”15 noiembrie – Marea păcăleală?!”

Luna noiembrie este luna în care volumul vânzărilor generate de campaniile de reducere din cadrul evenimentului comercial Black Friday atinge zece la sută din totalul vânzărilor de bunuri realizate de-a lungul unui an.

CITEȘTE ȘI: Se dă lege! Românii care ar putea ieși mai devreme la pensie

Campania #YourEUright promovează drepturile consumatorilor, în România, dar și în celelalte state membre ale UE. Inițiată de departamentul pentru justiție (DG JUST) al Comisiei Europene, aceasta se desfășoară simultan în zece țări din Uniunea Europeană și se adresează în special tinerei generații, cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani, care are un interes ridicat pentru tehnologie și ai cărei membri sunt utilizatori activi ai rețelelor de socializare.

Asociația Pro Consumatori (APC) România participă la campania europeană de informare a consumatorilor “Cunoaște-ți drepturile. Trebuie să știi când ai dreptate”, axată în principal pe achizițiile online.

”15 noiembrie – Marea păcăleală?! Cum poți anunța reduceri de 80-90 la sută din prețul de referință? Asta înseamnă că în cursul anului consumatorii au fost furați prin practicarea unor prețuri foarte mari, mult mai mari decât prețurile practicate pentru aceleași produse în țările dezvoltate! Propaganda plătită de marii jucători de pe această piață anunță un Black Friday cu vânzări de peste 300 milioane euro și peste 10 milioane de produse vândute! Unii comercianți promit numai produse de calitate! De unde produse de calitate, când durata de viață a produselor s-a redus la jumătate din cea care exista la începutul anului 2000! Black Friday este mai degrabă o campanie de volum, nu una de reducere a prețurilor!”, atrag atenția reprezentanții APC România.

Potrivit acestora, apar creșteri artificiale ale prețurilor de referință practicate în ultimele 30 de zile înainte de lansarea campaniei comerciale Black Friday.

”În România <>, constatarea aparține Consiliului Concurenței, care a realizat o investigație privind un posibil abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor de intermediere prin platformele online din România. Responsabilă de această situație este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, care nu verifică prețurile practicate de marii jucători de pe piața comerțului online cu cel puțin 30 de zile înainte de lansarea acestei campanii comerciale, verificări care trebuie continuate și în săptămâna în care se desfășoară campania comercială Black Friday, numai așa consumatorii pot fi siguri că reducerile sunt reale”, spun cei de la APC România.

“APC solicită marilor jucători de pe piața comerțului online să afișeze pe platforma proprie pentru fiecare produs comercializat, informații privind evoluția prețului de referință și al prețului practicat în ultimele 30 de zile. Suspiciunile cu privire la reducerile reale practicate de Black Friday se mențin atât timp cât nu va exista un instrument de verificare a veridicității acestora, care să permită vizualizarea istoricului de preț pentru fiecare produs din oferta comerciantului”, a declarat conf. dr. Costel Stanciu, președinte APC.

Asociația Pro Consumatori România a întocmit un decalog al consumatorului dependent de Black Friday.

”Nu cumpăra produse la care reducerile depășesc 30 la sută din prețul practicat în urmă cu 30 de zile! De ce? În cursul anului ai fost furat de acei comercianți prin practicarea unor adaosuri comerciale de tip alimentație publică!”, este prima regulă amintită de experți. Potrivit acestora, înainte de a face cumpărături online încearcă să afli cât mai multe lucruri despre acel comerciant, pentru a verifica dacă acesta are sediul în România sau în altă țară membră a Uniunii Europene, iar ca măsură de precauție se va opta pentru cei care acceptă plata la momentul livrării produsului.

De asemenea, reprezentanții APC România recomandă doar achiziționarea produselor necesare, rezistarea în fața promisiunilor comercianților și alegerea magazinelor clasice.

”Dacă faci cumpărături online, ai la dispoziție 14 zile calendaristice să renunți la acele produse fără a-ți justifica decizia luată! Atenție! Acest termen nu se aplică în cazul produselor achiziționate din magazinele clasice! Dacă te-ai răzgândit în privința produselor achiziționate online și ai notificat comerciantul în acest sens, acesta trebuie ca în termen de 14 zile calendaristice, care încep să curgă din momentul notificării, să-ți ramburseze prețul plătit.

O comandă online se onorează de comerciant în termen de 30 de zile calendaristice!

Atenție! Politica magazinului poate să prevadă termene mai scurte de livrare decât termenul legal! În caz de neonorare a comenzii în termenul legal sau în termenul promis de comerciant, mai mic decât termenul legal, comerciantul este obligat să-ți înapoieze banii în termen de șapte zile calendaristice! Ai dreptul să deschizi coletul și să verifici dacă produsul este intact și corespunde comenzii tale! Nu accepta produse neconforme atât din punct de vedere al comenzii, cât și din punct de vedere al caracteristicilor de calitate definitorii pentru tipul de produs comandat”, spun cei de la APC România.

Potrivit acestora, este recomandat să fie alese produsele pentru care comerciantul acordă garanție comercială, care este mai mare decât garanția legală (în general, de doi ani). Dacă după o anumită perioadă de utilizare, produsul achiziționat nu mai poate fi folosit, dar se află în perioada de garanție comercială/legală, cumpărătorul are dreptul la repararea fără costuri în termen de 15 zile calendaristice.

Produsul aflat în perioada de garanție poate fi înlocuit cu alt produs de același fel doar dacă nu poate fi reparat sau în situația în care nefolosirea acestuia din cauza defectului identificat depășește o perioadă de timp de zece la sută din perioada de garanție acordată de comerciant. Contravaloarea produsului achiziționat este returnată doar atunci când produsul nu poate fi reparat, respectiv înlocuit cu un altul identic


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns