Locuri de parcare de lux din banii TimPark

Societatea de Drumuri Municipale (SDM) a preluat, de câțiva ani buni, administrarea serviciului de parcare cu plată TimPark.

Până în prezent, din banii încasați cu sârg de la timișoreni, dar și de la oaspeții orașului nu s-au amenajat prea multe locuri noi de parcare, cu toate că aceasta ar fi trebuit să fie una dintre menirile sistemului. Totuși, după ce în 2014 nu s-a făcut nici un loc de parcare nou, anul 2015 a adus 66 de locuri, iar anul trecut un număr-record de 177.

Prețul mediu pentru un loc de parcare proaspăt asfaltat a urcat de la 2.610 lei în 2015 la 5.766 anul trecut, adică aproximativ 1.280 de euro. O fi mult, o fi puțin? Doar cei de la SDM ar putea să spună, ei fiind specialiști în edificarea de drumuri și în asfaltări.

Conform bilanțului pe anul trecut al Societății Drumuri Municipale, în anul 2016 s-au realizat, din administrarea parcărilor, 6.746.748 de lei, din care: TimPark (abonamente, carduri de parcare, vouchere, SMS, blocări roți, taxe, penalizări) – 6.383.449 de lei; afișaj – 140.785 de lei; ridicări auto – 35.231 de lei; chirii parcare – 187.283 de lei. Pentru parcările realizate din fonduri proprii provenite din administrarea TimPark s-au cheltuit 1.020.700 de lei, astfel: parcaje str. Hebe – 24 de locuri, în valoare de 110.827 de lei (4.617 lei/loc parcare); parcaje str. Luceafărul – 40 de locuri, în valoare de 305.645 de lei (7.641 lei/loc); parcaje Str. Soarelui – 40 de locuri, în valoare de 249.047 de lei (6.226 lei/loc); parcaje zona Steaua, bloc 58 – 73 de locuri, în valoare de 355.181 lei (4.865 lei/loc). În total, au fost amenajate 177 de locuri, la un preț mediu pentru un loc de 5.766 de lei.

Comparativ, în 2015, s-au încasat din administrarea TimPark 5.997.062 de lei și au fost amenajate 66 de locuri de parcare pe strada Căpitan Damșescu, în valoare de 172.325 de lei (2.610 lei/loc).

Luceafărul nu strălucește la fel pentru toți

În treacăt fie spus, un loc standard de parcare are dimensiunile de 2,5 pe 4,5 metri, ceea ce înseamnă 11,25 de metri pătrați. Totuși, amenajările nu se rezumă strict la aceste suprafețe, ci includ și spațiile de mișcare din jur.

O curiozitate era de ce un loc de parcare de pe strada Luceafărul este cu mult mai scump decât unul de pe Hebe sau de pe Steaua. Am găsit răspunsul la fața locului. Cum intri pe Luceafărul de pe Bulevardul Liviu Rebreanu, dai de o stradă destul de ponosită, plină de gropi.

La un moment dat, pe stânga, se intră între blocuri, parcă în altă lume: asfalt proaspăt, ca-n palmă, borduri noi, dungi albe și, bonus, un loc de parcare închiriat cu contract. Din banii TimPark s-a reparat, de fapt, și aleea dintre blocuri, ceea ce este meritoriu.

Mai neplăcut este că de partea cealaltă a străzii, spre dreapta, există o alee similară care nu a fost băgată deloc în seamă. Aici parchează fiecare cum poate, inclusiv în noroi, semn că nu ajunge să stai pe Luceafărul ca să primești strălucire și asfalt nou de la SDM. Pe strada Hebe, unde prețul este mai modest, dar nu cu mult, locurile de parcare sunt ceva mai înghesuite.

Enigme de preț

Costul mediu al unui loc de parcare nou (chiar cu amenajările colaterale) în Timișoara – echivalentul în lei a 1.280 de euro – nici măcar nu pare atât de fabulos în țara în care prețul unui kilometru de autostradă îți dă amețeli.

Totuși, la o simplă căutare pe internet, pot fi găsite oferte pentru asfaltarea curților la 50 de lei metrul pătrat. Un metru pătrat de drum comunal poate costa, în unele zone ale țării, 177 de lei, iar căutările ar putea continua.

E limpede că o parcare nu necesită atâta cheltuială precum o șosea, nefiind nici pe departe la fel de solicitată. Dar, într-o Timișoară în care abonații TimPark se învârtesc și zeci de minute pentru a găsi un loc liber în care să-și lase mașina, totul este posibil. Inclusiv să vină SDM-ul și să-ți amenajeze parcarea, după criterii misterioase.

Doar o mică observație ar mai fi de făcut: oamenii municipalității aveau intenția – oprită la timp – să extindă sistemul TimPark pe mai multe străzi din cartiere. După cum se poate verifica din rapoartele de activitate, pe nici una dintre acestea SDM nu a investit, în ultimii ani, nici un leu din banii încasați prin sistemul de parcare cu plată.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Locuri de parcare de lux din banii TimPark

  1. ar fi interesat de aflat cine locuiște în zona proaspăt asfaltată și semnalizată corespunzător!?
    nu cumva vreun ștab din PMT?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare