Vlad Capotescu, organizatorul retroparadelor la Timişoara: „În anii ’99-2000, toate maşinile scoase la vânzare le aparţineau lui Antonescu sau Regelui Mihai”

De profesie economist, actualmente evaluator la o bancă din Timişoara, Vlad Capotescu are un hobby pe cât de costisitor, pe atât de apreciat. Datorită acestui hobby, reuşeşte să aducă parfum de epocă în centrul urbei, de două ori pe an, prin organizarea paradelor autovehiculelor retro.

– Cum a luat fiinţă această comunitate a iubitorilor de maşini de epocă?

– A fost la început compusă din trei persoane, dintre care unul avea o maşină şi ceilalţi doi vorbeau despre maşini. Eu eram unul dintre cei care povesteau despre maşini, iar cel care avea un autoturism vechi îl ţinea nemişcat deoarece vehiculul nu era în stare de funcţionare. Desigur, mai erau persoane în Timişoara care deţineau maşini de acest gen, dar erau comercianţi dornici de câştiguri fabuloase.

În presa anilor ’99 – 2000 orice maşină scoasă la vânzare era fie a lui Antonescu, fie a Regelui Mihai, aşa erau prezentate anunţurile, pentru a creşte valoarea autoturismelor. Acum, comunitatea a ajuns la 65 de persoane. Nu sunt toţi membri ai clubului, dar 65 de persoane sunt pe grupul nostru dedicat de whatsapp. –

De la an la an, la retroparadă participă tot mai mulţi colecţionari…

– Clubul retromobil este membru FIVA (Federaţia Internaţională a Vehiculelor de Epocă), iar calendarele automobilistice se comunică fiecărei ţări. Astfel, vecinii din Ungaria, din Serbia vin la noi, noi mergem la ei.

–  Cum a fost primul eveniment de acest gen?

– Prima paradă retromobil a fost în toamna lui 2012. A fost încropită ad-hoc, fără aviz. Ne-am strâns într-o parcare. În primăvara anului 2013 am demarat cu mult timp înainte activitatea, m-am interesat la primărie care sunt procedurile, am obţinut toate avizele. La prima retroparadă au fost opt maşini, acum am ajuns la peste 40, iar când vin și colecţionarii sârbi… am ajuns, în cel mai prolific an, la 79.

– Sunteţi pasionat şi de istorie…

– Da. Am peste o mie de fotografii şi ilustrate din anii ’20, ’30, ’40 cu şi despre automobile din Timişoara interbelică, care au stat la baza unui studiu concretizat prin cartea: „Automobile în Timişoara interbelică”, ajunsă la cea de-a doua ediţie, ce cuprinde peste 400 de fotografii.

Primul exemplar publicat a fost puţin pe fugă, deoarece trebuia să iasă exact în ziua în care avea loc retroparada şi am constatat că anumite informaţii erau incomplete. Aceste informaţii s-au referit la traduceri. Aşa cum limba română era diferită faţă de cea actuală, aşa erau şi maghiara şi germana. Şi cum majoritatea anunţurilor erau în maghiară sau germană, a fost o adevărată aventură traducerea articolelor din limba maghiară.

Norocul meu a fost că ştiam termenii tehnici şi prinzând două-trei cuvinte din frază, ştiam la ce se referă. Dar tot ajungeam la nişte termeni cum ar fi „tijă de împingere” (frâna de mână) sau „apărător de vânt” (parbriz). Aceste denumiri erau în reclamele ungureşti din anii 1925-1940.

 

Cartea cuprinde informaţii şi fotografii din Timişoara. Am consultat arhivele naţionale, firmele din acea perioadă care se ocupau cu vânzarea maşinilor, articole din ziarele locale ale vremii şi colecţia personală de fotografii. Am identificat maşinile pe mărci, pe modele.

În documentarea cărţii am avut acces la anuarul tuturor automobilelor şi trăsurilor înmatriculate în România, tipărit în 1924, de către şeful Chesturii Bucureşti şi retipărit în 1929. În acea bază de date erau trecuţi proprietarii care deţineau maşini, cu numere de înmatriculare.

 

În 1924 erau 178 în Timiş-Torontal, în 1929 erau 1780, pentru ca în 1939 să fie peste 2.500. Trecând proprietarii maşinii în carte, un tânăr a văzut numele bunicului său şi mi-a spus. A venit cu poza pe care am adăugat-o în volum, am precizat sursa şi a fost de acord.

Vlad Capotescu este cel mai longeviv preşedintele al unei filiale retromobil din ţară. El spune că într-un an-doi va preda ştafeta unei persoane care să-i continue munca. Timişoreanul are în prezent o maşină de epocă, un Cadillac decapotabil.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns