Timişorenii vor tramvaie curate şi încălzite, în timp ce RATT trăieşte din subvenții

Tramvai 7

În mapele consilierilor locali timișoreni se află, în această lună, și proiectul de hotărâre referitor la bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2016 al Regiei Autonome de Transport Timișoara. Bugetul a fost întocmit ținând cont de faptul că mijloacelor de transport cu care locuitorii capitalei Banatului fuseseră obișnuiți până acum – tramvaie, troleibuze și autobuze – li se adaugă bicicletele (deja funcționale) și vaporașele (pentru a doua jumătate a anului).

O regie întreținută

Veniturile pe care regia și-a propus să le realizeze se ridică la 92,688 milioane de lei, din care cea mai mare parte – 60 la sută – provine din subvenții de la bugetul local: „venituri din compensația la transport în sumă de 56.282.000 de lei, pentru acordarea facilităților cetățenilor din municipiul Timișoara și asigurarea functionalității sistemelor de transport cu biciclete și naval, suma lunară previzionată fiind de 4.690.000 de lei. Compensația a fost estimată pentru a acoperi efectele asupra veniturilor și cheltuielilor în condițiile îndeplinirii obligațiilor de serviciu de transport public pentru sistemele de transport administrate de regie în 2016 (reduceri și gratuități-facilități la transportul urban, cu bicicletele și naval)”.

Conform datelor anexate la proiectul de hotărâre, veniturile din exploatarea mijloacelor de transport în comun, adică din vânzarea de bilete, abonamente și din alte prestații de transport public, se ridică la doar 25 de milioane de lei.

Anagajări de personal

Vremurile în care RATT făcea disponibilizări masive de personal pentru a deveni mai rentabilă sunt demult apuse. Finanțată cu generozitate din buzunarul timișorenilor, regia și-a propus numeroase angajări de personal în acest an. Încă 233 de oameni vor face parte din echipa RATT, înmulțirea fiind motivată de extinderea activității prin introducerea sistemului de transport cu bicicletele și cu vaporașele.

Sume generoase, de peste o jumătate de milion de lei (572.000 de lei) sunt prevăzute pentru conducerea regiei și alte comitete și comiții, care gestionează pline de grijă și responsabilitate transportul în comun din Timișoara.

Tramvaie reci, nemulțumiri ale angajaților

La finalul proiectului de buget, putem afla că RATT va obține și profit la sfârșitul anului 2016, în valoare de 2,3 milioane de lei, din care zece la sută va fi împărțit angajaților, iar jumătate va merge la bugetul local. O regie profitabilă, s-ar zice, deși nimeni nu se așteaptă ca transportul public să fie ceva rentabil, mai ales când de la bugetul local se plimbă gratis cu tramvaiele, troleibuzele și autobuzele tot felul de categorii sociale pentru care acest gest nu se justifică.

Realitatea din teren contrazice, totuși, bugetul optimist al RATT. Angajații sunt nemulțumiți pentru că li s-au tăiat bonurile de masă și primele de Crăciun, considerate ilegale de Curtea de Conturi. Tot curtea a întocmit un raport destul de aspru, întrucât RATT a făcut o serie întreagă de sponsorizări, în valoare de 100.000 de lei, ceea ce, în opinia instituției de control, nu se justifica, având în vedere că regia este întreținută din bani publici. Situația a ajuns sub cercetarea poliției.

Nu în ultimul rând, beneficiarii serviciilor de transport public, adică timișorenii de rând, sunt foarte nemulțumiți de tramvaiele hodorogite cu care sunt nevoiți să circule și care își arată cusururile mai ales acum, iarna, când sunt neîncălzite și au ajuns adevărate surse de îmbolnăvire pentru călători.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *