O nouă gaură de peste 50 de milioane de euro în bugetul țării, după ce constructorul italian al autostrăzii Lugoj – Deva a câștigat procesul la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Mai mult, judecătorii au stabilit că fostul contract încă este în vigoare.
CITEȘTE ȘI: Bulgaria repornește turismul, cu prețuri reduse. Țara vecină anunță când vor fi primiți românii
În august 2017, după vizite cu presa pe șantier în care s-au răstit la constructori, ministrul Răzvan Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini Impregilo pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, singură bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac și care este estimată la 300 de milioane de euro.
Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare, într-un moment în care CNAIR încearcă cu disperare, pe ultima sută de metri, să contracteze lucrările la tuneluri pentru a nu fi nevoită să dea banii europeni înapoi pe toată autostrada Lugoj – Deva.
Rezilierea contractului pe A1 Lugoj – Deva Lot 2 și bâlbâiala eternă cu tunelurile
În vara lui 2017, după ce la începutul anului a încercat fără succes să schimbe strategia CNAIR și să renunțe la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se știau, practic, dinaintea contractării lucrărilor pe Lotul 2), ministrul Răzvan Cuc (PSD) și șeful CNAIR de atunci Ștefan Ioniță au tot făcut vizite pe șantierul lotului 2 Lugoj – Deva în care s-au plâns în față presei de constructor.
Pe 10 august 2017, CNAIR anunță rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, o decizie catalogată de societatea civilă drept „o măsură de cosmetizare a ministrului Transporturrilor” și de a evita o decizie tranșantă privind tunelurile.
Trebuie precizat că până la acel moment Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri (deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit și a schimbat strategia: a licitat abia în 2019 proiectarea și execuția tunelurilor. Licitație care e blocată de aproape un an.
Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează
Daca s-a concluzionat ca contractul este in vigoare,firma in cauza sa termine lucrarea,ar fi cazul ,ca romanasii e buni la plata,asa ca la Beshtel !