Vecini de coşmar. De mai multe luni, timişorenii de pe câteva străzi nu mai au linişte – GALERIE FOTO

camioane

Un proiect imobiliar demarat, de câteva luni, în imediata vecinătate a Complexului Studențesc din Timișoara, pe Bulevardul Eroilor de la Tisa nr. 63, le induce multiple temeri și le provoacă insomnii (la propriu și la figurat) locatarilor de pe străzile adiacente, Leului, Vărădia și Nicolinț.

În momentul în care au aflat dintr-un anunț de mediu publicat în presă în toamna anului trecut că, vreme de trei ani, vor fi vecinii unui imens șantier – vorbim de construirea unui ansamblu rezidențial de zece etaje (ultimele două, retrase) -, oamenii au reacționat și au început să bată pe la ușile diverselor instituții, pentru a-și exprima dezacordul față de dimensiunile proiectului respectiv, față de distanța de amplasare în raport cu locuințele lor și față de afectarea regimului de însorire.

Reproș subtil

Una dintre instituțiile sesizate, Primăria Timișoara, prin Direcția de urbanism, le-a comunicat, succint, la acea vreme, că documentația PUZ-ului respectiv a fost aprobată prin HCLT 261/13.05.2008 și a fost afișată pe site-ul oficial al PMT începând cu luna februarie 2008, neînregistrându-se reclamații din partea cetățenilor din zonă, precum și că distanța între clădirea de locuințe colective și imobilele existente este cea legală, de jumătate din înălțimea viitorului bloc de zece etaje.

Cu alte cuvinte, li se transmitea petenților un mesaj de genul „Hei, acum v-ați trezit?! Pe unde ați <navigat> în 2008, în loc să intrați pe pagina de internet a primăriei?”, de parcă, în urmă cu opt ani, comunicarea pe internet avea aceeași amploare ca și astăzi… Apoi, oamenii sunt încunoștințați sec că distanța dintre casele lor și viitorul ansamblu rezidențial este de jumătate din înălțimea acestuia din urmă, fără să fie menționată niciunde care este, totuși, respectiva înălțime. Adică, un fel de „Credeți-ne pe cuvânt, totul e în regulă!”…

În fine, măcar primăria s-a sinchisit să le răspundă petiționarilor, spre deosebire de Direcția de Sănătate Publică Timiș, care, sesizată tot în toamna trecută, nu le-a răspuns nici până astăzi. Pe măsură ce etapele organizării de șantier s-au succedat, nemulțumirile locatarilor din zonă s-au acutizat, sesizările lor vizând tot mai multe instituții, fără însă să aibă prea multe rezultate concrete.

Repercusiuni vizibile cu ochiul liber

Astfel, oamenii s-au adresat și Inspectoratului Județean în Construcții Timiș, încă de două ori, în 13 iulie și 4 august, fără să primească, deocamdată, nici un răspuns. În petițiile înregistrate la sediul respectivei instituții, s-au prezentat următoarele aspecte: în urma lucrărilor executate – consolidări, tasări, demolări – mai multe clădiri din zonă au avut de suferit, fiind afectate structurile de rezistență ale caselor, dar și drumurile din imediata vecinătate; asfaltul a fost distrus de intrarea mașinilor de mare tonaj pe străzile cu restricție de 3,5 tone, Vărădia, Nicolinț, Leului; malul de susținere a străzii Vărădia nu ar fi asigurat corespunzător de către constructor, ci doar prin grinzi de lemn, nu prin construirea unui zid de beton, cum ar fi fost normal pentru o asemenea adâncime și cum ar fi trebuit trecut în proiect, grinzi care nu pot susține acest mal, ceea ce duce la surparea și fisurarea străzii Vărădia, respectiv la afectarea tot mai gravă a drumului și a caselor de pe această stradă; nerespectarea regimului de înălțime și distanță între clădirile deja existente pe strada Vărădia și Nicolinț și clădirea ce urmează a fi construită; nerespectarea programului de lucru și, implicit, a orelor de liniște (încălcarea art. 2, punctul 26 din Legea 61/1991).

Șantierul deversează, facturile vecinilor cresc

De asemenea, în 14 iulie, a fost înaintată o adresă și către Aquatim, prin care instituția în cauză era informată că șantierul deversează apele rezultate în urma asanării perimetrului respectiv în canalizarea orașului, încă de la începutul lucrărilor, obstrucționând chiar cele două canalizări aflate pe Bd. Eroilor de la Tisa în dreptul șantierului, cu țevile trase de la pompele de deversare.

În aceeași adresă, Aquatim era solicitată să răspundă dacă și-a dat acordul pentru respectiva deversare și, în caz afirmativ, care sunt plățile șantierului pentru acele deversări, deoarece facturile proprietarilor din zonă pentru apa pluvială au crescut simțitor de când au început lucrările pe șantier, respectiv deversările în canalizare. Nici un răspuns, încă, nici de la Aquatim…

Ca atare, la începutul acestei săptămâni, grupul de locatari a întocmit un memoriu pe care l-a adresat direct primarului Nicolae Robu, în care acestuia îi sunt prezentate toate aspectele considerate a fi în contradicție cu reglementările legale.

În PUG – una, pe teren – alta

Primul punct al memoriului respectiv vizează unele aspecte din documentația care stă la baza edificării ansamblului rezidențial: „În referatul aflat pe site-ul Primăriei Timișoara, prin care s-a solicitat avizarea PUZ <Construcție locuințe colective și servicii> se prevede un număr total de 62 de apartamente, iar pe site-ul firmei Vivalia (care afirmă că este constructor și beneficiar) și pe panoul aflat la intrare în șantier, apar spre vânzare un număr de 108 apartamente. Acordarea regimului de înălțime a avut la bază același referat, în care se precizează că limita vestică a terenului este construită pe strada Nicolinț, pe care există traseul căii ferate industriale ce deservește Fabrica de Bere, dar nu se specifică nimic de locuințele aflate pe această stradă cu un regim de înălțime P+2E. În PUG / Regulament local de urbanism Timișoara, conform RiLc (Restructurarea zonelor cu caracter industrial – Locuințe colective), se precizează că înălțimea maximă admisă pentru aceste zone este de (1-3 S)+P+6, fără a depăși cu mai mult de două nivele regimul de înălțime dominant al zonei”.

Mesaje liniștitoare dinspre primărie și-atât

Mai apoi, primarul este încunoștințat că grupul de locatari a solicitat primăriei documentele referitoare la proiectul imobiliar, printre care PUG, PUZ, proiect de execuție aprobat, precum și „deplasarea unei comisii constatatoare la fața locului pentru analizarea avizelor favorabile care au fost date pentru respectivul proiect și care pun în pericol siguranța clădirilor învecinate, a drumurilor publice și a circulației pe acestea, drumuri limitate în zona străzilor învecinate Leului, Vărădia și Nicolinț la 3,5 tone”, însă tot ce au primit din partea municipalității au fost „doar înștiințări că sunt îndeplinite toate condițiile legale și planșele atașate, din care să deducem legalitatea celor afirmate”.

A fost sau n-a fost aviz?

În același memoriu, lui Nicolae Robu i se mai aduce la cunoștință episodul petrecut în ziua de joi, 4 august, „când firma Vivalia s-a erijat în autoritate locală și a blocat traficul pe străzile Eroilor de la Tisa, Leului, Vărădia și Nicolinț”:

„Am solicitat constructorului autorizarea din care să reiasă restricționarea traficului pe străzile Vărădia, Nicolinț și Bd. Eroilor de la Tisa, în urma unei înștiințări pe care constructorul a pus-o în cutia poștală locatarilor din zonă, și din care rezulta că este interzisă oprirea, staționarea și parcarea autoturismelor în zonă. În urma refuzului, ne-am adresat telefonic Poliției Rutiere, care (…) a promis că va trimite un echipaj la fața locului, pentru constatarea celor afirmate, și care ne-a transmis că avizele se obțin de la primărie. Ca atare, am cerut avizele din partea biroului tehnic al primăriei, unde se afla și dl. comisar-șef Dumitru Domășnean. Acesta, în urma informațiilor date de personalul din biroul tehnic că nu există nici un fel de aprobare pentru data de 4.08.2016, a afirmat că se vor lua toate măsurile necesare stopării acestei acțiuni ilegale, precum și amendarea cu 100 de puncte a acestui șantier. Între timp, agentii poliției rutiere (…) au fost la fața locului, însă nu știm exact ce demersuri au făcut. La scurt timp după plecarea acestora, lucrările s-au reluat, iar la telefoanele ulterioare adresate poliției rutiere, dispecerul de serviciu ne-a anunțat inițial că trimite un nou echipaj, dar mai apoi, în urma unui nou apel telefonic, ni s-a comunicat că s-au luat toate măsurile necesare legate de această sesizare. În consecință, lucrările au continuat așa cum ne avertiza constructorul, fără nici o restricție din partea autorităților. În urma intrărilor multiple cu cifaroame de mare tonaj respectiv 45 tone /mașină (apreciem un număr de circa 60 de mașini), terenul de pe strada Vărădia, limitat la 3,5 tone, ca urmare a neconsolidării malului, prezintă pericol de surpare, iar carosabilul este pe mai multe porțiuni fisurat și puternic denivelat”.

Poliția Locală – așa da, Secția 2 Poliție – așa nu

În finalul memoriului, Nicolae Robu este încunoștințat și că singura instituție care a răspuns prompt, de fiecare dată, la solicitările locatarilor din zonă a fost Poliția Locală, care a amendat, în mai multe rânduri, șantierul pentru nerespectarea orelor de liniște. Spre deosebire de agenții Secției 2 Poliție, care, chemați într-o noapte în disperare de cauză, fiindcă, în jurul orei 23, pe șantier încă se lucra și se făcea mult zgomot, „în loc să oprească lucrările sau să ia măsuri, au stat cu șeful de șantier la povești încă cel puțin o oră”…

Țevile de gaz, sub asfaltul fisurat

În paralel cu întocmirea memoriului către primar, locatarii respectivi au chemat și o echipă a E.ON Gaz, pentru a verifica dacă, în urma intrărilor cu mașinile de mare tonaj pe străzile cu interdicție de 3,5 tone, nu au fost afectate țevile de gaz, aflate sub drumul fisurat. Cei de la E.ON Gaz au venit, n-au detectat pe moment nici o scăpare de gaz, dar le-au pus în vedere locatarilor să îi anunțe dacă vor simți, de-acum înainte, mirosul caracteristic.
În ceea ce ne privește, după ce am aflat nemulțumirile locatarilor, am vorbit și cu șeful de șantier, care ne-a prezentat, pe scurt, cum stau lucrurile din punctul său de vedere, rugându-ne ca, pentru mai multe detalii, să contactăm dezvoltatorul imobiliar.

Constructorul promite că repară tot

Astfel, am aflat că, într-adevăr, constructorul își asumă deteriorarea străzilor pe care s-a intrat cu betonierele, în special strada Vărădia, explicând că, așa cum s-a convenit încă de la început cu primăria, după finalizarea ansamblului rezidențial, același constructor va repara tot ce a stricat, ba, mai mult, va lărgi strada cu pricina și va construi trotuare. Cât despre avizele primite de la primărie, pentru data de 4 august, de intrare cu mașinile de mare tonaj pe străzile cu interdicția de 3,5 tone și despre blocarea circulației, ni s-a explicat că a fost doar vorba de o neînțelegere – „polițistul rutier n-a înțeles exact ce scrie în aviz” – rezolvată rapid…

Amenzile, un fel de costuri de producție…

În privința nerespectării orelor de liniște, șeful de șantier admite că s-au depășit intervalele legale, însă doar din cauza procesului tehnologic: „Joi, când am început să turnăm betonul, am făcut-o 30 de ore încontinuu, fiindcă asta e regula, nu ne puteam opri”. Ca atare, constructorul și-a asumat toate amenzile primite pentru nerespectarea orelor de liniște, trecându-le, probabil, la costuri de producție… Nici metoda de asigurare a malului șantierului, cu grinzi de lemn și șine de cale ferată, nu este considerată de șeful de șantier drept una inadecvată, în ciuda faptului că șinele respective sunt deja curbate de greutatea pe care o susțin.

Razele soarelui, în limita legii

Ni s-a mai comunicat că și dacă în referatul inițial, din 2008, se preciza că imobilul care se va edifica va avea 62 de apartamente, iar acum, în autorizația de construire, sunt menționate 108 apartamente, nu este nimic în neregulă, atâta vreme cât parametrii între care se construiește, înălțime, suprafață etc. au rămas aceiași.

În sfârșit, în ceea ce privește distanța dintre casele oamenilor și viitorul bloc – care, apropo, va avea o înălțime de 30 de metri -, ni s-a explicat că totul este în regulă și că inclusiv faptul că ultimele două etaje sunt retrase se datorează faptului că s-a avut în vedere ca vecinilor să le fie respectat regimul de însorire prevăzut de lege, de minimum o oră și jumătate în fiecare zi. Am fost informați și că din documentația întocmită în vederea obținerii tuturor avizelor nu lipsește studiul de însorire cerut de lege în situații de acest gen.

Evident, toate aceste asigurări și avize vor trebui să treacă și proba practică, fiindcă, dacă în 2018, an în care este preconizat a fi finalizat ansamblul rezidențial, locatarii din zonă vor constata că razele soarelui le vor intra în case mai puțin de o oră și jumătate pe zi, atunci, mai mult ca sigur, duelul va reîncepe…


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Vecini de coşmar. De mai multe luni, timişorenii de pe câteva străzi nu mai au linişte – GALERIE FOTO

  1. Constat ca este o practica uzuala in Timisoara ca sa se obtina AC pentru un tip de constructie ca mai apoi sa fie modificata.

    In cazul meu, „vecinul” a cerut AC pentru un duplex ca mai apoi sa faca un bloc in locul acelei constructii.
    Am facut reclamatii – nu am primit raspuns, am fost in audiente la primarie si din pacate nu sa facut nimic – raspunsul lor era ca ” este conform legii si ca daca vor veni sa modifice AC pentru extindere nu li se va aproba” 🙂 . Este trist ca se primesc acest gen de raspunsuri. De asemenea cand le-am spus ca am cerut raspuns in scris la sesizarile facute (3 sesizari) si nu am primit nici macar unul (a trecut aproape un an) mi-a zis „mergeti jos si mai depuneti o sesizare”. Ma refer aici la personajul (nu vreau sa-i spun om) de pe langa arhitecta sefa.

    Acelasi scenariu dar in alta zona mi l-au povestit zilele trecute cativa prieteni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *