Celebra mezzosoprană Aura Twarowska, solistă în concertul de la „Capitol”

Cei care vor alege să-şi petreacă această seară în Sala „Capitol” a Filarmonicii de Stat „Banatul” din Timişoara se vor putea delecta cu un concert simfonic de excepţie, în cadrul căruia o vor putea admira ca solistă pe celebra mezzosoprană Aura Twarowska.

Programul va cuprinde Preludiul şi Moartea Isoldei din opera „Tristan şi Isolda”, de Richard Wagner, Wesendonck Lieder, tot de Wagner, şi Simfonia nr. 2 în Re Major, op.73, de Johannes Brahms.

„Interesantă ideea maestrului Gheorghe Costin, dirijorul concertului, de a pune faţă în faţă, într-o seară muzicală, doi compozitori care au trăit în aceeaşi perioadă şi care s-au situat pe poziţii diametral opuse: Wagner – un revoluţionar care vedea în viitor – şi Brahms, care era adeptul spiritului clasic şi care nu a scris nici o lucrare programatică, nici o operă.

Dovadă că au rămas pe picior de egalitate este frecvenţa și interesul cu care creaţiile lor sunt urmărite până astăzi. Cele două lucrări ale lui Wagner sunt legate între ele de o poveste de dragoste. Otto Wesendonck era un negustor de mătase, dar şi un susţinător al artelor.

Era un fel de bancher al lui Wagner, căci îl ajuta cu bani pentru proiectele sale artistice, fără să-i ceară înapoi. În casa lui Otto a cunoscut-o pe soţia acestuia, Mathilde, între ei născându-se o iubire intensă. Dacă privim un tablou al vremii vom vedea că era o femeie deosebit de frumoasă, iar dacă mai spunem că scria poezii cu mult talent, se poate înţelege ce l-a subjugat pe Wagner.

Posibil ca dragostea lor să fi fost platonică, pentru că descoperirea iubirii lor nu a declanşat un scandal. Minna Wagner i-a trimis Mathildei o scrisoare plină de reproş, dar pe un ton moderat. Cele două familii au rămas vecine, dar relaţiile s-au răcit. Wagner a plecat la Veneţia, unde a compus opera <<Tristan şi Isolda>>, în care raportul Tristan – Regele Marke este acelaşi cu Richard – Otto. Isolda este la fel de tulburătoare şi fascinantă precum Mathilde din inima lui Wagner.

Preludiul şi Moartea Isoldei întruchipează perfect cele spuse mai sus, deoarece reprezintă începutul şi sfârşitul operei. Finalul vorbeşte despre obstacolele din viaţa îndrăgostiţilor, despre faptul că doar în moarte se consumă finalul posibil al iubirii. Foarte rare sunt cazurile în care Wagner a folosit textele altora pentru muzica sa. Printre excepţii se numără Liedurile Wesendonck, compuse pe versurile iubitei sale, care vor fi interpretate de mezzosoprana Aura Twarowska în acompaniamentul orchestrei simfonice.

Pastorala lui Johannes Brahms, cum mai este denumită Simfonia a II-a, este plină de iubire pentru frumos, natură şi om. Este o creaţie fără stridenţe, are tonuri catifelate, lumină şi multă armonie interioară. Ea poate fi considerată o replică echilibrată şi lucidă la procedeele cromatice şi la impulsivitatea care caracterizează unele lucrări ale lui Wagner şi Liszt. Doar în subsidiar întâlnim accente eroice sau anumite impulsuri explozive, doar atât cât să ne amintească că suntem într-o perioadă romantică.

Prin prisma sistemului simfonic brahmsian, ca unitate, stil, echilibru şi proiecţia spre exterior a afectivităţii, simfonia este o paradigmă a universului compozitorului. Încă de la premiera care a avut loc la Viena, în decembrie 1877, ea s-a bucurat de un succes răsunător.

Nu acelaşi efect l-a avut la Leipzig, două săptămâni mai târziu, la 10 ianuarie 1878, când unii critici au scris că aveau mai multe pretenţii de la această lucrare în care nu vedeau nimic genial. Ideea a fost infirmată de compozitorul Paul Dukas, la prima audiţie din Franţa, care l-a făcut să remarce impresionanta măsură a originalităţii lui Brahms.

Timpul este cel care judecă în mod corect, iar el i-a dat dreptate lui Dukas. De fapt, la Leipzig, a fost singura dată când simfonia a înregistrat critici, pentru că din februarie 1878, la Amsterdam, la Düsseldorf şi apoi în marile oraşe europene, execuţia ei pe scenele de concert a fost apreciată ca eveniment muzical de frunte”, subliniază, în avancronica sa, Mircea Tătaru.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Celebra mezzosoprană Aura Twarowska, solistă în concertul de la „Capitol”

Lasă un răspuns