Administrația USR conduce orașul pe improvizație, prin ședințe de îndată și liste suplimentare de proiecte de HCL
O analiză a activității conducerii USR a Primăriei Timișoara, pe mandatul 2020 -2024, arată că aproape jumătate dintre hotărârile de consiliu local au fost promovate pe repede înainte, prin ședințe extraordinare, convocate “de îndată” și cu multe proiecte promovate pe liste suplimentare.
Proiecte servite consilierilor locali exact înainte de începerea ședințelor, pentru ca aceștia să numai aibă timp să se documenteze și să citească proiectele de HCL și anexele acestora. Așa se face că au trecut hotărâri aberante sau abuzive și multe dintre ele cu dedicație pentru protejații conducerii primăriei.
Ședințele extraordinare, instrument uzual pentru administrația Fritz
În mod normal, conform Codului administrativ (parte integrantă din Ordonanţa de urgenţă 57/2019), care e „biblia” administrației locale, ședințele de îndată se convoacă doar în mod extraordinar, în condiții clare. Având în vedere că în practica administrativă timișoreană a intervenit situația în care s-a abuzat de procedura de convocare a consiliului local al orașului în ședință de îndată, se impun câteva observații.
Potrivit legii administrației publice locale, consiliul local se poate întruni în ședință ordinară, în ședință extraordinară și în ședință de îndată. Întrunirea consiliului local în ședință ordinară, lunar, reprezintă regula, iar întrunirea în ședință extraordinară sau de îndată, excepția.
Inițiativa convocării consiliului local în ședință o poate avea exclusiv primarul, în cazul ședinței ordinare, primarul, prefectul și cel puțin o treime din numărul membrilor consiliului, în cazul ședinței extraordinare, iar în cazul ședinței de îndată, primarul și prefectul.
În toate cazurile, însă, convocarea consiliului local în ședință se face de către primar. Convocarea consiliului local de către primar se face prin intermediul secretarului unității administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor din Legea administrației publice locale.
Consilierii locali pot solicita primarului, și nu secretarului unității administrativ-teritoriale, convocarea consiliului local în ședință extraordinară, însă nu pot convoca deliberativul local în ședință.
Consilierii locali pot cere primarului să convoace consiliul local doar în ședință extraordinară, nu și în ședință de îndată, pentru că dacă legiuitorul ar fi dorit acest lucru, l-ar fi reglementat expres. Excepțiile sunt de strictă interpretare și aplicare.
În context trebuie să se facă distincție între cererea de convocare a consiliului local, care este atribut atât al primarului, cât și al altor subiecte de drept (prefect, cel puțin o treime dintre consilierii locali), și convocarea efectivă, care este atributul exclusiv al primarului.
În concluzie, primarul este singurul subiect abilitat de legiuitor să convoace ședința consiliului local, iar secretarul unității administrativ-teritoriale concretizează manifestarea de voință a primarului. Consilierii locali nu pot convoca și nici nu pot cere primarului convocarea consiliului local în ședință de îndată, ci pot doar solicita convocarea consiliului local în ședință extraordinară.
Dreptul exclusiv al primarului de a convoca consiliul local în ședință, indiferent de caracterul ședinței, este în același timp și o obligație a acestuia, deoarece el nu poate refuza convocarea consiliului, refuzul încadrându-se în categoria abuzului.
Ce spune legea
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, la Secţiunea a 4-a – Funcționarea consiliului local, articolul 133, stabilește că tipurile de ședințe ale consiliului local:
(1) Consiliul local se întrunește în ședințe ordinare, cel puțin o dată pe lună, la convocarea primarului.
(2) Consiliul local se poate întruni și în ședințe extraordinare la convocarea:
a) primarului;
b) a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție;
c) primarului, ca urmare a solicitării prefectului, în condițiile prevăzute la art. 257 alin. (2).
Articolul 134 Convocarea ședințelor consiliului local
(3) Data ședinței consiliului local precizată cu ocazia convocării este stabilită, cu respectarea modului de calcul al termenelor procedurale, prevăzut de art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, astfel:
a) în termen de 5 zile de la data comunicării dispoziției de convocare pentru ședințele ordinare;
b) în termen de 3 zile de la data comunicării dispoziției sau documentului de convocare pentru ședințele extraordinare.
(4)
(4) În caz de forță majoră și/sau de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei, ai orașului sau ai municipiului/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori în alte situații stabilite de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, prin excepție de laalin. (3) lit. b), se face de îndată.
În ceea ce privește listele cu proiecte suplimentare, trebuie să fie vorba de situații sau contexte urgente.
Articolul 135 Ordinea de zi.
(8) Suplimentarea ordinii de zi se aprobă numai pentru probleme urgente cu majoritate simplă.
Anul 2023, campionii improvizațiilor de moment
Unele primării de orașe din România au centralizate public numărul ședințelor extraordinare și proiectele propuse spre votate pe liste suplimentare.
Nu este și cazul Primăriei Timișoara, care nu are niciun interes să arate că se folosește des de aceste instrumente spre a promova prin HCL-uri cu dedicație, diverse interese care sunt urgente pentru prieteni și apropiați ai edililor sau ai USR.
Așa că realizarea unei centralizări presupune o muncă de chinez bătrân, mai exact parcurgerea tuturor documentațiilor și a dispozițiilor primarului, una câte una.
Astfel, în luna ianuarie 2023 au fost 4 ședințe extraordinare, dintre care 2 în zile consecutive (19 și 20 ianuarie) și nu mai puțin de 6 proiecte pe lista suplimentară / anexă la ordinea de zi.
În februarie au fost 5 ședințe extraordinare și 4 proiecte suplimentare.
În martie s-au ținut 3 ședințe extraordinare, cu 7 proiecte pe listele suplimentare, 6 dintre proiecte fiind într-o singură anexă, la ședința din 21 martie.
În aprilie au fost 5 ședințe extraordinare, dintre care unele în zile consecutive: pe 3 și 4 aprilie și pe 20 și 21 aprilie. Proiectele pe liste suplimentare au fost în număr de șase.
În luna mai, s-au ținut 3 ședințe de îndată cu nu mai puțin de 12 proiecte suplimentare. În iunie, au fost 5 ședințe extraordinare și 13 proiecte suplimentare.
În iulie 2023, au fost 2 ședințe extraordinare, însă cu un număr de 17 proiecte suplimentare, dintre care 15 într-o singură ședință, cea din 25 iulie.
În august, lună de vacanță, s-au ținut 4 ședințe extraordinare la care au fost promovate pe liste suplimentare un record de 21 de proiecte pe anexe cu proiecte suplimentare în ordinea de zi.
În septembrie 2023, primarul a convocat 5 ședințe extraordinare la care au fost aprobate nu mai puțin de 11 proiecte de HCL suplimentare.
În luna octombrie, s-au ținut 8 ședințe extraordinare de consiliu local și au fost supuse aprobării 20 de proiecte suplimentare.
În noiembrie au fost 4 ședințe de îndată și s-au promovat 48 de proiecte, dintre care 39 doar pe anexa la ordinea de zi a ședinței extraordinare din 28 noiembrie.
În fine, în decembrie 2023, primarul a convocat consiliul local în 3 ședințe extraordinare, supunând aprobării 29 de proiecte suplimentare, deși ar putea fi mai multe, din cauză că proiectele ședinței din 7 decembrie nu sunt publice proiectele de HCL propuse spre aprobare.
Făcând un total, în anul 2023, administrația Fritz a guvernat orașul absolut pompieristic, convocând 51 de ședințe extraordinare și promovând nu mai puțin de 194 de proiecte suplimentare.
Anul 2024, o nebuloasă
Analiza și cuantificarea datelor privind activitatea executivului Primăriei și a Consiliului Local este aproape imposibilă din cauza haosului de pe celebrul portal al Primăriei Digitalizate.
Procese verbale și dispoziții de primar lipsesc, la fel ca și multe dintre convocatoare, astfel că nu am reușit să facem un tablou exact de activitate în lipsa informațiilor care, conform legii, ar trebui să fie prezentate în formă completă pe site-ul primăriei.
Câteva date am reușit totuși să centralizăm, cu aproximație. Din ce s-a putut număra în anul 2024, pe vechiul mandat al consilierilor din exercițiul 2020 -2024, au rezultat un număr de 29 de ședințe extraordinare “de îndată”, la care s-au votat 321 de hotărâri de consiliu local.
Anomalii și ilegalități în buna guvernare locală
Două anomalii, care în fapt sunt ilegalități, le-am sesizat în ziua de 22 februarie 2024, când apar două hotărâri pe o listă suplimentară la cea suplimentară, chestiune care se repetă în 24 aprilie 2024, când apare o listă suplimentară cu 8 proiecte, căreia îi este adăugată o listă suplimentară… suplimentarei, conținând 9 proiecte.
În mandatul 2020 – 2024, consilieri din partea PNL, precum Dan Diaconu, Adrian Lulciuc sau Simion Moșiu, dar și Roxana Iliescu s-au plâns că multe proiecte conțin greșeli și inexactități.
CITEȘTE ȘI: Întreruperi programate de curent în Timiș, în săptămâna 9-13 decembrie
Ei au acuzat și vicierea procedurii de vot prin faptul că proiectele le sunt puse la dispoziție foarte târziu, adică în ziua votului, chiar cu mai puțin de o oră înainte de a intra la vot. Astfel, ei nu apucă să parcurgă referatele, motivările și documentația și votează în necunoștință de cauză sau, mai prudent, se abțin ori votează contra propunerii.
Odată cu învestirea noului Consiliu Local, circul continuă. Consilierii care sunt la primul mandat sunt șocați de lipsa de transprență și de faptul că li se pun la dispoziție proiectele de hotărâri cu câteva zeci de minute înainte de momentul ședinței și al votului.
Legea prevede că proiectele ar trebui puse în transparență și spre dezbatere timp de 30 de zile înainte de a fi supuse la vot, însă administrația USR a Primăriei Timișoara nu a respectat aceste prevederi legale niciodată din 2020 până în prezent.
Consilierul local Ilie Sîrbu și colegii săi din Alianța pentru Unirea Românilor s-au abținut la vot la ultimele ședințe tocmai din cauză că proiectele și anexele le-au fost date cu doar câteva ore înaintea votului și nu au avut timp să le studieze.
Culmea este că la penultima ședință au fost mai multe proiecte pe ordinea suplimentară decât pe cea ordinară. Mai mult, așa cum reiese din cele două documente de mai jos, pentru data de 19 noiembrie 2024, primarul Dominic Fritz a emis două dispoziții pentru două ședințe extraordinare în aceeași zi, una de la ora 17 și una de la ora 18.
Pentru cea de-a doua ședință, de la ora 18, au existat 3 puncte suplimentare pe ordinea de zi.
Ilie Sîrbu, liderul de grup al consilierilor de la Alianța pentru Unirea Românilor, a anunțat în plen că se vor abține de la vot din cauză că au primit foarte târziu acces la documentele ce urmau a fi votate, de abia cu o seară înainte, la ora 21, și nu au avut timp să le studieze.
La ședința extraordinară din 3 decembrie 2024, au fost introduse spre votare nu mai puțin de 19 proiecte suplimentare. O adevărată bătaie de joc, motiv pentru care unii dintre consilierii locali au decis că vor boicota votul în consiliul local dacă nu se respectă prevederile legale de termene și înștiințări dar și principiul transparenței, așa cum sunt ele stipulate în Legea administrației publice locale și în Codul administrativ. Ei cer să li se comunice proiectele de hotărâri cu tot cu anexe și referate în termenele stipulate de lege.
transparenta NU E NEGOCIABILA!🤪
nu stiu ce e asa greu de inteles ce inseamna asta😂🤣😂🤣😂🤪🤪🤪
#revolutia bunei guvernari🤪
a fost votat si inca de 2 ori, deci:
#idiocracy🤪