Temele, povara elevilor timişeni

teme

Intenţia Ministerului Educaţiei de a reglementa timpul pe care elevii din clasele primare şi din gimnaziu îl alocă temelor pentru acasă a stârnit multiple reacţii atât în rândul specialiştilor, cât şi al părinţilor.

Cu toate că experţii în educaţie susţin această idee, ei rămân sceptici în legătură cu implementarea ei, în contextul în care în România se predau mai multe materii ca în ţările europene.
Sunt dascăli – şi nu puţini la număr – care şi-au făcut un obicei în a le da foarte multe teme elevilor.

Motivele sunt diverse, dar unul dintre acestea poate să fie asociat cu chemarea … voalată a copiilor la meditaţii particulare.

Experţii în educaţie consideră că prin acest ordin se vor stopa în sfârşit meditaţiile cu profesorul de la clasă, fenomen care a luat amploare în ultimul timp.

Pe de altă parte, unii experţi în educaţiei afirmă că un astfel de proiect va fi imposibil de aplicat. De altfel un profesor nu are cum să verifice dacă se respectă timpii stabiliţi de minister, atât timp cât un elev rezolvă mai repede o problemă, iar altul, mult mai încet.

Mulţi specialişti susţin că ar trebui reformate sistemul, curricula şi planul-cadru, pentru că materia şcolară e foarte stufoasă.

Sorin Ionescu, directorul Colegiul Naţional Bănăţean şi expert în educaţie, susţine că rolul temelor constă în consolidarea cunoştinţelor acumulate, dar şi în dezvoltarea capacităţii individuale de studiu. El spune că trebuie să existe un echilibru, astfel încât elevul să nu fie supraîncărcat: „Acest lucru putându-se realiza cu uşurinţă dacă planul-cadru şi curricula ar fi mai aerisite”.

Comunicare între titularii de discipline

Referindu-se la această problemă, Aura Danielescu, inspector şcolar general, ne-a declarat: „Eu cred că ar fi necesară o comunicare strânsă între titularii de discipline, tocmai pentru a nu-i supraîncărca pe elevi cu prea multe teme.

Cred că e firesc ca în cazul copiilor din învăţământul primar, cel puţin până în clasa a II-a, să nu se dea teme, însă nu ştiu cum vor percepe părinţii acest fapt. Mulţi vor intra în panică şi vor considera că învăţătoarea nu este bună. Un copil a ajuns să lucreze ca şi un adult, peste opt ore pe zi şi în aceste condiţii se înregistrează o lipsă acută de comunicare între părinte şi tânăr. Totul se reduce la: Ce teme ai?, Ţi-ai făcut la matematică? şi tot aşa…” Ideea ministerului e foarte bună, dar nu prea văd cum va putea fi aplicată”.

Părinţii susţin că primul lucru la care ar trebui umblat ar fi programa, deosebit de încărcată pentru copii. Ei mai afirmă că ar trebui să se renunţe la caietele speciale şi să se consolideze mai bine cunoştinţele de bază. Elevii ar trebui să înveţe şi să gândească şi nu doar să acumuleze cunoştinţe”, ne-a spus un părinte.

O decizie bine-venită, dar…

„Ce se doreşte nu reprezintă o intenţie rea, e cât se poate de legitimă. Problema e că modul în care se doreşte punerea ei în practică se dovedeşte eronată.

Nu e normal să dai un ordin de ministru fără o consultare publică, pentru că nu a existat nici un fel de dezbatere.

Nu văd care este competenţa ministerului să se implice în viaţa personală a elevilor după ce aceştia pleacă de la şcoală.

Ar putea da recomandări, dar nu un ordin. Oricum, succesul nu stă în câte teme face elevul acasă”, a explicat Horia Oniţă, vicepreşedinte educaţional la Consiliul Tineretului şi fost preşedinte al Consiliului Elevilor din România.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *