Facebook-ul nostru cel de toate zilele

Are vreo vină Facebook-ul că a oferit date confidențiale despre utilizatorii rețelei de socializare unei companii specializate în analiza profilurilor celor care postează și, eventual, primesc like-uri? De altfel, Facebook te întreabă din start la ce te gândești. Sună ca un avertisment…

Ideea de bază este aceea de a propaga un mod de comunicare ce să reprezinte personalitatea fiecărui individ, dorința lui de a se manifesta public, de a-și exprima gândurile întrun cadru virtual asociat noțiunii de prietenie.

Încă de la început se știa că Facebook stochează datele personale ale fiecărui utilizator, că poate crea dependență și că pe lângă laturile sale pozitive, mai ales de natură psihologică, are și conotații negative atât cu privire la mesajele expediate, cât și la capacitatea de a controla veridicitatea informațiilor cu impact mediatic.

Dintr-odată, omenirea s-a trezit în fața unui fenomen social fără precedent, despre care deocamdată nu se știe cât este de benefic sau de nociv, mai ales când profilurile psihologice ale utilizatorilor pot fi folosite în campaniile electorale. În același timp, reprezintă și un mijloc de a măsura nivelul de gândire la nivel mondial și de a recepta tendințele sociale ale unor comunități sau grupări disparate.

Se estimează că în jur de două miliarde de persoane nu mai concep existența fără conectarea la Facebook, fie pentru a se exprima, fie pentru a aștepta postările altora dincolo de atributele publicitare și de cele cu conținut strict cultural sau turistic. Panoplia este atât de largă, încât o cuprindere totală a ei este, practic, imposibilă.

Cu toate acestea, scopul principal al Facebook-ului este cel al defulării. Forța Internetului de a stoca un număr infinit de informații trebuia să conducă, în mod inerent, la o prelucrare a lor prin intermediul utilizatorilor pentru că orice informație solicitată configurează profilul virtul al celui care o caută. Facebook aduce în plus interactivitatea, fotografia, CV-ul oferit de bună voie, înmagazinează destine umane, atât cât pot fi devoalate sau să rămână în perimetrul aparenței, dar poate fi și un mediu propice unui demers personal cu priză la public.

Nu în mod întâmplător, prin intermediul Facebook s-au constituit partide și au apărut lideri politici. Concret, a devenit o rețea indispensabilă în spectrul comunicării chiar dacă dă naștere și unor stări angoasante, mergând până la atitudini extreme, uneori patologice. Pe un teritoriu virtual atât de vast, având un numitor comun, cel al dependenței, dar și o imensă diversitate de opinii și de contrarietăți, recunoașterea mobilului politic nu este, totuși, greu de decriptat.

Pentru că foarte mulți dintre cei care apelează la Facebook își exprimă fără rezerve atașamentul politic, fiind de multe ori veritabili susținători ai unor doctrine sau ai unor candidați. Aici se află punctul nevralgic al Facebook-ului, adică în faptul că își aduce contribuția la manipularea în masă și că afectează campaniile electorale tradiționale. Ceea ce se străduiesc să realizeze institutele de sondare a opiniei publice se plasează la nivelul suprafaței, și nu al profunzimii prin care alegătorilui i se oferă ce-și dorește.

Însă – și aici este un mare… însă – a promite alegătorului că va primi ceea ce-și dorește nu înseamnă că te face automat câștigător, ci doar că ai avut acces la o realitate pe care o poți specula. Atât și nimic mai
mult. Fără îndoială, este un avantaj, dar nu unul decisiv. Pentru că dincolo de această realitate trebuie să apară și personajul în stare s-o exprime. Dar acest element esențial nu este deloc ușor de atins sau de pus în valoare.

Categoric, Facebook-ul a greșit grav când a pus la dispoziție unei alte firme datele personale ale utilizatorilor și va plăti scump această eroare. Dar în speța respectivă, căci este o speță juridică, nu oricine ar fi ajuns președintele SUA ca simplu beneficiar al profilurilor psihologice respective. Iar Facebook, ca și orice alt colos al lumii contemporane, va avea de unde să plătească.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns