SITUAŢIE ABSURDĂ: în Timiș există criză de forță de muncă și penurie de oameni de angajat

multinationala

Județul Timiș se confruntă cu o acută criză de forță de muncă, invocată îndeosebi de angajatori, care se plâng că întâmpină tot mai serioase dificultăți în dezvoltarea afacerilor, din acest motiv. În același context, Timișul începe să fie dat exemplu pentru șomajul scăzut, iar edilii se mândresc cu cifrele care dau bine în clasamente.

S-a inoculat ideea că această parte a țării e un ”El Dorado” al locurilor de muncă, unde numai cine nu vrea nu are ce să muncească. Ideea nu este departe de adevăr și poate fi privită, într-adevăr, ca un motiv de fală bănățeană, cu consecințele pozitive de imagine care decurg din această situație: cadru propice pentru noi afaceri, atragere de forță de muncă suplimentară, creștere a consumului și alte beneficii pentru zonă.

Cu toate astea, senzația multor localnici – și nu numai a lor – este că lucrurile nu sunt chiar atât de roz, o dovadă fiind și fluctuația extrem de mare de pe piața muncii. De ce pleacă angajații, dacă avem locuri de muncă atât de bune?

Angajați, nu forță de muncă

Un prim argument al dinamicii uriașe de pe piața muncii îl reprezintă salariile. Normal, omul merge acolo unde e plătit mai bine. Mulți angajatori au ridicat ștacheta, dau salarii mai bune, dar tot nu reușesc să acopere oferta de locuri de muncă, dând vina pe neseriozitatea celor aflați în căutarea unor servicii. Lucrurile nu stau însă chiar așa.

Adrian Negoiță, președinte CNSLR Frăția Timiș, spune că abordarea este complexă și ține de o multitudine de factori care trebuie luați în considerare: ”Nu e chiar așa de simplu. Nu e suficient să deschizi o afacere și să aduci oameni cu autobuzele, care să lucreze și să le dai 1.500 de lei salariu, din care mai mult de jumătate îl dau pe chirie. Aici discutăm de un concept de dezvoltare regională, care implică mai mulți factori. Oamenii aceștia nu sunt animale, ei au nevoie de o familie care să fie lângă ei. Trebuie construite creșe, grădinițe, școli, blocuri de locuințe, cabinete medicale, nu putem vorbi de o integrare fără a avea toată infrastructura necesară. Spunem că aducem chinezi sau alte naționalități care să muncească, dar aceștia nu pot fi înglobați atât de simplu în sistemul nostru. Ei nu se pot desprinde așa de ușor de cultura și tradițiile lor, de aceea este nevoie de o strategie pe termen mediu și lung. Pe noi ne-a ajutat apropierea de vest și deschiderea unor investiții noi, dar ne-am limitat la lucruri pe termen scurt, fără să gândim deloc în perspectivă. Ar trebui să existe o strategie concepută de dezvoltatori împreună cu autoritățile locale. Am acuzat unele practici din trecut ca fiind comuniste, deși s-au dovedit viabile. Spre exemplu, ILSA sau Comtim s-au dezvoltat în jurul unui concept integrat, cu locuințe, creșă și alte facilități. Să nu uităm că lucrăm cu oameni, nu cu roboți pe care îi aducem cu autobuzele la muncă”.

Natalitate scăzută, aspirații mai mari

Și Marcel Miclău, directorul Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă și Șomaj (AJOFM) Timiș, consideră că doar printr-o astfel de strategie putem vorbi de angajați și patroni mulțumiți. Chiar dacă Timișul are cel mai scăzut șomaj, nu toți angajații sunt mulțumiți. Miclău aduce în discuție și alți factori care își pun amprenta pe criza de forță de muncă. În primul rând, spune directorul AJOFM Timiș, e vorba de natalitatea scăzută.

Revenim însă la problema de fond, pentru că în România nu mai este încurajat acest fenomen și din cauza facilităților care ar trebui să existe lângă fabricile create: creșe, grădinițe, blocuri. Apoi, sistemul de învățământ nu este suficient corelat cu piața muncii și se constată că, după trei sau patru ani de școală, tinerii se confruntă cu alte probleme decât cele inițiale.

Nu în ultimul rând, sunt mulți care tind spre zone unde le sunt oferite condiții mai bune de realizare profesională, de construire a unei cariere, de apreciere în societate, dincolo de partea salarială și de locul din autobuz care îi duce la serviciu.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

8 thoughts on “SITUAŢIE ABSURDĂ: în Timiș există criză de forță de muncă și penurie de oameni de angajat

  1. Nu e forta de munca ??? Mai degraba as zice ca unii nu sunt asa prosti precum cred administratorii unor firme… . Exemplu : Kromberg Timisoara unde nu neaparat e un salariu prost pe cat e bataie de joc fata de muncitori. Am muncit 2 saptamani in firma mentionata mai sus si mi’e scarba de ei. De ce ?? Pai acolo o duc bine sefii si ‘sefutii’ sa zic asa , oamenii trag de numa … se fac pe schimb mai bine de 100 de cablaje si e o dezorganizare totala. Cei care sunt mai vechi si au ‘pile’ la seful stau si cate 16 ore , in cele 8 ore care le sta in plus avand sarcina sa il invete pe alt angajat care e nou in firma dar lucrurile nu stau chiar asa… dupa o zi sau doua cand angajatul nou invata ce are de facut , astia care sunt la 16 ore nu il mai ajuta nimic , stau de vorba cu altii , ies numa la tigara , cafele etc… . Dupa cum bine stiti Kromber angajeaza continuu oameni pt ca din 40 daca raman 2 sa lucreze acolo si tocmai din cauza asta mentionata de mine mai sus. Inca ceva… se trage de muncitori sa se produca cat mai mult dar cand vin controale sau mai bine zis sefii aia mari din Germania benzile se regleaza sa mearga foarte incet ca doar asa se munceste… . Sa nu credeti ca in alte tari la aceeasi firma oamenii sunt chinuiti asa… . E BATAIE DE JOC LA KROMBERG .

    1. Singura logica ar fi pentru grabirea liniei de productie cand sefii nemti nu sunt in fabrica: Sefii locali se folosesc de acea linie de productie ca sa produca componente pe care le vand ulterior prin firmele lor…ca si cum ti-ar da cineva cadou linia de productie timp de X ore pe luna… Cand vine neamtul se incetineste linia…sa para ca produc atata cat le cere neamtul…dupa ce pleac…maresc viteza iar cablajele facute in plus lunar ( in acele x ore ) sunt scoase din fabrica si vandute prin firma sefilor la alte companii…

  2. Cam in toate multinationalele care au venit in Timisoara se intampla lucruri asemanatoare cu cele descrise mai sus. Oamenii sunt exploatati, iar mai bine o duc sefii din fabricile respective care se cred niste zei, insa asta datorita si oamenilor care lucreaza acolo si le permit sefilor sa vorbeasca urat cu ei, crezand ca daca sunt sefi au dreptul sa faca orice si nu indraznesc sa-i contrazica cu nimic. Sefii au dreptul la cat mai multe pauze de parca nu e tot angajat ca restul oamenilor. E trist ce se intampla in aceste asa zise multinationale!!!!!!!!!!!!

  3. La fel TT Electronics care are o shleacta de sefi si sefute din Hunedoara, toti neamuri, insa acuma s-a intors placa, deoarece sunt intr-o criza de personal cum a fost Felx, care si-a mai revenit putin.
    Kathrein care si ea este intr-o criza de personal, deoarece aplica o politica ciudata de angajare, apoi restructurare.
    SWOBODA mai ca nu se roaga prin anunturile de recrutare, iar salariul este o mizerie
    HELLA a marit salariul brut destul de mult conform surselor de pe piata. Un salt urias, insa pilele si relatiile inca persista.
    AMSC incearca sa reziste, insa in 3 ani va pleca din Timiosoara.
    Kimball Electronics a fost o promisiune, insa operatorii, respectiv personalul de specialitate care se angajeaza pleaca dupa 3 saptamani, motivul nu se stie inca.
    VALEO are cele mai mari salarii dupa grupul Continental, a avut o urcare de 7,9 la suta in 8 luni, ceea ce ne spune ca s-au lovit tare cu capul.
    FM Logistic a pierdut 2,9% din angajati in prima parte a lui 2016 si continua sa scada numarul acestora.
    CONTITECH va ramane in 3 ani fara operatorii daca nu va marii salariile cel putin cu 15% brut in urmatorul an.
    LIDL rezista, datorita politici corecte fata de angajati, iar faptul ca consul este pe crestere nu se pune problema de plata primelor, etc
    HERAEUS a intrat pe piata bine, insa numarul angajatiilor scade, datorita conditiilor de munca raportata la remuneratie, lipsa de bonificatii si beneficii.
    MAHLE – este in situatia TT Electronic care ofera o suma recompensa pentru angajatul care recomanda o persoana din afara, si care sta in firma minim 2 luni.

  4. Am incercat sa ajut pe cineva cu un loc de munca la Timisoara si i-am dus CV-urile la mai multe firme! I-a fost greu cu chiria mai ales ca a platit comisioane si garantii pt o camaruta de 15 mp.Apoi a dat interviuri si din pacate a urmat celebra replica //VA SUNAM NOI PESTE 2 saptamani//.Practic a irosit niste bani pe o chirie si un comision si a plecat acasa vazand ca nu se poate supravietui muncind cinstit.Foarte absurda situatie din pacate.Un angajat nu merita un 1800 lei pe 180 de ore muncite insa un agent merita 500 de lei pt un ca da un telefon si iti face cunostinta cu proprietarul ! Iar la fel sa iti bati joc de un candidat mai ales cand e nevoie de forta de munca

    1. desi e o criza acuta de personal Cv-uri se primesc gramada peste tot dar nimeni nu stie ca-n multe cazuri de fapt sunt aceleasi persoane. asa ca unii bine pregatiti sunt chemati in mai multe locuri ocupand teoretic sansa altora. dar si multinationalele aleg haotic parca sau mai nou ce nimeresc. Daca un mare Supermarket a ajuns sa angajeze casiere minore, care pe deasupra au si abandonat scoala din clasa a 6-a ? Caz real, cunosc personal situatia.Minorii lucreaza 6 ore dar trebuie sa le dai salariul intreg deci ii costa mai mult decat un proaspat absolvent ptr care poate primi si ajutor de la stat. Ce sa credem? Absolventii indiferent de pregatire viseaza salarii mult peste minim? Sau nu se mai gasesc, au plecat „pe drumul tarii „?

  5. Mihai Andrei, singura logica ar fi pentru grabirea liniei de productie cand sefii nemti nu sunt in fabrica: Sefii locali se folosesc de acea linie de productie ca sa produca componente pe care le vand ulterior prin firmele lor…ca si cum ti-ar da cineva cadou linia de productie timp de X ore pe luna… Cand vine neamtul se incetineste linia…sa para ca produc atata cat le cere neamtul…dupa ce pleac…maresc viteza iar cablajele facute in plus lunar ( in acele x ore ) sunt scoase din fabrica si vandute prin firma sefilor la alte companii…

Dă-i un răspuns lui Mihai Andrei Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *