. Deocamdată, noi trebuie să avem licitația făcută”, a declarat Nicolae Robu.

Fonduri „retro” pentru Armonii

„Nu este nici un motiv să nu obținem fonduri europene, pentru că acolo nu ești în competiție decât cu tine însuți. Există sume alocate, după anumiți algoritmi, pe poli de creștere, pe diverse structuri administrativ-teritoriale. Sunt bani la nivelul Regiunii 5 Vest, apoi, mai departe, sunt împărțiți în interiorul regiunii, fără să fii în competiție cu cineva și tu știi câți bani ai pe axa de mobilitate, câți pentru eficientizare energetică ș.a.m.d. Trebuie să ai proiecte pe care să le implementezi.

Abia când ești la implementare primești banii, dar dacă nu te achiți de toți indicatorii din proiect, chiar dacă ai primit deconturi, rambursări de sume pe care le-ai avansat ca să implementezi proiectul, ți se pot oricând retrage fondurile primite.

Drept urmare, în aceste prime etape tu trebuie să vii cu proiecte. Noi pornim unele proiecte pe venituri proprii și încercăm să comutăm pe finanțare europeană. Sperăm acum, de exemplu, să reușim pe o nouă axă deschisă – să-i zicem axa <<retro>> – să obținem fonduri pentru tramvaiele Armonia, chiar dacă am pornit pe bugetul local această înnoire.

Tot ce am făcut respectă legislația cu strictețe, inclusiv exigențele finanțării europene, și când ești într-o astfel de situație poți primi bani retroactiv pe proiectele demarate pe venituri proprii.

Avem o experiență reușită cu liceele Lenau, Loga și Calderon, începute pe banii Timișoarei și pentru care am primit bani europeni, redistribuiți la nivel național pentru reabilitarea de școli din sumele necheltuite pe POS Mediu. Deocamdată, proiectele pe mobilitate urbană nu sunt depuse, dar le vom depune, pentru că termenul este decembrie”, a explicat primarul.

Piste de vis pe Vidrighin

În afară de achiziționarea de tramvaie noi, Primăria Timișoara mai are în vedere modernizarea bulevardului Stan Vidrighin, care va avea o tramă stradală complet nouă, dintr-o margine în alta. Vor fi reabilitate inclusiv liniile de tramvai și „va arăta superb”, cu piste de biciclete de care vor putea beneficia mii și mii de angajați de pe platforma industrială din Calea Buziașului.

O altă arteră candidată la modernizare este Calea Bogdăneștilor, care va deveni „un bulevard superb al orașului”, proiectul fiind gândit în corelație cu pasajul Solventul și cu viitorul pod peste Bega din aceeași zonă.

Toate acestea sună foarte bine pentru timișoreni, atâta doar că experiențele anterioare ne arată că până când oamenii vor beneficia de proiectele din fonduri europene mai trec aproximativ doi ani după încheierea teoretică a exercițiului financiar, ceea ce înseamnă 2022.

Până atunci, Primăria Timișoara este frământată de o lipsă foarte neplăcută a lichidităților, care se traduce prin datorii la societățile municipalității și diverse întârzieri la plată.

Cu bani știe oricine să facă treabă, adevărata capacitate se poate manifesta în condiții mai puțin prielnice…


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Banii europeni vor aduce lapte și miere în Timișoara, dar… nu se știe când

  1. Nimic nu e mai minunat decat Timisoara din proiectele lui Robu! La realizari stam mai prost, toate scartaie pe ici pe colo, se mai prabusesc la vant, mai incurca circulatia, da’ na’, le avem. Cand vine insa vorba de platit lucrarile comandate, el cica „nu e Mafalda”. Dar e bine, care oras din Romania mai are marinari in hibernare si vaporase noi-noute la conserva? Suntem primii! Parca vad in ziarul de luna viitoare: „vand vaporetto, modern, modelul ,<>, aproape nou, folosit o singura data la facut cu mana spre malurile Begai dupa modelul ceausist”. Ca trecut si intai1 aprilie, si 1 iunie, si tot nu plutesc. Poate de Craciun?

Lasă un răspuns